onsdag 18 december 2013

Snart...

... är året slut och då ska jag gått i mål med alla mina 100 hus. Vi var ca tjugo deltagare i Susannes fotoutmaning när vi startade i januari... nu är vi tre kvar som fortfarande kämpar för att hinna klart.
Igår åkte jag in till sta´n innan det ljusnade...
 ... parkerade nere vid industrilandskapet... tänkte jag skulle titta på vattenfallet som så här års brukar vara upplyst och skifta i alla regnbågens färger... så var det nu inte jag kom... kanske är det bara e.m. och kvällar...
 Fortsatte min vandring på jakt efter lämpliga hus att fotografera...

Stannade till och tittade bort mot Bergsbron och universitetet...
... fortsa.tte förbi Strykjärnet och kom ut vid Knäppingen...
...  förbi huset där både svt och sveriges radio finns numer...
 Vy från Gamlebro... över Hästskodammen med Louis de Geer Konsert & Kongress på andra sidan...
... fortsatte så min promenad mot Gamla Torget...
... med Tvål-Jockes hus.
 Gick över Gamla Rådstugugatan...
... uppför Hörsalsbacken...
 ... till Drottninggatan. Här stannade jag - funderade en stund. Skulle jag? Eller inte?
Vad då? Skulle jag våga gå bort och titta på "nya" Hörsalsparken...
... och jodå... jag beslutade mig för att göra det... och mina farhågor besannades... med råge!
Ledsen, arg, bedrövad... orden räcker inte till. Hur kunde de göra så här? Hur tänkte de? De tar bort en liten lummigt grön park med stora träd och förr fanns även en liten fontän (undrar var den tog vägen?) - ja, jag vet... parken var misskött och behövde en upprustning... men detta! 
En stenöken!
 Skulpturen Giganten av Owe Pellsjö...
... eller snarare en del av skulpturgruppen "Gycklaren, giganten och jonglören" som flyttats hit från sin gamla plats vid Prästgatan...
Lite bedrövad av vad jag sett så gick jag tillbaka till parkeringen...
... och återvände hemåt igen. 
Ganska nöjd ändå... nu har jag de sista husen på bild... bara att redigera och leta information...

Idag är en ny dag...
... och solen lyser en stund...
... och jag ska gå en liten tur till skogen... kanske klippa mig lite granris...
Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Jag har sagt det förr, du bor i en fin stad! Jag tycker stenöknen är fin! Men jag har inget att jämföra med, hade jag sett det innan hade jag säkert tyckt som du!

    SvaraRadera
  2. Mycket känner jag ju igen nu...men en del nytt blev det allt på "vår" vandring idag!! Å vem var han den där TvålJocke...?? Den historien har jag iallafall missat...Sen kan jag bara instämma, oavsett hur misskött parken var innan, det var iallafall en park...denna nya labyrint, ja den hade då inte mycket att bjuda på. Får väl hoppas att våren och sommaren förbättrar den lite.
    Men sen blir jag riktigt förvånad...har ni SOL?? Här ligger de grå molnet fortfarande som ett täcke över nejden, och det syns inte den minsta lilla strimma av ljus på himlen. Nu ska jag småplocka lite innan jag måste åka in på möte till jobbet, samma tradiga tjat varje gång...men hoppas de bjuder på gott fika åtminstone!!
    Ha det gott vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Fantastiska bilder från den finaste bevarade industrimiljö vi har i Sverige!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Jätteroligt att du är på väg att slutföra alla hundra husen. Har följt alla dina hus, men kommenterat väldigt dåligt. Själv tvivlar jag lite på att jag ska klara av alla hundra eftersom jag befinner mig på resande fot och wifi-uppkopplingen är allt annat än stabil. Just i kväll (klockan är snart 21 här i Sydney) har det gått bättre och jag fick upp flera hus som legat på vänt.

    Norrköping har jag inte besökt mer än någon enstaka gång på 1980-talet så det har varit intressant att se dina bilder och läsa om alla hus.

    SvaraRadera
  5. Eftersom jag inte sett parken, kan jag ju inte sakna den på samma sätt som du. Det verkar vara "pallkragar" som gäller nu. Du har iallafall tagit väldigt fina bilder på de hus du fotograferat. Som jag sagt förut, är vi aldrig i Norrköping numera, men det finns mycket att se där. Jag ska visa alla dina husbilder för mannen någon gång. Han är ju iallafall född där.

    SvaraRadera
  6. Jag gillar ju det gamla industriområdet...gillar hur de har renoverat husen och använder dem på ett mycket bra sätt. Bra gjort av dig att hänga i och klara av 100 hus. Det är så få kvar nu.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Så himla bra gjort av er tre som verkar fullfölja hela utmaningen! Det har varit intressant att se och läsa om alla hus här. Det jag kommer ihåg av Norrköping är då jag som barn var till parken där kaktusarna finns. Det tyckte jag var jätteroligt att ser. Så hoppas det inte är den parken som är omgjord! Kramar

    SvaraRadera
  8. Vid din bild 1 har jag också stått och fotograferat fallet:-)))
    Strongt av dig att fullfölja alla 100 husen, och vi läser så gärna så!
    Blev det något granris?
    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Alltså rent teoretiskt har du ju avverkat minst 10 hus i det här inlägget! Bilderna med vattenfallet är suveräna - vilken vinkel, speciellt på ettan.
    Å skulpturen är helt i min smak den också.
    Stenöknen - Suck, men lätt att underhålla antar jag.
    Toppen jobbat med dina 100 hus. Ni tre som är kvar borde få medalj:-)

    SvaraRadera
  10. Aha, nu fattar jag varför du fotar så många hus...... Jag kom ju liksom hit efter att allt börjat. Trodde enbart du var husintresserad, överambitiös arkitekt eller liknande:) Kram/Annelie

    SvaraRadera
  11. Du la upp inlägget så tjusigt så det kändes som om jag var med. Gillar vattenfallet. Originell staty. Vet inte om jag gillar den eller inte. Många fina bilder. Verkar vara en trevlig stad. Tänk att ni bara är tre kvar. Det är klart att du kommer att klara det. Hur ska du fira?
    Kram

    SvaraRadera
  12. Tack för den rundan ! Japp det blir till att åka till Norrköping i sommar.
    Ja jag har inte varit där bara passerat, vad är det ?!
    Många platser du visat bör jag åka till, för de var vackra.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. Vilken vacker runda i er stad! Kul att du klarar de 100 husen! (?)
    Ha det fint!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Aha ... detta hade jag inte en aning om ... kul att få veta mera om dessa 100 hus. Bra kämpat och toppenbilder har det blivit. Se bara nu *wow* /kram

    SvaraRadera
  15. Hej och fy vilken trist stenmiljö de skapat istället för en park med levande träd! Sånt förstår jag inte alls! Skulpturen ger jag inte heller mycket för, men det är ju en ren smaksak. Att visa ett par underben med stora fötter, tja, det finns väl konstigare saker.
    Men att kalla det för utsmyckning, hmmm
    Ja tänk snart har du gått iland med detta projekt, har du deltagit i 365 foton någon gång? Har sett många kämpa med så många fotomotiv som ska till under ett år. Själv vill jag av ren lathet ha lite lättare utmaningar...få se om jag hittar något lämpligt. Tänkte försöka komma ihåg Efit lite bättre, det har ju funnits i massor av år, Ett foto i timmen, på bestämda dagar, det tycker jag är lagom kul och pyssligt och skoj att titta in hos andra som fotat sin dag.
    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)