tisdag 17 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 89

Svea Saluhall vid Nya torget, uppfördes 1899 efter ritningar av arkitekten Werner Northun. Byggherre var slaktaren J W Landqvist.
Denna saluhall är den enda återstående av de fyra som fanns en gång...
1980 brann saluhallen ner... bara murarna fanns kvar...
Turligt nog räddades den kvar genom att fastighetsägaren Nils Lennstam lät bygga upp den igen...
Lönsamheten försämrades och många av affärerna i saluhallen lades ner efterhand.
1993 byggdes den om och anpassades efter Coop Konsums och Systembolagets behov...
Idag är Systembolaget borta och förutom Coop så är det bara Kinarestaurangen Choy´s Garden som finns kvar...
Minns vilken upplevelse det var när jag som barn fick följa med farmor i "den gamla" saluhallen med alla småbutikerna - spännande :)

Fasaden mot Kristinagatan...
Inne på Coop finns även apoteket Kronan...

13 kommentarer:

  1. Visst blev man konfunderad när ett apotek fick namnet Kronans droghandel! Tycker fortfarande att det är ett märkligt namn!

    SvaraRadera
  2. Bra kinarestaurang där!
    Har varit där med barn och barnbarn några gånger!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Saluhallar - nä de minns jag inga från min barndom. Jag minns EPA :) De fanns nog ingen saluhall i Kalmar när jag var liten, varjefall inget jag minns.
    Fint hus o de är ju mycket som kommer åter från de som var förut så lite saluhallar vore ju trevligt med färska diskar...eller ja, färsk varor i diskar.
    Kramiz

    SvaraRadera
  4. Det borde finnas fler hus av den här sorten. Det är mycket roligare att gå och handla i en sån byggnad än i alla de här megastora nybyggda köpcentran. Det har öppnats upp en saluhall i Höganäs gamla keramikfabrik för nåt år sedan. Kram

    SvaraRadera
  5. Vilken pampig byggnad. Kul att den byggdes upp igen. Jag tror du klarar hundra hus.

    SvaraRadera
  6. En vacker byggnad som envist biter sig fast. Men visst var det betydligt charmigare att ha små stånd i hallen...

    SvaraRadera
  7. Kommer ihåg Saluallen såsom den var några år innan branden. Det var en speciell atmosfär; en speciell doft därinne som inga moderna skapelser kommer i närheten av. Fint i alla fall att byggnaden står kvar och att det fortfarande bedrivs handel där.

    SvaraRadera
  8. Rätt snygg färgkombinations på den där saluhallen och ovanlig

    SvaraRadera
  9. Jag gillar Saluhallar med många små mysiga affärer/butiker i. Synd att vissa saker inte fungerar längre. Speciella dofter är härliga. Kan sitta kvar i många år i minnet. Tisdagskram

    SvaraRadera
  10. Otroligt att du har hittat nära 70 hus att skriva om. Saluhallen har jag inga minnen från....tyvärr, men en fin byggnad idag.

    SvaraRadera
  11. Trevligt att de byggde upp den igen i stället för att bygga något i en modern stil.

    SvaraRadera
  12. Jag förstår dig precis om upplevelsen till saluhallen, sådant var ju ovanligt och roligt.
    Så sorgligt att inte man kan driva det som förr i tiden, för visst var det speciellt då.
    Det är de förbaskade STOIRMARKNADER som ploppar upp överallt utanför städerna som snart kommer att göra många städers city folktomma. De husen från 'förr' var ju vackra byggnader i jämförelse men dagens 'lådor' till handelshus. Nej där och då var det bättre och speciellare förr i tiden, punkt och slut!

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  13. Fint hus med vacker färg på fasaden. Kan tänka mig att alla saluhallar som fanns förr har fått ge plats för de stora köpladorna som finns runt varje stad nu.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)