måndag 9 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 79

Ännu ett hus från i våras... Folkets hus i Skärblacka. Har väntat sedan i april på lite mer uppgifter - t.ex. arkitekt, men inte fått svar på mina frågor...
Byggdes 1926... renoverades utvändigt 1990 och vid två senare tillfällen 1994 och 1996 inomhus då det även handikappanpassades...
Skärblacka Folketshusförening förvaltar huset och här finns en del olika aktiviteter... bl.a. stora loppisar några gånger per år, barnteaterföreställningar och en del kursverksamhet.
 Memmingsforskarna - en lokal forskargrupp som jobbar med både släktforskning och forskar om bygden har sina lokaler här...
Nere t.v. brandtrappa på baksidan... t.h. huvudentrén...
Behöver man en större lokal för en fest - t.ex.  födelsedag eller bröllop, så kan man hyra in sig här :)



13 kommentarer:

  1. Det stället hade jag hyrt nästa år när gubben fyller jämt.. Tyvärr är det lite för långt bort :)

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  2. Ser ut som ett trevligt hus att ha fest i. Fast jag undrar, var är rullstolsrampen upp till huvudentrén?

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Sol och blå himmel till det ...underbart :)
    /kram Lollo

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är fantastiskt att så många fina gamla Folkets hus runt om i landet har överlevt och fungerar som det en gång var tänkt att de skulle göra. Skärblacka är ett fint namn och för mig som gillar reggae förknippar jag givetvis den orten med den musiken.

    SvaraRadera
  5. PS. Ja nu börjar man se ljuset i tunneln, men samtidigt är det ju så mörkt ute att man knappt hinner ut och fota på dagarna. Det gäller att vara målinriktad och jag räknar kallt med att hinna upp till 100 innan nyårschampagnen ska öppnas. :-) DS.

    SvaraRadera
  6. Man kanske ska gifta sig en gång till... nej... jag tittade just vänster och insåg att det ska jag inte. Ingen vill nog heller ha mig. PanelBosse. :) Ser fint ut annars. Hur ska du hinna till hundra innan året är slut? Ska du skippa att fira jul? Lycka till. Kram

    SvaraRadera
  7. Du är duktig som hittar så många objekt! Hinner du med hundra hus innan året är slut?? ;)
    Kvällskram från Åsa

    SvaraRadera
  8. Ett sånt fint gammalt Folkets hus, perfekt att kunna hyra in sig där vid större sammankomster,
    Kramiz**

    SvaraRadera
  9. Oj nu går det undan med husvisningarna. Förra inlägget missade jag, men där har jag varit. Dagens är ännu ett fint hus. Om du har många hus i gömmorna kanske du hinner hundra. Men annars fortsätter du bara nästa år.

    SvaraRadera
  10. Folket hus...tänk så mycken aktivitet det var förr innanför dess väggar...eller också är det mitt minne som lurar mej...Men visst var det en riktig samlingsplats förr i tiden, när en annan var liten...allt från julgransplundringar till auktioner av alla de slag. Folket hus här i grannsamhället står och förfaller tycker jag, synd på en så fin gammal byggnad. Ert har iallafall fått en fin ansiktslyftning, och kanske det gör att folk är mer sugna på att boka in sej där. Kul med historia, tack för att du delar med dej!!
    Ha en skön tisdag i gråvädret, hoppas att inte all snö försvinner, det är ju så ljust och fint nu om kvällarna...
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Folket hus o folket park o ja de där platserna var verkligen folkets. Synd de inte bevarar de mer än de gör. Fina hus du alltid visa upp här.
    Kramiz

    SvaraRadera
  12. ja var har du nu varit och rest och fotat...jjo..jo ser det jag ser det jag..snyggt ser det ut...alltid kul att se din blogg och läsa klokorden till...Kram Karina

    SvaraRadera
  13. I det huset har jag tillbringat åtskilliga timmar!

    Hållit 1:a majtal bl.a.

    Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)