onsdag 11 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 80

Restaurang Druvan - en välkänd byggnad för alla Norrköpingsbor... beläget vid "gamla" Busstorget, bara ett stenkast från Centralstationen. Välkänt som krog och systembolag för oss äldre och som tandläkarmottagning för de yngre...
 Byggt 1929 - och arkitekten hette Kjell Westin...
En restaurang med både "fina" och "busa" - Finan hade matsal en trappa upp medan Busan fanns i gatuplan. Under 1950-talet byggdes Busan om till en tysk "bierstube" och fick namnet Galejan.
Granne med restaurangen låg Systembolaget - och det var faktiskt där jag gjorde mitt allra inköp av starkvaror i början av 70-talet  :)
I slutet av 70-talet tvingades restaurangen stänga och därefter stod huset tomt i många år... 
Det var ytterst nära att huset revs, men turligt nog beslutade den nya fastighetsägaren istället om en genomgripande renovering...
HÄR kan du läsa lite mer...
Sedan renoveringen är Folktandvården hyresgäster här i nya, moderna lokaler... och med ett av stadens bästa lägen...

9 kommentarer:

  1. men wao vilken vacker byggnad. kan tänka mig att matsalen en trappa upp var elegant. Kram

    SvaraRadera
  2. Det finns verkligen många fina gamla hus i Norrköping :-) Tandläkarna kan skatta sig lyckliga som jobbar där.

    SvaraRadera
  3. Ytterligare ett hus med en lång och brokig historia, och som räddats från rivning. Många roliga namn på de ställen som har huserat där när det var krogar där. :-)

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att dom inte hann riva alla fina hus på 70 talet, då hade dom ångrat sig nu..

    SvaraRadera
  5. Fina och Busa...bara namnen sätter fart på fantasin och av vilken anledning namnen kommit till...Vackert hus, med fina detaljer. Å det var väl då för väl att det inte revs.
    Såg din söta nötknäppare i förra inlägget, ja vad skulle passa bättre till en svampkunnig?? Sen blir jag lite nyfiken, vems födelsedag är det månntro?? Ja, jag klämmer iallafall i med ett GRATTIS!!
    Ha en riktigt skön onsdagskväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Många roliga minnen från Druvan!
    1967 åt Irene och jag nyårssupè där!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Ja tänk så många gamla hus som rivits! Synd!

    SvaraRadera
  8. Kan inte låta bli att skratta lite - ja inte åt dina fina bilder som gör Norrköping mer och mer intressant för mig - utan för att det finns en himla massa hus att titta på just nu. Slutspurten 100 hus är i full gång hos många. På det sättet får jag en kostnadsfri sightseeingtur runt hela Sverige.
    Men som sagt - Norrköping är verkligen en vacker stad!

    SvaraRadera
  9. Vilka minnen. Ett sprang du i och ett annat hus handlade du starkvaror i.
    Figuren på tredje sista bilden, har jag sett att man kan köpa bland annat i Flisby där det gör marksten och annat.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)