lördag 7 december 2013

100 hus 2013... hus nr 77

Nära riksväg 215 - ca ½ mil från Skärblacka mot Finspång, där vägen tar av mot Vånga och Stjärnorp... där  ligger Göstad säteri.
Framsidan mot gården...
Byggherre var bergmästare Detlof Odelstjerna, som även var bruksförvaltare i Finspång.

 Huset är byggt 1830, men här finns anor långt tidigare...

Byggt i trä och vitmålat med detaljer i ljust grön nyans.
 Stora ingången med sin vackra dörr och det fint smidda trappräcket
 Gaveln mot öster med sin fina veranda...
I den lilla röda stugan bodde pigorna... 
Baksidan mot vägen...

Lite detaljer...
... och en liten titt i "blå salongen" med sin kakelugn...

10 kommentarer:

  1. Vilka fina trappräcken, dom skulle jag inte tacka nej till...

    SvaraRadera
  2. Vilket vackert hus! Ha en fin lördag

    SvaraRadera
  3. Vilket underbart hus! Så vackert både i färg och form. Härlig entré med räcken och fina dörrar.
    Du är bra på att hitta speciella "objekt"!
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  4. Ännu ett fint hus. Och välskött ser det ut. Det är ett hus som jag skulle kunna tänka mig att bo i. Kanske för stort dock.

    SvaraRadera
  5. En klasskamrat bodde där!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Du har sett många vackra hus du. Detta tycker jag mycket om.

    Ha en fin helg

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  7. Åh, vad glad jag blev att se mitt hus på din blogg :) Nja kanske inte hela huset, men verandan och salongen är ju mina...fina bilder blev det och mycket bra information som varken jag eller husägarna visste om! Tack för besöket och kaffestunden...alltid lika kul att se dig Anki! Kram Sivan

    SvaraRadera
  8. Jo men där tror jag att jag kan flytta in ganska omgående och trivas...*ler*...!! Skulle möjligen vilja ha en sjö alldeles bakom också, eller vid sidan om huset, så man kan sitta på verandan och blicka ut över vattnet...!! Tänk så många vackra ställen det finns i vår närheten, som man kanske inte heller lägger märke till i vardagslag, man bara susar förbi, alltid på väg någonstans.
    Idag har jag gjort Wadköping med äldsta barnbarnet, och det är alltid lika trivsamt där. Trivs med gamla saker och byggnader omkring mej, ja det är väl bara barnbarnet som är "nytt"...men vi hade så trevligt!! Och knappt något folk, de laddar väl för morgondagen och julmarknaden.
    Ha en fortsatt skön lördagskväll vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Det verkligen glädjer mig att detta sätteri är fantastiskt väl bevarad. Å vilken vacker interiör! Tack för infon också:-) Alltid väldigt intressant att få bakgrundsinfo här hos dig!

    SvaraRadera
  10. Snyggt och väldigt välbehållet hus i härliga färger.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)