tisdag 3 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 75

"Tegelborgen" i hörnet Tunnbindaregatan / Bredgatan i kvarteret Mjölnaren byggdes 1890-91. Byggherre var textilfabrikör Rickard Wahren. Arkitekt var Karl Flodin (dåvarande stadsarkitekt) och byggmästaren hette C J Andersson. Byggnaden var från början avsedd som kontor och magasin till Wahrens textilfabrik på Smedjeholmen en bit därifrån.
1908 övertogs fastigheten av AB Norrköpings Tricotfabrik  - sedemera Westerholms Tricot AB som fanns kvar fram till 1963 då målarmästare Weine Örtegren förvärvade fastigheten.
Den fina ingången till kontoren...
Trapphuset är vackert utsmyckat...
Fastigheten restaurerades under åren 1979-1982 under åren... och fick då även dessa fina minnesmålningar över den tidigare verksamheten...
Tegelborgen t.v. och Fabriken på Smedjeholmen t.h.
Avbildade brevhuvuden från Westerholms Tricot...
Del av fasaden mot Tunnbindaregatan...
... med den rejäla grinden in till Medborgarskolan, Norrköpings Danscenter och en Självförsvarsstudio...
 
Sedan 2007 ägs fastigheten av HSB, som planerar fler bostäder i huset samt på de angränsande obebyggda tomterna - något som försenats av långvariga arkeologiska utgrävningar.



14 kommentarer:

  1. Du visar det ena pampiga huset efter det andra. Här i Åstorp hade politikerna tyvärr "pippi" på att riva alla gamla fina byggnader för en 30 år sedan. Idiotiskt! Nu är du snart uppe i 100 hus. Kram

    SvaraRadera
  2. Hejsan Anki !

    Tack för Dina rader, köper också färdigt,
    inte road längre.

    Så Ditt inlägg innan med strimlusen, sådana vimlar det av vid ett enda ställe vid Klockarvägen,
    undrat så vad de har för ankring till naturen, såg att de parade sig för fullt.I försomras.

    Nu har jag gjort fint för min egen skull, Prinsen sätter sig på båda borden han är nog färgblind, ser inte de vita o.röda Julstjärnorna som täcker duken.

    Kommer snart ett skrivet inlägg för att visa vad jag menar.

    Är nog ingen riktig bloggare, när jag började var det mest för att skriva av mig det jag hade inombords.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  3. glömde ju säga att headern är jättefin. <3

    SvaraRadera
  4. Ännu en fin husbeskrivning. Hoppas någon tar tillvara ditt bildmaterial och letande efter fakta.
    Håller med om att headern är jättefin.

    SvaraRadera
  5. Häpnas verkligen över vad vi har många fina hus med olika byggsätt och olika konsverk mm. Mycket vackert!
    Ha en bra dag fina vän/ kram

    SvaraRadera
  6. Värst vad många fina hus du hittar överallt,kul att kolla på !!!
    Rejält byggda oxå verkar det ju vara.

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka hus de byggde förr!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Wow vilka vackra takmålningar!!! Kram

    SvaraRadera
  9. Inte bara fin fasad på det huset. Blir nog fina lägenheter där. Kramar

    SvaraRadera
  10. Jag bara tittar in och säger HEJ!
    Så intressanta och fina bilder på gamla byggnader.
    Må så gott och kram!

    SvaraRadera
  11. Vilket fantastiskt trapphus må jag säga

    SvaraRadera
  12. Pampigt men smakfullt och vackert utsmyckat :)

    SvaraRadera
  13. Mycket speciellt hus, som en blandning av en borg och en kyrka. Och väldigt fina utsmyckningar där inne.

    SvaraRadera
  14. Min farfars gamla hus. :) Där har jag varit många gånger.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)