måndag 16 december 2013

Helgen som gick...

På väg mot Mjölby...
... dit vi var bjudna till M-L och L - våra vänner som vi träffade första gången på en ställplats i Falkenberg i maj.
Det blev en trevlig eftermiddag som försvann alldeles för fort.
Så julfint...
 med den gamla tomtegubben i hörnet...
... med det upplysta tomtelandet...
... med den vackra lilla kyrkbyn... 
Tusen tack för en trevlig eftermiddag med härlig julmacka, tomtegröt och fika med hembakat :)
 Hoppas vi ses snart igen!
.........................................
Igår fortsatte födelsedagsfirandet för Casper... tänk att bli firad i dagarna tre när man fyller fyra år!
Hej farfar!
 
En stor låda med lego... som han önskade sig...
... Calle och Lina såg intresserade ut :)
 Mina killar!
♥♥♥
4 år... var tog de åren vägen?

Bara åtta dagar kvar till julafton... och femton till nyårsafton...
Många år sedan jag stressade inför helgerna... att pynta är inte så betungande
och
städningen blir bara vanlig veckostädning. Vilken skillnad mor förr, då det skulle storstädas mitt bland alla andra måsten... ojojoj...

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Jag undrar precis som du vart alla år tar vägen. De små växer upp alldeles för fort, tycker man. Lego är toppen för gammal som ung. Någon stress finns inte här heller. Det är bättre att ta det lugnt och njuta. Kram

    SvaraRadera
  2. Härligt med dessa småttingar - som blir stora alldeles för fört....
    Julstress är det länge sedan jag hade också.
    Tror inte det är meningen att man ska slita ut sig för några enstaka dagar på året.
    Njuter av lediga dagar istället och försöker umgås med nära och kära.
    Att det sedan inte är skinande blankt överallt är det ingen som bryr sig om.
    Och gör dom det får dom väl städa då.....
    Kram :-)

    SvaraRadera
  3. Det går alldeles för fort! Storstädar inte heller. Det blir veckostädning a´la förr i tiden. Åtminstone jag städar inte så nu, med skåpluckstork, dammande överallt osv. Men denna veckan lär jag göra det ;) Kanske.

    SvaraRadera
  4. JA!
    Snart är det Jul och sedan går vi mot ljusare tider!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder du ramar in helgen med!! Men sen skrattar jag lite...vart tog åren vägen och där sitter en uppriktigt bekymrad kille på trappsteget och ser verkligen ut som han tänker det??!! Och trevligt med vänner, nya bekantskaper och gamla invanda...man ska vårda dom alla!! Så vad gjorde det att väglaget kanske inte var det roligaste, det går inte att ta miste på värmen och det gemytliga när ni väl kom fram. Å säg den ålder när inte lego roar längre...tänker på de upptagna föräldrarna på ena bilden...Likadant här...mannen ligger ofta mitt på golvet i en hög av bitar, långt efter att lillprinsen tröttnat...
    Så skönt det är sen att vi kommit till den insikten och åldern så att jul blivit lite mer behändigt...!! När jag nyss flyttat hemifrån och bildat eget bo så minns jag en granndam som då var i den ålder vi är nu...och hon skrämde nästan vettet ur mej när hon gjorde klart för mej att en duktig och riktig husmor och mamma fullkomligen vänder utochin på precis hela huset och lite till inför julen...ALLT skulle dammas och tvättas, även det som låg i lådorna och inte var använt...Vill minnas att jag i ren protest köpte det mesta färdigt av maten, och jag tror inte att någon märkte så mycket...
    Ha en riktigt skön start på veckan, själv ska jag ladda batteriet efter en tuff helg på jobbet, men ta mej tusan, jag älskar mitt jobb ändå!!
    Hälsa Lasse!!
    Kram kram
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Så hemtrevligt att komma in till din lya och se allt detta fint som du har fått se, fått smaka och var med om. Goa fina pojkar har du också :-)
    Sikten verkade inte heller vara den bästa men ni kom både dit och hem *bra*
    Vilken glad farfar också ... är det en bror till Loket eller *fniss*
    Ha en bra dag/kram

    SvaraRadera
  7. Nog är det otroligt. Översta bilden skulle kunna vara tagen på midsommar. Bara inomhus ser man vilken högtid som nalkas :-) Kramar

    SvaraRadera
  8. Ofattbart att tiden går så fort.
    Jag gör inte mer än du på julen. Jag minns min mamma en jul, då hon grät för att hon inte hunnit tvätta mellan persiennerna!
    Lego är en riktigt bra leksak. Vad föreställer tårtan? En Lego-bit ser det inte ut som.

    SvaraRadera
  9. Hej! Jag brukar ibland tänka på de stackare som är födda precis kring julaftonen. en som fyller på juldagen berättade för mig att hon alltid fick en klapp som eftersläntrare på födelsedagen, alltså man lät bli att ge alla julklappar på julaftonen. Eller kanske var det hon som upplevde det så...
    lite mer utrpritt med roligheterna är ju i allafall bättre då man är barn.
    Förr om åren hade vi "varannan-jul-principen" med makens tre barn, numera då de är vuxna och har egna barn så träffas vi i bästa fall någon av dagarna kring jul. Lego, tänk, det håller generation efter generation, så roligt för både gammal och ung!

    SvaraRadera
  10. Vackert tomteland med kyrkby!! Ha det fint. Kram

    SvaraRadera
  11. Vilka söta barnbarn du har! Dom gjorde du bra;-)
    Ja du, det där med julstress och städning har jag lagt av med för länge sedan...

    SvaraRadera
  12. Det var många mysiga tomtar!!!
    Ja, tänk vad fort tiden går, så varför slösa bort timmarna på städning....;-)
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Vilken härlig helg du haft! Träffas och umgås med nya vänner eller de nära och kära är alltid så berikande. Ha dé fortsatt bra. Elisabeth

    SvaraRadera
  14. Ja det är hemskt att tiden ska flyga iväg så fort, men vi vill inte heller att den ska stå still.
    Kanske lite långsammare när man har det som underbarast, men alla har vi våra sköna stunder vid olika tidpunkter. Så det är väl lika bra att 'han där uppe' får bestämma, hi hi . . .
    Mitt äldsta barn är 47 år och barnbarnet Jennie snart 25 år, hennes son 8 månader,
    ja jag tror jag svimmar, tror att det är jag som är 47 år men . . . . .

    Dina tre killar är söta, livet är härligt med dessa små och stora barn.

    Vänner ska man värna om, de är härliga att ha.

    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  15. Nu när jag tittar på bilderna på "stor-tv" så kan jag bara konstatera att småkillarna är exakta kopior på storkillen:-)

    SvaraRadera
  16. Hej Anki. Vi får önska Dig och Lasse en GOD JUL och ETT GOTT NYTT ÅR tomten o kyrkbyn blev jättebra Tack för kort Lennart o Marie-Louise

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)