lördag 28 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 99

Norrköpings Hörsal - från början en kyrka byggd på samma plats där det funnits kyrkobyggnader sedan 1100-talet... flera gånger nerbrunna och återuppbyggda. Byggnaden som står här idag byggdes som kyrka 1827 och benämndes som Landskyrkan S.t Johannes... eller S:t Johannis gamla kyrka...
Avkristnades och kom i stadens ägo 1902...
 Återinvigdes efter ombyggnad till föreläsnings- och konserthus 1913.

Alla (lite äldre) som vuxit upp och gått i skola i Norrköping har nog varit här och lyssnat på Symfoniorkestern någon gång. Mitt eget största minne är nog när jag första gången hörde Ravels Bolero här...

Ingången från Drottninggatan...
... mot parken (eller det som en gång var en park...)
Rejäl järndörr...
... lite slitet och rostigt...
Efter mycket diskussioner kring Hörsalens framtid är det nu till sist bestämt att den ska vara kvar i kommunens ägo och att den ska rustas upp på kommunens kostnad - däremot är det lite oklart vad som kommer att finnas här i framtiden...

9 kommentarer:

  1. Bolero-Ravel är ljuv musik för öronen.
    Hoppas de är rädda om kultur arvet.

    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  2. Nu är du snart i mål, helt fantastiskt att du hittat alla dessa hus att skriva om!
    Ravels Bolero måste varit härlig att uppleva "live"- pampigt värre skulle jag tro!
    Skön söndag hoppas jag att du får / Åsa

    SvaraRadera
  3. Jag undrar om inte jag passerade förbi där när jag var på kurs i Norrköping för några år sedan....tål allt att tänkas på...

    SvaraRadera
  4. Trevligt att den bevaras!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det brukar ju vara bra akustik i kyrkobyggnader så att den använts till hörsal var ju bra. Heja dig! Endast ETT hus kvar. Beundrar dig som tagit foton och tagit reda på så mycket om husen du visat upp! Kramar

    SvaraRadera
  6. Fint hus, men dörren ser rätt angripen ut. Ser fram emot allra sista huset. Väntar på det innan jag önskar dig ett nytt år.

    SvaraRadera
  7. Känns det inte skönt, att ha bara ett hus kvar, efter denna kraftansträngning som du gjort. God fortsättning & bara ett hus kvar.

    SvaraRadera
  8. Jag kan knappt bärga mig. Vilket hus kommer att få äran att avsluta. Kan det röra sig om Ankis eget hus? Hennes absoluta favorithus, där hon velat bo i hela sitt liv. Den som lever får se...

    SvaraRadera
  9. Ja, det hade ju varit synd att riva det huset. Något vettigt ska man väl ändå kunna använda det till.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)