lördag 28 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 98

Efter alla stora hus så blir det ett litet, nämligen detta som heter Forsstéenska huset.

Huset som är byggt på 1750-talet ligger på Kvarngatan och är det enda huset som finns kvar av Holmens tjänstebostäder.
Huset har fått sitt namn efter såpsjudaren och tidigare kryddkramaren Petter Gabriel Forsstéen som bodde i huset åren 1806-1815...
Idag är Östergötlands Hemslöjd hyresgäster till huset som nu kallas Slöjdstugan...
För det mesta står huset tillbommat och låst, men någon gång per år brukar Hemslöjden ha någon form av aktiviteter,  bl.a. under Kulturnatten...


10 kommentarer:

  1. Nu är du snart i mål! Jag är djupt imponerad!

    SvaraRadera
  2. Jättevackert detta huset och imponerande av dig att skildra och berätta i ord och bild om alla dessa intressanta hus!
    Dessa gamla rödmålade trähus har säkert mycket historia i sina väggar...som fascinerar mig mycket!
    Önskar dig ett Gott Slut på 2013!
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Att hitta så många och fina hus i sin närhet är fantastiskt och vilket arbete du har lagt ned på att hitta historien om husen. Några har jag känt igen sedan vi bodde i Norrköping men det är bara några få. Det här huset har jag aldrig sett. Kul har det varit att få veta så mycket om en stad där man bott som mycket ung. God fortsättning på julfirandet och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
  4. Fint gammalt hus. Vilka annorlunda yrken. Såpsjudare kan man ju tänka sig. Men kryddkramare?
    Vad roligt att snart ha gjort hundra hus. Ska du hitta på något liknande nästa år? Det får vi se isåfall.

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara yrkestitlar! Hur mysigt låter inte kryddkramare? Såpsjudare känns mer kletigt ;-) Underbart när gamla hus bevaras och används. Jag blir alltid ledsen när jag läser om rivningar. Varför inte kosta på renoveringar? Åtminstone utsidan. Kostsamt förvisso men det handlar ju om kultur och historia...

    Kram och god fortsättning!

    SvaraRadera
  6. Sådana fina namn på yrken har de inte nu, för nu är allt industrialiserat.
    Det huset ligger då i Norrköping antar jag, för det är väl den staden du bor närmast eller ?!

    Oj snart smäller du dina 100 hus historia, det blir lagom till Nyår.

    Må så gott/ Eva


    SvaraRadera
  7. Fint litet hus som tycks ha kommit till god användning. Såpsjudare och kryddkramare; fantastiska yrkestitlar. :-)
    Beträffande den stora bostadsrättsföreningen Malmgården så har jag aldrig varit inne på själva gården. Men möjligen har de balkonger där eftersom gården är med avskärmad från all trafik utanför

    SvaraRadera
  8. … är mer avskärmad … ska det förstås vara.

    SvaraRadera
  9. Vilket sött litet hus!
    Ha det fint!
    Lena

    SvaraRadera
  10. Röda hus gör sig alltid bra. Stenmuren går inte heller av för hackor...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)