tisdag 17 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 90

I hörnet Olai Kyrkogata/ Knäppingsborgsgatan ligger detta hus, byggt 1860.
 Byggherre var brukspatronen vid Hults Bruk, Hugo Ekelund.
När grannhuset som skymtar i bilden byggdes var det tal om att bygga ännu en våning - något som aldrig blev av...
Vackra fönster, vackra utsmyckningar...
Fasaden mot Knäppingsborgsgatan...
Under 1940- talet förvärvades fastigheten av ordenssällskapet W:6...
 ... förutom W:6  finns idag bostäder och ett dataföretag i huset...


6 kommentarer:

  1. Nu har jag ju sagt det förut - hur många gånger som helst, tjatigt, jag vet - men jag älskar Norrköping. Vilken mångfald av byggnader ni har! Helt fantastiskt!

    SvaraRadera
  2. Vilken mängd byggnader du beskriver, helt otroligt! Fantastiska byggnadsverk onekligen.
    Kram Åsa

    SvaraRadera
  3. Jättefint hus. Underbara fönster. Men blotta tanken på den fönstertvätten gör en lätt yr...

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag putsade fönster igår, så var det första som slog mig när jag såg dina bilder, att Tack och lov att jag slipper putsa fönster där! Nu är du snart framme vid ditt hundrade hus. Kram

    SvaraRadera
  5. Tjusigt hus som på många vis avviker från husen runtomkring. Och skönt är det ju att inte alla hus i innerstan är byggda efter samma mall.

    SvaraRadera
  6. Den ena byggnaden pampigare än den andra. Snart är du i mål med dina 100 hus! Och så mycket du lärt dig/oss om byggnaderna. Ha det fint! Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)