söndag 8 december 2013

Lördagen ägnades åt...

... att besöka julmarknaden på Löfstad slott.
Det blåste isande kallt på slottsgården och inte många stannade vid stånden där...
... utan skyndade snabbt inomhus......
Jag är ingen riktig älskare av julen och det är nog 15 år sedan jag var här på en julmarknad... men det var faktiskt riktigt trevligt :)
Nere i köket pågick pepparkaksbakning...
Rejäl vedspis och stor mortel i kolmårdsmarmor...
Elever från bageriutbildningen hade bakat det här fina pepparkakshuset... 
... t.o.m. gardiner i fönstren :)
 Fönster ja...  jag är ju svag för fönster :)


Tittade in vid ljusstöpningen... där var det för tillfället liten paus...
... men det fanns påbörjade ljus som väntade på nytt bad i stearingrytan...
och färdiga i den smidda ljusstaken...
I salongen var det feststämning med dukat bord...
 och många tända ljus...... 
 På väg därifrån på e.m. hade solen redan börjat dala... och färgade naturen i guld...
Elden i korgarna matades hela tiden för att lysa upp och ge möjlighet att värma sig en stund...
Det enda jag handlade var ljuvligt gott bröd från Boställets Vedugnsbageri och så underbar ost från Hejtorps Gårdsmejeri
 Och jodå... jag fick rycka ut som barnvakt i fredags kväll :)
Ludvig testade farmor lite... och farmor blev lite arg en stund - men vem kan vara arg länge på ljuvliga, älskade ungar... lite busiga... men helt underbara...
Trött men lycklig farmor åkte därifrån när mamma Lina kom hem vid ½10-tiden :)

Här ska vi ta det lugnt idag... som alla andra dagar... elda lite 
och
vänta på mer snö...

Fler helgbilder finns hos Marit :)

Ha det gott!

29 kommentarer:

  1. Har du haft svårt med kommentarer? Skönt om det löst sig.
    Jag är heller ingen älskare av jul och brukar inte heller gå på julmarknader. Men den du var på kändes "äkta" på något sätt. Stackarna som stod ute. Fortsatt bra andra advent.

    SvaraRadera
  2. Till och med jag blir sugen på att gå på julmarknad, fast att det inte riktigt är min grej... Men dina fina bilder är ju oerhört inspirerande! Väldigt fina och proffsiga collage och ramar! Vad använder du för bildredigeringsprogram? Kan det vara nå't för en glad amatör som jag ;)
    Varm kram!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker julmarknaden på Löfstad Slott brukar vara trevlig, är ibland på den. Och som du säger finns det så fina fönster där. Enkelglasen ger ofta fotografiskt fint med kondens på rutorna där. Deras vedspis i köket är imponerande och där luktar gott av pepparkakor.
    Själv var jag igår på julmarknad med julstök i Gamla Linköping, där det också är fint bland alla de gamla husen, samt krav på ett genuint utbud i marknadsstånden.
    Bröd från Boställets Vedugnsbageri brukar jag också köpa när jag kommer åt.

    SvaraRadera
  4. Jag är heller ingen julälskare. Men ibland kan en julmarknad vara lite mysig :)

    SvaraRadera
  5. Vilken mysig julmarknad! Vackra bilder!
    Nu har snövädret kommit hit! Riktigt tätt snöfall!
    Ha en skön söndag!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Vackra bilder!

    Också på " kottarna "!

    Kram

    SvaraRadera
  7. I motsats till dig är jag en stor julälskare. Jag älskar att pyssla och pynta. Pepparkakshus däremot är inte min grej. Det blir alltid katastrof. Tjusiga fönsterbilder du har fotat. Kram

    SvaraRadera
  8. Vackra bilder från Löfstads slott!! Vilket pepparkakshus...men det allra vackraste, eller vackraste bilden...ja det är ju den från rummet med ljusstöpningen, vilken bild!! Om man nu inte tänker på bilderna med barnbarnen...för de slår ju alltid allt annat. Å testa farmor...det kan man knappt tro med de ögonen...Fast lite bus ser man nog att det finns, precis som det ska vara...Men tillbaka till Löfstad...vi var där för ett antal år sen, och det jag kommer ihåg var att det dels var lika kallt inomhus som utomhus och sen att flera bilar kanade ner i diket upp till själva slottet. Och med dagens väglag kanske det är likadant...För här snöar det rejält nu, och förrädiskt halt under. Ska snart skjutsa hem prinsessan, så det blir att ta det lugnt.
    Å det här med jul...ja det är inte alltid så enkelt. Här är det ju lite pappor och mammor åt alla de håll, men på något vis får vi ihop det, och faktiskt inte gör så stor grej av det, bara att man träffas. Och inte är det alltid så självklart att det blir julafton heller, jobbar man som jag så spelar det ingen roll vilken dag det är, de gamla behöver hjälp alla sju dagarna i veckan.
    Tack för din fina kommentar hos mej...jo jag är stolt över mina barnbarn...precis som alla mormor/farmor är, och det har man all rätt att vara!!
    Ha en fortsatt skön andra advent vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  9. Det var många år sedan jag var på en julmarknad. Men med dessa härliga bilder.. Så blev man lite sugen. Kramar

    SvaraRadera
  10. Visst är det trevligt med julmarknad. Nu kan du lägga till dina fina pepparkakshus i din samling, ett hundra hus. Kram

    SvaraRadera
  11. Vilka vackra miljöer! Det här med jul, det är konstigt, jag älskhatar julen på något konstigt vis. Det är så upptrissat och det är så många måsten. Jag tar gärna avstånd från det. Samtidigt tycker jag det är så fint med alla färgglada dekorationer! Och tidigare har alltid julen varit höjdpunkten på året för mig, men jag vet inte längre......
    Tack för tipset om svampen som växer på mina nersågade träd, jag har inte hunnit gå dit och titta ännu, sen vi kom hem från vår lilla utflykt, men jag skall!
    Agneta kram

    Vilka goa barn, jag glömde ju säga det, glada och goa!

    SvaraRadera
  12. Vet du, jag brukar alltid gå på någon julmarknad varje år, men icke så i år! Precis tvärtemot dig, då. Har i och för sig varit på syföreningens julauktion, men det räknas kanske inte? Ljuvliga bilder där man verkligen får känslan förmedlar du i varje fall.
    Ha en skön vecka!

    SvaraRadera
  13. Hej.Vilken julstämning jag kom i nu då jag ser dina underbara bilder. Vilka fina små busiga pojkar du har. Förstår att du njuter av att få rå om dem ibland.
    Njut nu av kvällen.

    SvaraRadera
  14. vilka vackra pepparkakshus och ljuvliga bilder. Önskade att vi också kunde få lite snö, men det bara regnar och regnar så blött,trist och grått. Kram

    SvaraRadera
  15. Kul att få följa med dig på julmarknad! Så vackra bilder!
    Imponerade pepparkakshus. Och fina fönster.
    Jag är också svag för sådana....
    Det brukar mest bli ätbara ting som får följa med hem till mig från marknader också.
    Särskilt ostar.
    Härliga småttingar med bus i blick! Kan tro att det behövdes
    en stunds vila efter den kvällen... :-)

    SvaraRadera
  16. Lövstad är trevligt liksom julmarknader. Härligt med "hemlandstoner". Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  17. Kul att få se så fina bilder från slottet. Jag håller med dig - gamla fönster är något speciellt.
    Ha en bra vecka och kram!

    SvaraRadera
  18. Men oj så underbara bilder med julstämning. Jag gillar verkligen julmarknader,
    Kramar**

    SvaraRadera
  19. Jag läste allt att det var julmarknad där. Också. Vi höll oss i Linköping när vi nu tagit oss dit ;) Gamla Linköpings julmarknad går inte heller av för hackor. Inte så vackert som det du bjuder på kanske, men minst lika mysig!
    fina foton på charmtrollen :) Klart de ska testa ... annars vet de ju inte! *L*

    SvaraRadera
  20. På Lövstad slott har jag bara varit sommartid men julmarknaden ser riktigt mysig ut! Kanske något inför nästa jul! Härliga bilder därifrån och en riktigt fin avslutning med de små "busfröna", livets efterrätt!

    SvaraRadera
  21. Vilken härlig julmarknad. Speciellt fint var pepparkakshuset. Jag har slutat bygga sådana eftersom alla barnen runt omkring mig plötsligt blivit vuxna men stöpt ljus har jag gjort tillsammans med en väninna. Jag har inte hunnit vara på någon marknad iår mest för att jag varit utan bil och nu är det inga marknader här i närheten och det är synd för det är alltid kul. Rullrån skulle jag ha köpt

    SvaraRadera
  22. Du verkar ha samma känslor för julmarknader som jag. Å lustigt nog hade jag köpt matiga saker precis som du. Suveräna helgbilder förresten:-)

    SvaraRadera
  23. Vilken underbar gammaldags miljö och
    vilket otroligt fint pepparkakshus;-)
    Mysungar ja inte kan man vara arg på
    sådana charmtroll någon längre tid inte;-)
    Ha en skön vecka

    SvaraRadera
  24. Du verkar gilla slott du Anki, fast vem gor inte det. Du borde ta din husbil och åka till Kalmar slott nasta år och gå på deras julmarknad. Såååå mysigt!!!! Nu har jag skickat dig och din husbil både till Olands skordefest och Kalmar slotts julmarknad. Kram Annelie

    SvaraRadera
  25. Hej, jag gillar inte julen alls, men stämningsfulla marknader kan jag ströva omkring på, i synnerhet i rätt miljö som den du bjuder på! Ljusstöpning ordnas här i byn varje december, jag har aldrig varit med dock. Likaså bakas det under några dagar i bagarstugan och dit är alla som anmäler sig välkomna att baka i vedeldade ugnar. Jag väljer att köpa mitt bröd färdigt när de duktiga bagarna är färdiga..
    Pepparkakshuset du visar är nog det största och vackraste jag sett. Det kan ju ingen förstöra genom att börja äta av det, eller hur?
    Tanten Tö härjar i hela landet har jag förstått, nå, låt henne göra det då. Herr Kyla kommer nog tillbaka när man minst anar det
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  26. Åhh, vilken vacker julmarknad! Och bröd och ost är inte fy skam att komma hem med, det gjorde vi från den julmarknad vi var på med!

    SvaraRadera
  27. Vackra bilder från julmarknaden men förstår att det nog verkar som skönast inomhus såsom att titta på ljusstöpning m m. Synd att så få människor kom och besökte marknaden. På vissa ställen av julmarknader doftar det så gott.
    Blev lite inspirerad av att kanske i år 2015 besöka den julmarknaden. Men det ligger långt bort i tiden just nu när det är en s k sommar - regnregn..... :)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)