lördag 14 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 85

 Den gamla tegelbyggnaden på Bryggaregatan byggdes 1887 för C.V. Bergmans Bryggeri AB.
Arkitekten hette Alwin Jacobi, som även stod för den första tillbyggnaden 1898.
Nästa tillbyggnad skedde redan 1905, då efter ritningar av arkitekten Arvid Ahrnborg
När Bergmans bryggeri inkorporerades med Norrköpings Förenade Bryggerier och verksamheten i fastigheten lades ner köptes den 1919 av
 Oskar Johanssons Slakteri AB och 1920 byggdes den om till charkuterifabrik...
... så här kunde det se ut inne på gården då...
... som den 18 maj 1943.
Bilden hittade jag på nätet, men känner igen den från Stadsmuseets samlingar... tyvärr har jag inget namn på fotografen...
Årsskiftet 1969/ 70 övertogs lokalerna av Essman livsmedel, som i sin tur övertogs av Farmek 1972 och övergick året därpå i Hansa Livsmedel AB...
1982 stängdes livsmedelstillverkningen för gott och 2004 byggdes huset om helt och hållet efter arkitektfirman ÅWL Arkitekter AB och här finns nu Höjdens Äldreboende som drivs av Norrköpings kommun...

I sin bok "Mor gifter sig" skildrar Moa Martinsson sin mors arbete på Bergmans Bryggeri AB...


6 kommentarer:

  1. Min mans mormor och morfar bodde där på 50-talet. Men min man har ju inget minne från det. Imponerande hus iallafall. Måste ha varit knepigt att få till det till praktiskt äldreboende. Fortsatt trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Där dök nummer 85 upp. Vilken tur att man inte är en gris. :) Jag hade en brevvän med efternamnet Jakobi. Kanske en släkting. Helgkram

    SvaraRadera
  3. Jag gillar såna tegelhus mer och mer.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk så mycke gamla hus det finns och vilken historia dom har. Önskar jag bodde lite närmare Götet så jag hade kunnat varit med på barnbarnens luciafirande. Idag är det regnigt här inget vidare upplyftande, kanske det får bli lite bak.
    Ha en skön helg/kramen

    SvaraRadera
  5. Är ju inte bra svag för rost, älskar ju tegelbyggnader också. Å den här är inget undantag. Här rivs de gamla tegelhusen för det mesta, vilket gör mig riktigt ledsen. Åtminstone gasklockorna vid Hjorthagen ska de dock bevara.
    Bara 15 hus kvar nu:-)

    SvaraRadera
  6. Efter en lång historia med olika verksamheter i livsmedelsbranschen har det då blivit äldreboende. Det säger kanske en hel del om vår tids blivande historia.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)