måndag 16 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 88

Fortfarande på Nygatan... på väg mot Väster Tull ligger nästa hus... det rosafärgade huset i hörnet av Klockgjutaregatan...
... med adress Nygatan 57...
Huset byggdes 1904, byggherrar och tillika arkitekter var kollegorna Lindblad och Palmqvist.
I det här huset hade jag min första lägenhet... 1 rum och kök med badrum i källaren...
Övertog lägenheten efter en familj med två tonårsflickor - fyra personer i en inte särskilt stor etta... otänkbart idag - inte alls ovanligt på 60- talet... 
De vackra balkongerna med smidda räcken är original...
Trevliga burspråk...
... nederst i burspråket längst t. v... där bodde jag :)

Min ingång var genom porten där längst till vänster - fina ingången till höger var för de som bodde i de stora fina lägenheterna med balkong  :)


4 kommentarer:

  1. Hela Norrköping verkar vara fyllt av gamla, fina hus...kul att både se och läsa om...

    SvaraRadera
  2. Nu går det i en rasande fart med husen. Trevliga hus även de här.

    SvaraRadera
  3. Så fint bevarat det här rosa huset är! Nyputsat, antagligen!
    Kul med lego, det gillar både små och stora! Läste någonstans att Stefan Holms hobby var att bygga med lego. Han hade tio-tusentals bitar!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. Det ser fint ut och jag kan tänka mig att det var trevligt att bo där. Om man inte var alltför många att trängas om utrymmet alltså.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)