fredag 27 december 2013

Nu är glada julen slut,slut, slut...

... och julafton är ett minne blott... ett bra minne,
 men...
... julen är slut för den här gången :)
Julafton firade vi som vanligt tillsammans med barn och barnbarn i Ugglebo :)
Efter lång väntan så kom han då, tomten...
 Med mammas hand som tryggt stöd mot ryggen vågade Ludvig hämta det första paketet...
 Casper var inte ett dugg blyg och inte rädd heller, utan pratade glatt med tomten... hela tiden :)
Casper gav tomten en kram... Ludvig tittar på...
... men sen tyckte han det var bättre att dela en flaska välling med Ior...
... mjuka fina Ior som var en julklapp från farbror Basse och Linda...
Juldagen tog vi det lugnt... vädret lockade inte till utomhusaktiviteter så jag lekte lite med kameran...
... men igår kom barnbarnen en stund... :)
De fick låna några små julfigurer...
... och det krävde en del koncentration...
Idag kommer Basse, Linda och prickiga hunden :)
Lite rester av julmaten och så  blir det en paj - svamppaj eller lax/ spenatpaj? - det är frågan... det blir nog en av varje, så är maten klar tills imorgon också :)

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Låter som en mysig jul. Väldigt lik min egen. Här var det också bara en som vågade krama tomten.
    Häftigt med ljusen. Har du "bara" flyttat kameran när du tagit.
    Sött med Ior och Ludvig. Ior verkar vara trygg att luta sig mot.

    SvaraRadera
  2. Låter som en bra jul :) Ungefär som vår, med skillnad att inget barn var reserverat mot tomten! Tvärtom, kan man säga.

    SvaraRadera
  3. Vilken fin, hjärtevarm och underbar julhelg du haft!! Och jag förstår av dina bilder, att du liksom jag, har barn och barnbarn i fokus när det gäller jul, att se deras miner...ja det är sånt man lever länge på!! En del är lite avvaktande, andra har lärt sej att trots den något märkliga utstyrsel så är han inte så farlig den där tomten...!! Å julmaten, ja den räcker alltid, och blir över...Ändå så står man där inför julafton och funderar på om köttbullarna var i snålaste laget...och julkorven, ska den räcka...??
    Här försöker jag ladda batteriet inför helgen, förkylningen har tagit nya tag och det är inte utan att jag funderar på att sjukskriva mej...men sen vet jag hur dåligt det är med vikarier i dessa helger, så...Ska skjutsa göteborgsdot´ra till tåget snart, sen blir det ryggläge i soffan och en varm filt!!
    Ha det gott vännen, och vi kan väl hoppas på att den lilla gnutta snö som nyss kommit kan stanna och ljusa upp det hela lite!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. God fortsättning!
    Läser om er jul som upplevs genom barnen. Vilken tur att vi har de små att glädjas åt. Hos oss satt nio vuxna och tittade på då Malva öppnade sina julklappar. Knäppt! Men det är så härligt att se och höra hennes reaktioner.
    God mat har vi fått i oss under dessa juldagar. Här finns en hel del kvar fortfarande.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  5. Låter som en fin jul :) Blev inte lite sugen på paj när du skrev det....mmm, får nog allt ta och göra en eller två jag också.
    Ha det fortsatt gott.
    Kram

    SvaraRadera
  6. En fin jul har ni haft ser jag. God fortsättning :-) Hästgubben är snäll när han känner för det ;-) De flesta verkar lite rädda för honom.

    SvaraRadera
  7. En spännande jul för både stora och små. Och vilken Ior, wow! Han är ju gigantisk! Tomten visade sig inte här, men han hade varit förbi och lämnat klappar under granen, he he. Om bara solen kunde titta fram lite så skulle julledigheten vara perfekt. Det är så grått och råkallt här :(
    Ha nu en god fortsättning och smaska av den goda maten!

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  8. Lite läskig den där tomten. De går så snabbt de där juldagarna och vips är det över för denna gången. Skönt också, så allt blir som vanligt igen. Det är väl då man trivs bäst, när allt är som vanligt och man längtar lite efter det annorlunda.

    Ha en fin dag

    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Tänk att tomten kan väcka så många olika reaktioner hos barn :-) Både spännande, och ändå liiite läskigt också. Den där Ior blev jag lite avundsjuk på, Kramar

    SvaraRadera
  10. Såna rara barn. Julen är ju roligast för barnen och deras förväntan innan julen. Tyvärr tappar man den (åtminstone jag) och det handlar mest om mat och stök. Här har det varit ett väldigt oväder så man har inte kunnat gå ut men igår kväll gick jag ner till sjön och badade bastu- Så halt att sonen fick skjutsa mig på fyrhjulingen för att jag skulle komma ner för backen

    SvaraRadera
  11. Visst är det härligt med dessa barnbarn... Vi har mest tjejer här som snattrar och busar..
    Ser att du nu bara har 3 hus kvar.. Bra jobbat.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  12. God fortsättning :) låter som du har haft en fin jul. nu smakar det gott med mat som inte kommer från grisen, det och grönsaker. paj var en god idé.

    SvaraRadera
  13. Ja, nu är den över och vi har en vanlig dag! Med storm och regn, men det gör att man automatiskt tar det lite lugnare. Men snart kommer det fler julfirande gäster, dom delar upp sig, det är många ställen som skall besökas under jul!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Förra året tomtade jag hos en nyinflyttad grannfamilj. Trots att jag pratade som "Albert & Herbert" sa lillpojken i familjen, "Du låter som vår nya granne". Inte lätt minsann att vara anonym tomte. Vad jätte skönt att allt är över nu.God fortsättning.

    SvaraRadera
  15. Mysig julafton ni haft! Men inte är julen slut än! Det är långt till 13 januari....
    Ska njuta lääääänge av gran, ljus och allt mys!!!
    God fortsättning!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  16. Tack för att jag och alla andra får dela din fina jul. Underbart att se de små *tack*
    Fina bilder! Kul att leka med kameran och jag också gillar dessa fina sken.
    Ha en bra dag/ kram

    Ps Tack för datum och nu ligger det också i mitt inlägg

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)