tisdag 3 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 76

Mer tegelhus, men av lite modernare tappning. 
Där det tidigare var stora fält med tobaksodling byggdes under 1950-talets första hälft ett helt nytt bostadsområde - Ljura...  och staden är fortfarande Norrköping...
 Arkitekterna kom från Stockholm och hette Erik Ahlin och Bertil Ringqvist.
För att få lägenhet här måste man visa upp intyg på att man inte hade ohyra eller problem med alkohol!
I det här huset vid Ljuratorget växte jag upp. Kom hit som treåring 1954 då mina föräldrar skilde sig och då ingen av dem ville ha mig så hamnade jag hos min farmor och farfar som flyttat hit något år tidigare...
Runt torget fanns allt man behövde... livsmedelsbutik, fiskaffär, mjölkaffär, bank, apotek, blomsteraffär, manufakturbutik, blomsterhandel, cykelaffär med verkstad...
På gaveln fanns det en uteservering... vi bodde alldeles ovanför...
Minnet kanske sviker, men jag har för mig att det var breda trappsteg tvärsöver hela den lilla slänten där det nu är plattor. Här minns jag att vi cyklade i full fart :)
Ingången från baksidan med trappan ner till farfars källare och kontor med bageriet ovanför...
 ...och trappuppgången där vi bodde - då utan den fula utbyggnaden som jag tror är soprum...
Det var moderna lägenheter med badrum, gasspis, kylskåp och sopnedkast. I källaren fanns tvättstuga med tvättgryta som värmdes med gas som man betalade med poletter. Frysfack fanns att hyra i ett annat hus - något vi inte behövde nyttja då vi hade egen frys nere i bageriet - det var fint det!
 Ingången från gatan till torget... 
Många av mina lekkamrater bodde i samma hus...
En del av fasaden mot torget...
Här låg farmor och farfars konditori med lägenhet ovanpå...
Det blev visst ett nostalgiskt inlägg... många minnen dyker upp...

8 kommentarer:

  1. Det låter så ledsamt då du säger att ingen av dina föräldrar ville ha dig! Men det låter samtidigt som du haft en underbar uppväxt hos dina farföräldrar som hade konditori och många kamrater i ett sådant hyreshus. Kramar

    SvaraRadera
  2. Min uppväxt var också ungefär i ett likadant hus, byggt i början på 50-talet med mycket barn, tvättstuga, piskbalkong och kylmatkällare. Frysfack överst på kylskåpet. Men i Malmö.
    Mitt inlägg var också för glittrigt för mig.

    SvaraRadera
  3. Jag växte också upp i hyreshus, och minns att jag hade många kompisar som bodde i samma hus. Kommer ihåg tvättstugan med gastvättmaskiner och den stora otympliga stenmangeln.

    SvaraRadera
  4. Roligt att få se ett hus som har stor personligt anknytning till dig. Vi verkar vara lika gamla och även om mina föräldrar köpte en villa så är det mycket av beskrivningarna du ger som jag känner igen så väl. Vi handlade också i mjölkaffären och vi hyrde frysfack i en av grannvillorna.

    SvaraRadera
  5. Kul med gamla roliga minnen,man minns väl mest det roliga tur nog!!

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  6. Gillar inlägget och dina minnen skarpt! Husen är ju jättefina och väl underhållna! Miljonprogrammet - eller?! Om ja, så är husen ett utmärkt exempel på hur fina byggnaderna var och är.

    SvaraRadera
  7. Ganska klassiskt svenskt lägenhetsområde i själva stilen. Historien bakom är dock helt Norrköpingsk :)

    SvaraRadera
  8. Vi kikar efter lägenhet till sonen, på ett ställe hade dom fortfarande frysfack i källaren, exotiskt för mig kändes det som men nu säger ju du att det fanns i sverige också. annars hoppas jag att du haft en fin uppväxt, det lät ju lite hemskt det du skriver..

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)