torsdag 26 december 2013

100 hus 2013.. hus nr. 96

Idag säger vi Eschelsonska huset... efter affärsmannen Olof Eschelson som ägde huset på 1800- talet.
Tidigare kallades det Westerbergska huset efter grosshandlaren Carl Magnus Westerberg, som handlade med vin, sprit och delikatesser i huset och han var den som både lät uppföra huset runt 1730 och sedan byggde ut det 1744...
Förutom Westerbergs handel så så fanns även tillverkning av såpa i fastigheten...
Närmaste granne är Tvål-Jockes hus...
Fasaden ut mot torget och Repslagaregatan...
Kriminalvårdsstyrelsen är sedan många år hyresgäster i fastigheten, men jag läste nyligen att de är på väg därifrån...
Något av mina gymnasieår runt 1970 tillbringades till stor del i det här huset då läroverket genomgick renovering. Minns inte så mycket mer än att det var väldigt dragit om man satt nära fönstret...
Den nyare delen längst till höger är från 1835 och lät byggas av Olof Eschelson. Här öppnades ett par år senare Norrköpings första bankkontor - Östgötha Privatbank...
Den vackra träporten... för första gången var den öppen när jag gick förbi...
... och jag gick naturligtvis in...
Här är ju Kriminalvårdens område...
... så efter att jag sett mig om gick jag strax därifrån...

Huset vilar på gamla valv som klarat både stadsbränder och ryssarnas härjningar och här låg tidigare den gamla Rådstugan som var föregångare till såväl stadens förra som nuvarande rådhus...
Vin- och sprithandeln fanns kvar fram till dess den förstatligades under första världskriget... den sista vinhandeln var Vin- och spritgrossisten C. A. Lindgren & Co... och fortfarande finns den handmålade skylten kvar på väggen...
Bilden är lånad från NT:s arkiv och fotografen heter Håkan Sjöström

6 kommentarer:

  1. Vilket jättehus. Alla hus du fotograferar ser så välhållna och fina ut. Så även detta. Du kommer att hinna, det tror jag. God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Tänk om du blivit inlåst. Du lever ett farligt och spännande liv. Jag hade heller inte kunnat låta bli att gå in genom porten. :) Ha en bra fortsättning på helgen. Kram

    SvaraRadera
  3. Äntligen fick jag en förklaring till TvålJocke i förra inlägget...det namnet liksom fastnade på hårddisken direkt...annars är det just nu mest error där uppe tycker jag, för min del alltså...Sen undrar jag om jag inte passerat dagens hus, kriminalvårdsstyrelsens pampiga och lite strikta byggnad. Tycker mej känna igen det...och jag är inte hellre ett dugg förvånad att du vågade dej in på gården...kommer fortfarande ihåg hur vi nosade runt Boo slott...*skrattar*...Huset idag är nog lite för strikt för att tilltala mej, men porten...ja men den köper jag direkt!! Eller...kanske inte hit till vårt lilla torp, men...den är maffig och snygg!!
    Hoppas helgen varit bra, lagom av allt. Här har jag avverkat två jobbpass efter julafton, och i morgon blir det en dags vila innan helgjobbet tar tag i mej med full kraft.Har även blivit biten av någon liten förkylningsbacill, så iprenmannen gör mej just nu sällskap, men det hör väl till årstiden.
    Önskar dej god fortsättning och hälsa Lasse!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Intressanta historier om hus det finns. Och nu är du snart i mål. Kan tänka att det både känns vemodigt och skönt! Kramar

    SvaraRadera
  5. Ståtligt hus som skulle kunna berätta en hel del om det kunde tala. Snygg skylt som finns kvar efter sprithandeln. Och nu har vi fyra hus kvar, och det ska ju inte innebära några problem. Jag har redan fyra klara att lägga in, men ska eventuellt ge mig ut och fota ett ersättningshus.

    SvaraRadera
  6. Det är roligt med husen och nu är du snart framme! Jag tänker på dom 100 husen. Det finns så många vackra hus på massor av ställen i vårt land. Det är roligt att titta på dom och se att dom är bevarade.

    Vårskål heter svampen - aha! Jag kallar den skålsvamp och vi har den här också, en otrolig färg. Och jag har faktiskt redan börjat titta efter den, men kanske behövs det lite kyla innan den kan komma igång!

    God fortsättning på allt julfirande och det nästa som tar vid!

    Agnetakram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)