måndag 9 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 78

Tiden rinner iväg... året har gått väldigt fort och snart är det slut!

Här är några bilder på Gripsholms slott... tagna i våras och bortglömda...
Gustav Vasa  lät uppföra slottet under åren 1537-1545
Fint läge vid Mälaren...
Under åren 1563-1567 satt Johan III och hans hustru Katarina Jagellonica fängslade här och här föddes deras barn Isabella och Sigismund. Vill du gå djupare i slottets historia, så läs mer HÄR.
Slottet har under tiden genomgått flera förändringar, bl.a. den restaurering som ses som den mest omfattande  under ledning av arkitekten Fredrik Lilljekvist på 1890-talet.
Tyvärr var jag här ganska tidigt på våren och det var stängt för besökare...
 men här är i alla fall ingången...
... en rejäl träport...
... från andra sidan vallgraven...
Nyrestaurerat torn med nytt tegel och en bit gammalt...
Många skorstenar... 

Slottet är ett populärt turistmål och där finns även
 Statens Porträttsamling
med över 4000 verk...


8 kommentarer:

  1. Ett vackert litet hus ;)
    Tror inte att vi har varit där.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  2. Ganska trevlig ställplats mitt emot!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul med gamla hus som har en historia. Detta slottet känner nog de flesta till. Skulle vara roligt att se det i verkligheten.

    SvaraRadera
  4. Där var vi för ett par år sedan....intressant!! :)
    Ha de fortsatt gott vännen <3
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  5. Vackert! Nu har du lite hus kvar :)

    SvaraRadera
  6. Jodå där har jag faktiskt varit. Både som barn och sedan i vuxen ålder. Har ett kort på grannpojken, vars familj vi hade sällskap med, och mig då vi står på vindbryggan. Ja det är en gedigen porträttsamling där och så ligger det ju så vackert... som de flesta slott gör :-) Kramar

    SvaraRadera
  7. Jag är ju född i Västmanland så till Gripsholms Slott mfl har jag varit. Är det inte på Gripsholm man har den där Toan som har "avlopp" direkt ut i det fria.....måste ha varit kallt om lilla rumpan vintertid!

    SvaraRadera
  8. Det är precis lika snyggt som man tänker sig ett Vasaslott och väldigt välbevarat. Jag har ett svagt minne av att jag som barn har varit där i samband med någon bilsemester med föräldrarna, men jag är osäker. Det var länge sedan. :-)

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)