fredag 13 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 83

Fröbelstugan, som hör ihop med det föregående huset, Fröbelinstitutet får bli hus nr. 83...
1899 startade systrarna Ellen och Maria Moberg barnträdgårdsverksamhet i sitt hem på Skolgatan 18 i Norrköping. 
1904 flyttades verksamheten hit och huset fick namnet Fröbelstugan.

Samma arkitekt och byggmästare som huvudbyggnaden... Axel Kumlien och Svante Håkansson.
 Byggnaden stod färdig 1893 och var från början ekonomibyggnad och personalbostad till Moberg- Eggerska Flickskolan.
Framsidan med entrén till Frivilligcentralen, som har sina lokaler i huset idag.
Den vackra gaveln...
Du kan läsa lite mer HÄR i en artikel från 1999 då det var 100 år sedan systrarna startade sin verksamhet.

14 kommentarer:

  1. Måtte ett sådant vackert hus få stå kvar...för alltid...

    SvaraRadera
  2. Där gick jag i lekskola som det hette på min tid =)

    SvaraRadera
  3. Helt otroligt hur många fina och annorlunda hus det finns i Norrköping:-)
    Nu är det bara 17 kvar att visa upp;-)

    SvaraRadera
  4. Tack för allt du bjuder på Anki..sååå jätteintressant och vackert!!
    Ha en fin tredje advent helg
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  5. Verkligen en fin gavel. Att det bara kan finnas så mycket fint i Norrköping.

    SvaraRadera
  6. Fin liten gubbe du har där uppe till höger som tänder ljuset!! Ha en fin helg. Kram

    SvaraRadera
  7. Litet trevligt hus!

    Trevlig helg!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Väldigt vacker byggnad med en unik arkitektur. Kul med kulturbyggnader och dito historia.
    Ha en fin Luciadag /bea

    SvaraRadera
  9. Barnträdgårdslärarinna, vilken lustig titel!
    I början på 50-talet när jag gick på dagis, så hette det barnkrubba, och fröknarna hade bytt namn till barnskötare. Nu heter det förskola och fröknarna är förskolelärare. Utvecklingen går framåt.
    Du måste ha väldigt många fina hus i din närhet, för nu var du uppe i 83! Gillar att läsa om dina hus!
    Ha nu en fin Lucia på dagis!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  10. Ja det var verkligen en vacker gavel!! Å säger som föregående, vilken titel sen på damen...!!
    Här har vi en vacker start på luciadagen, och jag hoppas att det inte ska påverka resten av dagen heller, att det är den 13:e...vill ha en lugn och skön kväll på jobbet!! Sen har jag gårdagens inlägg fortfarande inom mej, det är inte alldeles enkelt det här med en mamma...Så mycken tid vi har förlorat, men som någon skrev en gång, det finns en anledning till varför backspegeln är mindre än framrutan...
    Ha en riktigt skön fortsättning på dagen, och TACK för alla fina kommentarer du skriver hos mej vännen!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Barnträdgårdsverksamhet, det lät trevligt. Kanske jämförbart med utedagis.
    Trevlig helg. Kram

    SvaraRadera
  12. Spänande att få veta lite historia från Norrköping. Ha en fin Luciahelg !

    SvaraRadera
  13. Ett fint och, vad det ser ut som, väldigt välbevarat litet hus.

    SvaraRadera
  14. Ja detta har varit min arbetsplats 1 nästan 12 år så gissa om jag har lärt in allt om Fröbelstugan.
    Det är en underbar atmosfär där.
    Just nu känner jag en stor oro och nästan sorg över en obetänksam ny styrelse som stryper ner öppettiderna istället för att hitta en samordnare som är beredd att arbeta även en del ideellt vilket är nödvändigt om det ska fungera!
    Nu ska jag inte plåga dig mera med detta. En stor kram och en riktigt skön helg önskar jag dig!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)