måndag 30 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 100

Så har jag då kommit i mål... här kommer det sista huset i Susannes fotoutmaning...

Byggnaden är Louis de Geer Konsert & Kongress... som stod färdigt 1994.
Arkitekter var Bo Karlberg och Fritz Olausson från arkitektfirman Lund & Valentin.
Den stora foajén med stora fönster ut mot Hästskodammen är en f.d. pappersmaskinhall från 1954...
 Bilden tagen från Gamla Torget... 
Louis de Geer står där och betraktar platsen där han en gång startade flera industrier...
Entrén...
Baksidan - konserthallen finns där i den stora runda byggnaden... med  plats för en publik på 1300 personer... 
Norrköpings Symfoniorkester, som startade i Norrköpings Hörsal 1912, flyttade hit till det nya konserthuset och kunde växa till de 85 musiker som idag finns i orkestern...
Nu är det ju inte bara konserter här, utan som namnet säger...
Konsert & kongress heter den ju
 och här hålls varje år många olika tillställningar, möten och kongresser... 

HÄR kan du läsa mer om hur Norrköpings fina konserthus kom till...



Som sagt... detta var det sista  av mina 100 hus... 
Det har varit både roligt och lärorikt och samtidigt som det känns skönt att ha klarat det så känns det lite vemodigt att det är slut nu...
Tack för en trevlig utmaning Susanne :)

18 kommentarer:

  1. Men oj, Grattis! Kul att du slutförde! Kommer att uppmärksamma det hos mig när jag väl är hemma igen. Det har varit kul att se och lära känna Norrköping genom alla dina hundra hus. Själv har jag ju knappt visat något alls från min egne stad, vilket jag tänkte från början, men jag har flackat runt för mycket i världen i år.

    Publicerade just mitt 99:e hus och det hundrade kommer i morgon efter nyårsfirandet. Ja, vi firar tio timmar före er hemma i Sverige, så det blir publicerat enligt svensk tid. :)

    Gott Nytt Fotoår!

    SvaraRadera
  2. Nu blev det nog lite skrivfel i min kommentar. "Kul att du slutfört!" skulle det ju stå och inget annat.

    SvaraRadera
  3. Här har vi varit och kollat på Peter Carlsson och blå grodorna. Trevligt ställe. Bra konsert. Bra jobb med husfotograferandet. Ser fram emot att få höra om Ditt nästa fotoprojekt...??

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat så att säga,otroligt du fått fram så många fina hus !!
    Gott slut o Ett Gott nytt År/Kram

    SvaraRadera
  5. Bra jobbat! Grattis till att du lyckades. Jag har ju varit på konferens i huset.

    Gott Nytt 2014

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  6. Så gick du i mål med lite marginal!

    Vilken värdig avslutning med inslag av det gamla pappersbruket!

    För hundrade gången!
    Industrilandskapet, runt Strömmen, i Norrköping är något alldeles extra! Just nu med all belysning extra extra

    Kram

    SvaraRadera
  7. Grattis till att du kommit i mål. Ännu ett väldigt stort hus. Jag ska börja titta mig omkring om här finns så mycket stora hus som i Norrköping. Gott Nytt År med nya utmaningar!

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Jag bor på landet utanför Borensberg :)

    Hoppas solen lyser lika fint hos dig som här hos mig!
    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  9. Fina foton och precis lämpliga berättelser om husen tycker jag. Kom med på slutet av dina 100 hus men det har varit så fint det jag har sett. Gott slut och ett gott nytt år till dig/ kram

    SvaraRadera
  10. Hej Anki!
    100 bilder, det har varit så kul att följa med i dina trakter. Så många fina hus du har visat. Jag är speciellt intresserad av Norrköping och dess omnejd eftersom en hel del av min släkt kommer därifrån.
    Ha nu en skön helg,
    Kram Monkan

    SvaraRadera
  11. Det har varit trevligt att följa dina hundra hus :-) Gott nytt år önskar jag dig också!

    SvaraRadera
  12. GRATTIS! Och den där rundeln som är Konserthallen kunde ha varit samma byggnad som den i Gävle.. om den varit blå! Men det var visst ett badhus från början. Kramar

    SvaraRadera
  13. God Kväll ! Här är det Måndagsmys framför TVn idag. Gott Nytt 2014 !

    SvaraRadera
  14. GRATTIS! Bra jobbat. Tänk att du lyckades!
    Önskar dig ett fint slut på 2013!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  15. Grattis, jag trodde inte du skulle hinna med i tid, innan nyårsklockorna ringer. Gott Nytt År till er.

    SvaraRadera
  16. Ett stort GRATTIS till dig som kommit i mål med denna häftiga och intressanta uppgift. Jag måste få tacka för fina bilder och passande text som både roat mig och gjort mig intresserad av din hemstad. Du har gjort ett riktigt bra "jobb". Kram

    SvaraRadera
  17. De var ju en lämplig avslutning med en sådan ståtlig och vackert belägen byggnad. Och nu är jag klar med mitt också. Ha ett Gott nytt år!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)