torsdag 19 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 92

De Geerskolan, byggd 1862, var den första skolbyggnaden som uppfördes efter skolreformen 1842. Enligt reformen skulle skolorna ligga utanför stadens trängsel och smutsiga miljö och här vid Södra promenaden med framsidan och skolgården mot Nygatan låg den på gränsen till rena landsbygden... och här fanns på den tiden bara små låga bostadshus...
Skolan ritades av stadsarkitekten Carl Malm och när den stod färdig innehöll den fyra klassrum med plats för 50 elever i varje, expedition och lärarrum. 
Under åren har den renoverats och byggts om, men mycket av det som är original har sparats.
Den västra gaveln och fasaden mot Promenaden...
... och här den andra gaveln...
Fram till 2012 fanns både grundskola och förskola i byggnaden... men från höstterminen 2012 är grundskoleeleverna flyttade till andra skolor. Är osäker på om förskolan finns kvar, men någon form av verksamhet finns i alla fall fortfarande i huset - ser att det lyser i fönstren och gården var snöröjd när jag var där...


19 kommentarer:

  1. Barnbarn har gått i skola där!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Det vore synd att inte utnyttja lokalerna på så vackert hus.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  3. Vackert skolhus. Men 50 elever i varje klassrum, det låter mycket det. Undrar hur dagens lärare skulle fixa det. :-)

    SvaraRadera
  4. Så mycket gedigna och vackra hus det finns. Nu är det inte långt till ditt mål. Lycka till med 100 st/M

    SvaraRadera
  5. Jag trodde aldrig du skulle hinna med 100 hus, men nu tror jag du har legat i, så du kommer att klara detta mål Kram

    SvaraRadera
  6. Åtta kvar - så är du i hamn! Även den här byggnaden gillar jag. Alla hus du har visat är varsamt renoverade och fint underhållna.
    Dessutom är det en rolig blandning av olika stilar i din stad. Gillas:-)

    SvaraRadera
  7. har inte Skolmuseet sina lokaler i denna skola.Tycker jag känner igen mig angående detta.
    varit där ett par gånger, mycket intressant och allt bevarat.

    jag älskar din blogg.

    SvaraRadera
  8. 50 elever i vart klassrum, DET hade inte gått i dagens samhälle!
    Men nu ska man göra något åt dagens dåliga studieresultat. Vad ska man börja med? Kanske bringa ordning och reda, och få eleverna att LYSSNA!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  9. Ännu ett stort vackert skolhus. Hoppas också det är någon verksamhet i det. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  10. Vilken fin gammal skolbyggnad, bra att dom kan bevaras och fortsätt användas fast kanske till andra saker. Men herregud, 50 stycken i klassen, fast det kanske var mer pli på skolungdomen förr..**
    Kramiz♥

    SvaraRadera
  11. Vet Du jag kom på det med en gång, sen jag klicket i väg min kommentar.
    Visst är det Oscarskolan .måste berätta för Dig att jag trodde det var du som arbetade på
    Vrinnevi sjukhuset. jag frågade om hon bloggade, Nej men jag måste vara lik den ni frågar efter. Hon hade varit ute i Hageby på det nya varuhuet, då hade en dam kommit fram och frågat om hon hade en blogg. Visst är det konstigt att vi har våra dubbelgångare.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  12. Hej Anki!
    Alltid fina kort o kul anektdoter om det du fotar o lägger ut :)

    Ville på detta sätt önska en God Jul o Ett Gott Nytt År!

    Ha det kanon!
    /Thomas

    SvaraRadera
  13. Ja, i dag har jag fotat ytterligare fyra hus här i Malmö och har klart för mig vilka resten ska bli, så det verkar ordna sig. Tävlingen BP skriver om är Quiz, frågesport på engelska, på Pickwick Pub i Malmö. Det var final förra söndagen och vårt lag tog hem segern. Och jag var med och vann en final för sjätte gången, något ingen annan lyckats med. :-)
    http://jahhollis.blogspot.se/2013/08/hundra-hus-2013-nr-49-pickwick-pub-malmo.html

    SvaraRadera
  14. God jul till dig du lille glade fotograf..Kram Karina

    SvaraRadera
  15. Vilken härlig miljö att gå i skolan i. Hoppas att eleverna uppskattade det fina huset.

    SvaraRadera
  16. Det är fantastiskt så många vackra och spännande byggnader vi har i detta land! Man behöver inte åka världen runt för att hitta verkliga pärlor. Att sedan få höra historien bakom gör det inte sämre. Jag vet inte om det är jag som är knasig, men jag inbillar mig att barn skulle må bättre om de gick i skolan i fina byggnader...

    Kram, Lisa

    SvaraRadera
  17. Vilken vacker skola, måtte den fortfarande vara i drift!! Å tänk historielektionerna, de skulle inte ens behöva gå utanför byggnaden, allt finns i dess väggar...Eller är vi ett fåtal som ser det vackra med dessa gamla hus, inte vill se att det kanske är rätt tungjobbad miljö med gamla stentrappor (??), förmodligen rätt kalla salar...
    Hoppas du har en riktigt skön helg, själv håller jag på att återhämta mej efter pepparkaksbak och andra skojigheter...
    Kram kram

    SvaraRadera
  18. Det var en pampig byggnad tänk att få gå i skola där. Vill önska dig å de dina en fin julhelg.
    Kramkram

    SvaraRadera
  19. Jag önskar dig en riktigt God Jul. Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)