torsdag 19 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 91

Efter ritningar av arkitekten Eric Bergsten byggdes  S:t Olofsskolan under åren 1905-1908 och invigdes i januari 1909. Byggnadskostnaderna uppgick till 541000 kr - en svindlande summa då för drygt 100 år sedan.
Skolan var byggd för 1400 elever - både pojkar och flickor, men i skilda klasser.
Den pampiga fasaden mot skolgården som idag fungerar som parkeringsplats.
Huvudingången...
Skolan sedd från Knäppingsborgsgatan...
Fasaden mot Kristinagatan...
I källaren fanns en badbassäng med en anställd baderska som skrubbade skolbarnen minst två gånger per år... även barn från andra skolor skickades hit. 
Under många år bedrevs även annan undervisning här... bl.a. realskoleutbildning i regi av ABF.
Efter andra världskrigets slut fungerade skolan som flyktingsjukhus för människor som räddats av Folke Bernadottes vita bussar, varav de flesta kom från koncentrationslägren Bergen-Belsen och Neuengamme.
Många fönster - alla placerade för att släppa in maximalt med ljus...
På fasaden mot Skolgatan finns de här informativa plattorna inmurade...
... så nu vet du... Norrköpings medelsoltid är 4 min. 46 sek. före svensk borgerlig tid...
Blev förstås tvungen att googla lite... det här hittade jag på en blogg som heter Arkivnytt

Under 1970 talet var här gymnasieskola med ekonomisk inriktning och därefter vårdutbildning...
Idag finns komvux här med SFI (Svenska för invandrare)

HÄR finns en artikel inför skolans 100-årsjubileum...



6 kommentarer:

  1. Vilken jätteskola (mitt barnbarn går också på en sådan stor gammal skola). Det där med bassäng i källaren har jag aldrig varit med om. Men min man har. Och det var ordentlig skrubbning.
    Jag har däremot sett det på sjukhus. Gamla skraltiga kroppar som skrubbades med riktigt hårda borstar. Såg inte empatiskt ut.

    SvaraRadera
  2. När jag gick i första och andra klass fick vi gå iväg till badhuset och bli skrubbade. Berättar man det för barn idag, så tror dom säkert man levde på dinosauriernas tid. Kram

    SvaraRadera
  3. Måste säga att jag aldrig trodde att den skolan är 100 år gammal. Byggnaden ser betydligt "modernare" ut och tanken med stora fönster är ju verkligen avantgardistisk tycker jag. Den arkitekten var helt klart före sin tid - å man får ju vad man betalar för som jag brukar säga. Det stämmer verkligen i det här fallet.

    SvaraRadera
  4. Pampig skola! Vilken vacker huvudingång. Ja nog måste det ha varit en svindlande summa för 100 år sedan. Men då satsades det lite mer på det där med skolor tror jag. Kramar

    SvaraRadera
  5. Det låter som om det var en väldigt stor skola med så många elever. Och nu har man andra skolformer där som den nya tiden kräver. Ja, då kanske det blir vintersolstånd några minuter tidigare hos er på lördag då. :-)

    SvaraRadera
  6. Ett pampigt hus med mycket historia. Gillas!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)