torsdag 12 december 2013

100 hus 2013... hus nr. 81

Linghallen ligger utefter Södra Promenaden och byggdes 1925 som gymnastik/ idrottshall för läroverkeseleverna på andra sidan gatan. Arkitekt var Torben Grut, en av den tidens ledande arkitekter, mest känd för Stockholms Stadion, Sollidens slott på Öland och Sveriges ambassad i Helsingfors.
Fasaden ut mot Promenaden...

Under 1950- talet var detta Norrköpings stora arena för olika arrangemang, bl.a. boxning och brottning,  Här spelades både handboll och basket och var under 60-talet Hageby baskets (numer Dolphins) hemmaarena.

Byggnadsstilen kallas klassicism...
Bägge gavlarna är fint utsmyckade...
Fasaden mot den stora idrottsplanen på baksidan...
Här har jag sprungit många timmar - både inne och ute...
 t.h. skymtar läroverksbyggnaden där jag gick under gymnasieåren.
Linghallen och den samtida vaktmästarbostaden blev byggnadsminne 1990.

Påmindes av Bosse var namnet kom ifrån... tack, tack :)
Namnet Linghallen kommer till minne av "Gymnastikens fader" Pehr Henrik Ling... eller möjligen efter hans son Hjalmar Ling, som grundade den svenska skolgymnastiken efter faderns idéer...


7 kommentarer:

  1. Vilka fina källarfönster(Tror jag det är)

    SvaraRadera
  2. Skoj att få reda på detta! Jag har inte lagt märke till denna byggnad här i stan förut. Får bli en vårpromenad senare förbi den. Väldigt fin och lite pampig på ett speciellt sätt, samt skoj att nu veta dess historia. Du sysslar med allmänutbildning på ett fint sätt här :-)

    SvaraRadera
  3. Är den kanske döpt efter Pehr Henrik Ling?
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Pehr_Henrik_Ling

    SvaraRadera
  4. Eller kanske snarare döpt efter sonen Hjalmar Ling, grundaren av den svenska skolgymnastiken:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Hjalmar_Ling

    SvaraRadera
  5. Vilken fin sportarena. Den ser ju jättestor ut.
    Att den fått namnet av P H Ling kunde jag tänka. Men jag visste inte att sonen grundade skolgymnastiken. Då passade det ju väldigt bra att ha skolgymnastiken där.

    SvaraRadera
  6. Som sagt, jag är väldigt impad över din slutspurt med husen. Å vilka fina byggnader du visar upp. Den här påminner om Norra Real här i Stockholm, där jag gjorde precis som du - kuta varv efter varv under vintern fotbollsträningar. Fast Norra Real hade då inga fina utsmyckningar.

    SvaraRadera
  7. Stramt och fint gammal hus med fina utsmyckningar. En föregångare till dagens stora idrottsarenor/hallar.
    Beträffande BP:s sinne för datum så har hon nog helt enkelt blandat ihop den 31 januari med den 31 december. Dessutom påstår hon att det är typiskt killar att hålla på in i det sista med sådant här. Jag skulle påstå att det nu är två tjejer, du och Susanne och en kille, jag, kvar som ska bli klara till årsskiftet. :-D

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)