måndag 31 oktober 2016

Rostjuvarna ...

För några dagar sen hade jag fortfarande några blommande rosbuskar - på sista versen så att säga, men de blommade. Så fick vi besök av två rådjur ... ja, ni fattar ... de smaskade i sig de sista blommorna...

Det har varit ett strålande höstväder den här helgen - perfekt för skogspromenader. inte mycket svamp nu heller, men det finns ju annat att njuta av ... som den vackra vägglaven, mogna enbär...
... och jodå några svampar såg jag, men ingen matsvamp. Någon av de många galerinorna och trattnavling, som tidigare hette kaffebrun trattskivling. Den står som ätlig i gamla svampböcker, men brukar numer inte anses som någon bra matsvamp.

Igår fick vi hjälp av yngste sonen med tvätt av husbilen - speciellt taket är jobbigt för Lasse och mig. Stort tack för hjälpen Basse!.
Idag ska den köras till vintervila hos Klasse i Norrgården...
... men först en tur till skogen :)

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Så fina höstbilder med svampar!
    Ja, det där att tvätta taket, är störtjobbigt. Jag har allt varit med om det, men helt utan förtjusning. Det var på husvagnen förstås. Taket skulle alltid tvättas innan vinteridet, vi hade den ute hos en bonde.
    Lycka till med skogsturen! Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Jag hade ingen aning om att rådjuren äter rosor! Där lärde jag mig nåt nytt.
    Jag tycker det är nog jobbigt att tvätta bilens tak så jag förstår att det är otroligt svårt på en husbil!!
    Va bra att ni fick hjälp med det!

    Du är så duktig på att hitta svampar och ta fina bilder på svamp och annat vackert som naturen bjuder på!

    Hoppas du fick en fin stund i skogen
    Ha en fortsatt bra dag!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  3. Ja, om man vill ta sådana suveräna närbilder på rådjuren får man räkna med lite svinn;-)
    Härligt väder också hos oss, även idag. Bara att njuta medan man kan, då SMHI har hotat med snö på onsdag.

    SvaraRadera
  4. Så skönt att ni har hjälp med att tvätta husbilens tack *tumme upp*
    Hör att dessa vackra djur kan vara besvärliga med att äta upp det ena och det andra i trädgården. Fina foton fick du som tack + andra fina fotobilder/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  5. Säger som BP om rådjuren ;-) Lite betalt ska de ha som ställer upp som fotomodeller :-)
    Vilken vacker vägglava. Har nog aldrig sett sådan förut.

    SvaraRadera
  6. Jag hade inte heller vågat mig upp på taket. Bra när man har hjälpsamma personer i närheten. Kram

    SvaraRadera
  7. Japp rådjur älskar rosor så jag förstår dem, men här har de inte rört dem, konstigt.
    Jag snittat flera rosor och satt på gravarna, de är fortfarande fina fast vi haft frost.
    Det är tur man har sina barn till hjälpe, sonen Mikael bor ju närmast oss (Sm-stenar) så där får vi den snabbaste hjälpen om vi är i akut behov.

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  8. Fina bilder på dessa vackra djur. Jag upptäckte att även vi har Rådjur i trädgården, när även mina astrar olösligt försvann :) Och jag lär nog inte ha några tulpaner i rabatterna när vi kommer hem. Tur ni fick hjälp med att tvätta bilen. Vår är nu också dags för ett besök i tvätthallen, men det får vi nog fixa själva....taket tror jag vi struntar i den här gången. :) Ha det gott i vintervädret!

    SvaraRadera
  9. Ojoj, ja det ser rent livsfarligt ut att stå och skura taket! Förstår att ni var tacksamma för hjälpen! Ja inte var det då mycket till svamp du hittade...men jag kan säga att här i hemmaskogen har jag ett liitet trattisställe där jag brukar kunna och plocka några gånger under hösten och i år är det helt tomt där, inte ens en pyttesvamp har vuxit där i torkan. Nu är det bara att ställa in sig på nästa säsong, och det dröjer läänge än...gillar inte mörka kvällarna nu när vintertiden är åter, så otrevligt med mörka hundpromenader, men Blinka är helt oförstående till förslaget att klara sig från klockan fyra till nästa morgon...
    Kramiz

    SvaraRadera
  10. Då är sommaren slut, husbilen till vinterförvaring. Aj baja rådjuren att äta upp rosblommorna. Jag är glad så länge jag inte har de till gäster i trädgården, men de är inte långt bort - jag ser dem ofta då jag går ut och går neråt vägen. Fina svampar du hittat, även om du helst hade velat ha dem till steken eller på en macka. Nä, nu ska jag ta kväll. Jag tittar in imorgon och gissar lite =) Kram

    SvaraRadera
  11. Kram & Ha det gott i vinteridet!
    Vi rullar vidare mot nya & gamla mål!

    SvaraRadera
  12. Ja, nu är det mycket vilt i trädgården. Vackra djur, men de kan väl hålla sig i skogen.... Här är det älgarna som är värst och flest!
    Underbar helg, men nu väntar bistrare tiden!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. Då har du inget kvar att göra rosenvatten av för hyn i vinter då Anki :-)
    Gott å få hjälp med biltakstvätt och nu kan ni ladda för nästa sommar. Svampbilderna är alltid så fina här hos dig!
    Kram

    SvaraRadera
  14. Taket skulle jag också vilja ha hjälp med.

    Kram

    SvaraRadera
  15. Fint du fotar. Rådjuren är så vackra så lite rosor på köpet till dom som tack. Fin kväll till dej. Har öser det ner snöslask. Kramar

    SvaraRadera
  16. Det är något poetiskt över detta att rådjuren äter de sista rosorna. Det tycker jag känns fint. Dom brukar ändå vissna så fort om man tar in dom i värmen. Vilken fin bild på rådjuren. Här hade jag tre stycken men jägarna sköt en så nu är det bara två kvar. Det lilla kidet är borta synd nog. Än finns det faktiskt trattkantareller här. Såg några härom dagen i mosskogen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)