måndag 17 oktober 2016

Veckans rubrik - idyll

Karin på Åland blundade, pekade och fingret hamnade på
 ... IDYLL ...
 och så fick vi ett ord till Veckans rubrik.

Om man googlar på ordet så står det så här:

Idyll (dikt) – en kort dikt som beskriver det lantliga livet och är skriven som Theokritos korta herdedikter. Senare imitatörer är till exempel de romerska poeterna Vergilius och Catullus och den engelska poeten Alfred Tennyson. Idyll (miljö) – en problemfri värld, ofta med betydelsen opåverkad av industrialiseringen.


För mig är idyll t.ex. en lugn och fin plats vid en insjö, 
 som den här platsen i Rimforsa en tidig vårmorgon...

Att åka med husbilen genom den svenska landskapsidyllen är en lisa för både kropp och själ...
Sedan finns det småstadsidyller - Söderköping är en sådan...

... liksom Valdemarsvik...

 Ett vitt tempel i en park - visst andas det idyll?

Här är vår alldeles egna lilla idyll...
 Där i kanten av skogen ligger vårt lilla hus... och så här ser det ut om man vänder blicken bort mot vägen från vår garageuppfart.

Åt andra hållet ser man stugan bättre ... vårt eget lilla paradis... 
Har man tur kan man få se en hind med sin kalv...

... eller en stilig råbock :)
Fortsätter man vägen bort så kommer man till fina beteshagar med vackert blomstrande vägkanter ... brudbröd och nattviol...
... och hästar i hagen... 
eller får...

Och visst är det idylliskt med tuppen och hönan som obekymrat promenerar framför mig i sakta mak...

... och Sixten - katten som håller idyllen ren från sorkar och möss.


Nästa vecka ska vi skriva om LÖFTEN ... 

Vill du se vad de andra skriver om denna veckas rubrik, så hittar du länkar till dem högst upp under headern.

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Trycker gilla knappen för ditt Idylliska inlägg! Nu ska jg ta en runda i fotoutmaningen :-)
    ktam



    SvaraRadera
  2. Underbara idyller! Vi bor ett otroligt vackert land och behöver inte gå långt för att hitta en idyll!
    Ha det så gott i idyllen!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. En ljuvlig och klart idyllisk fotokavalkad. Har inte lika nära till så många idylliska platser, men jag har några stycken att njuta av under sommaren i alla fall.

    SvaraRadera
  4. Verkligen idylliska bilder! Och kanske särskilt den översta då, tycker jag ;)

    SvaraRadera
  5. Med ögonen på skaft så hittar man massor med idyller i vårt avlånga land och du har en alldeles utmärkt lista!

    SvaraRadera
  6. Ja vilken idyll du bor mitt i! Med djurliv runt knutarna, skog, rödmålat hus med vita knutar, säkert en sjö inte alltför långt bort...och det finaste är att det kryllar av idyller i vårt avlånga land! Just idag skulle jag inte kalla min närmaste omgivning för idyll, grått, mulet, blåsigt och kalt i träden, skitiga hundtassar efter promenaden...men vad vore världen utan kontraster?
    Kram och ha en fin oktobervecka

    SvaraRadera
  7. Skönt att du utelämnade Ullared och A6, detta var idyller som jag älskar.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Idyll (en problem fri värld) så känner jag för ordet, men utanför idyllen finns den stora stygga världen.
    I din idyll vill jag stanna, alla dessa bilder av djur och natur är sådant jag också vill se som idyll.
    Du och din man som reser runt i eran bobil ser en massa idylliska platser, det är det som gör hela kroppen glad från topp till tå.
    Där jag bor är det också idylliskt men det finns platser som har ännu mer av det idylliska, det beror på hur man ser och känner det.
    Åhh din Sixten är så fin, jag saknar min, jag saknar att få mysa pussa och klappa min katt, det känns tomt. Tuppen Herman ger inte tillåtelse att krama och klappa han hönor, de är annars också mysiga.

    Det jobbigaste men den Bingo resan var själva sittandet, sitta i bussen (fast den var lyxig) sitta som publik, sitta trångt, (tyckte jag). men någon gång får man 'offra' sig, 'fniss' . . .
    Tre väninnor älskar spela bingo, åker ofta på bilbingo m.m. de har det i blodet, deras mödrar gillade de
    Jag har inte det tålamodet, men hemma går det väl an, då kan man göra som man vill . . .
    Men nu vet jag hur det är, och för min del blir det tack och bock i 'studio'.
    Må väl, kram/ Eva


    SvaraRadera
  9. Precis som du beskriver och visar är idyll för mej, en riktig lisa för själen, ha det fint kramar

    SvaraRadera
  10. Du har lyckats fantastiskt bra med att presentera idyller från landet. För det kan jag ju lugnt säga - i en storstad hittar man inga idylliska platser om man inte åker till Skansen då förstås.

    Favo bilden är Sixten. Han äger och regerar, helt klart:-)

    SvaraRadera
  11. Åh, mitt i självaste idyllen bor du ju! Tänk att ha hagar och blommande vägrenar i grannskapet, bara en sån sak! Fint inlägg!

    SvaraRadera
  12. Äntligen (nästan) ett inlägg som inte handlar om utmaningar. Det är så himla trist med dessa utmaningar. Jag gillar dina egna inlägg och dina egna bilder. Detta inlägg är bara så idylliskt bra! Njuter och tack för det! /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  13. Tack för en underbart vacker resa. Precis vad som behövdes denna gråa, ruggiga, kalla dag. Vilka vackra bilder!
    Kram Maria

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)