måndag 24 oktober 2016

Veckans rubrik - löften

Karin på Åland är även denna veckas rubriksättare 
och nu vill hon att vi ska skriva om LÖFTEN. 
Inte någon lätt rubrik den här gången heller ... men vem har sagt att det ska vara lätt :)

Det snurrar runt lite i huvudet av tankar om olika slags löften. Läser man i Wikipedia så står det att ett löfte är en utfästelse som kan ha olika former... och så är det nog.

Det första som dök upp i mitt huvud var Vallöften ... tänk så mycket det lovas i valtider - riktigt valfläsk! Och på tal om vallöften så ramlade jag automatiskt in på Tomma löften - för mig är det nästan samma sak...
De här två bilderna hittade jag på nätet...



Även Nyårslöften kan nog placeras i samma som ovanstående ... många år sedan jag slutade med såna  :)

För snart 10 år sedan slutade jag att röka ... bättre sent än aldrig som det heter ... då lovade jag mig själv att aldrig börja igen och det har jag hållit :)

Nästa vecka ska vi skriva något under rubriken I VÄNTANS TIDER.

Ha det gott!

 

16 kommentarer:

  1. Löften är en knepig sak .... politiker är nog det största löftesbrytarna - tyvärr ingår det ju i spelet.
    13 år sedan jag slutade röka sista gången och då var det inga problem alls.
    Jag har problem med att komma in på din 365 foton från din sida här, något du kan påverka?
    Kram

    SvaraRadera
  2. Suck, inte är det många vallöften som hålls, oavsett vilka som sitter vid makten. Grattis till tio år som rökfri :-)

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om att vallöften och tomma löften har en viss likhet. Verkligen starkt att kunna ha hållit det rökfria löftet i 10 år. Kram

    SvaraRadera

  4. Löften är till för att brytas är politikernas tanke....

    Kram ♥

    SvaraRadera
  5. Jag kom att tänka på äktenskapslöften. Hur många bryter inte dem?
    Lova runt och hålla tunt.
    Grattis till att ha hållit det rökfria löftet!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  6. Ja, dessa vallöften som aldrig hålls. Det är liksom inte ens värt att lyssna på dom, men vet ju hur det går sedan.
    Å stort GRATTIS till att du har hållit ditt löfte att inte börja röka igen!

    SvaraRadera
  7. Jag brukar aldrig ge några löften...utom när vi gifte oss :) Sällan någon håller de löften som ges under Nyår :) Maken slutade röka för 6 år sedan...men jag tror inte han avlade några löften om det :)

    SvaraRadera
  8. Löften hålls alltför sällan!

    SvaraRadera
  9. Brutna vallöften kan nog bli ett helt uppslagsverk eller minst en fotobok.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Lovade att sluta röka -91 och sluta snusa -96, gjorde både och.

    De löftena har jag hållit och det är bland det bästa jag gjort.

    Kram

    SvaraRadera
  11. Sluta röka är bäst! Bäst i test faktiskt. Av alla olika hälsoråd som tidningarna, nätet, radion och TVn är fulla av ligger det i topp: SLUTA RÖKA!

    SvaraRadera
  12. Grattis till att du kunde sluta röka. Alla dessa löften av olika slag. Själv tycker jag att dom ska hållas så gott det går, ha det bra kram����

    SvaraRadera
  13. Hahaha, vilken rolig bild på stadsministern! Så där känns det ibland inom politiken, mycket löften och valfläsk... Beundrar alla som fixar att sluta röka trots att jag aldrig har rökt själv. Jag tror att jag skulle ha haft svårt att sluta så det är tur att jag aldrig har börjat!

    SvaraRadera
  14. Ja man ska vara noga med vilka löften man ger och vara säker på att man kan hålla dom. Vallöften är väl dom löften som hålls allra minst och nyårslöften om bantning, sluta röka och motion.

    SvaraRadera
  15. Det är noga med vad man lovar! Tur att det var avskaffat att hustrun ska lova lyda maken vid vigseln, det hade jag aldrig kunnat hålla. Men jag hade nog protesterat redan där ..... Pressar någon mig på ett löfte hänvisar jag till Orsa kompani.

    SvaraRadera
  16. Löften kan vara knepiga. Ett som hänger i sen jag var liten - Lova inte mer än du kan hålla! Samtidigt tror jag att man kan sporra sig själv med löften = målbilder.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)