fredag 28 oktober 2016

Veckans rubrik - i väntans tider


Sista veckan i oktober och därmed Karin på Ålands sista rubrik, som denna gång är
I VÄNTANS TIDER-

"Intet är som väntans tider", sägs det ... vad man väntar på kan dock vara väldigt olika. Oftast väntar man på något alldeles speciellt - kanske på en bok som man riktigt längtar efter ... eller ett besök från någon man inte träffat på länge. Eller som jag som väntat på regn hela sommaren och långt in på hösten...

Om man uttrycker sig "I väntans tider", så tänker jag oftast på graviditet ... att vänta barn, att vänta på att få föda fram sitt barn.

Av nyfikenhet googlade jag som vanligt för att kanske hitta en annan infallsvinkel och hittade då detta om en av våra största skalder, Erik Axel Karlfeldt (1864-1931).

 "Intet är som väntanstider, vårflodsveckor, knoppningstider ..."
Denna aprildikt anses vara ursprunget till uttrycket "I väntans tider". Hur det är med den saken vet jag inte ...


... men det är skillnad på "I väntans tider" och "Väntanstider".

Vem som tar över Veckans rubriker och vilka rubrikerna blir i November är ännu okänt för mig...

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Kul att få en förklaring till uttrycket. För mig är det också mest förknippat med att vänta på att ett barn ska födas. Nu går jag i väntans tider inför ett nytt barnbarn. Ha en trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Just nu väntar jag inte på något men har gjort det!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag har redan börjat längta till våren :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Jag tror att vi alla väntar på något, sen kan det vara småsaker vi väntar på men allt ligger i betraktarens ögon. Du väntar på regn . jag väntar på sol och värme! Men just nu väntar jag mest på att de ska ringa och säga att bilen är klar! (Den har fått för sig att den ska öppna bagageluckan lite nu och då och igår när jag kom ut fr simhallen så stod den där med bagageluckan på vid gavel. Som tur var saknades inget i bilen och hur länge den stått så det vet jag inte allt från inget till nästan två timmar - men det var nog en stund för sakerna var kyliga) Trevlig helg i blåsten. Kram

    SvaraRadera
  5. Just nu är jag i väntans tider på flera böcker. Imorgon får jag förhoppningsvis tag på en av dem. Ha en härlig helg! Hoppas att du hittar svamp.

    SvaraRadera
  6. Spontant tänkte jag på graviditet, men du har tagit tolkningen betydligt längre.

    SvaraRadera
  7. Spontant tänker jag också på graviditet men inser att det finns andra sätt att tolka uttrycket. Karlfeldts dikt gillar jag och hur han ser på väntan...

    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
  8. Ja visst är det härligt att vänta,vi väntar med spänning på Våren!

    Ha det gott.....HöstKram

    SvaraRadera
  9. Å tack för Karlfäldts fina och dina tankar kring I väntans tider!
    Väntans tider blir det igen då vi väntar på nya rubriker :-)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Ja, precis, vi går i väntans tider vi alla som väntar på temarubriker. Få se vem som nedkommer nästa gång med veckobarnen.
    Karlsfeldts dikt är jättefin...själv funderar jag fortfarande på rubriken men kommer nog snart med en lösning på det hela. Det brukar ju bli något i alla fall.
    Njut av kvällen!

    SvaraRadera
  11. Nio månader efter Elmia Husbil, förväntar vi oss att Kabe rullar ut vår nya husbil.
    Det är att gå i väntans tider.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Halloj alla vecotemabloggare! Våra väntanstider är över. Livsrummet tar över i November med följande teman: 5 nov Ögon, 12 nov Fiber, 19 nov Sits, 26 nov Grått.

    SvaraRadera
  13. I skoltidningen stod en gång "intet är som väntans tider - särskilt när tarmarna skramlar".

    SvaraRadera
  14. Jag har hämtat min inspiration ur den dikten - jag tycker ju om naturupplevelser exempel dina fina svampar.

    SvaraRadera
  15. I väntans tider - just nu att min axel ska bli bra. Fast jag får hjälpa väntan på traven med träning. Ha dé gott!

    SvaraRadera
  16. Den käre gamle Karlfeldt... I mina trakter citeras han ofta eftersom han är barnfödd här omkring! Skrivit många vackra verser och "pappa" till begreppet kurbits sägs det...

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)