torsdag 27 oktober 2016

Vid vägens slut...

... där finns den finaste hagen om man letar vaxskivlingar så här på hösten.
Den enda vaxskivlingen med matvärde som jag hittade var denna enda ängsvaxskivling...

I övrigt nästan ingenting, förutom en och annan fin flugsvamp.
Måste nog åka tillbaka om några dagar :)

Igår hade vi frost och minusgrader på morgonen...

... frosten som små iskristaller...

På e.m. skulle Lasse på kontroll efter starroperationen och då ögonmottagningen ligger nära Skvallertorget så blev det lagom att ta en liten promenad.
Först Bredgatan, förbi universitetet ... ner mot Skvallertorget...
Jag går mot Bergsbron...
 ... och här en välkänd vy från bron.
Grå huset, Speyermans holme och  Arbetets museum.

Västgötegatan ... hela gatan verkar vara en byggarbetsplats...
Det lilla huset t.v. kallas i folkmun för "Sista supen" - här lär enligt sägen de dödsdömda ha fått en sista sup på väg till galgbacken.

Hittade en soffa som inte ser alltför sittvänlig ut, men eftersom jag har minst två bloggvänner som gillar färgen så måste den ju förstås fotograferas :)

Idag blir det en ny resa in till sta´n. Till Vrinnevisjukhuset denna gång för ultraljudsundersökning av Lasses hjärta... och högen med kallelser fortsätter minska ... åtminstone för ett tag.

Jodå ... ögat verkar OK efter operationen och det känns bra :)

Ha det gott!

16 kommentarer:

  1. Tack lilla vän för att jag hinner skriva , nägra rader och berömma dig. Jag älskar dina fina bilder från MITT Norrköping. En Eloge till dig, jag läser varje gag. och ibland hinner jag att kommentera, innan jag äker ut. Stor kram och Tack från Hajan

    SvaraRadera
  2. Du skrev förut Jönköping, men jag tycker det liknar Norrköping. Jag kanske har missuppfattat. Dock har du så underbart granna bilder, så det är en ren fröjd!
    Lycka till med alla sjukhusbesök. Ibland är det som förgjort, men lyckas allt, så är det en glädje.
    Varm kram ♥

    SvaraRadera
  3. Dina naturbilder är en sann lycka att få se på ... tack!
    Kul att få se bilder från er stad och få lite info om den också ... tack!
    Men har din make så många olika kallelser ... hur mår han ... har jag missat något?
    Bra att ögat verkar OK :-)
    Fin soffa!
    Kör försiktigt och ha en bra dag <3/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  4. Fick ta en påtår på elvakaffet när jag landar här i Ankis rike ... Skvallertorget, flugsvampen vars strumpa fallit ner, ja hela alltet for i mig till glädje!
    Gott allt väl med ögat och lycka till med resten för din Lasse!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Norrköping är en vacker gammal stad och vi har bara kört förbi, hur galet som helst.
    jag nästan skäms att jag inte varit i den staden, vi bara drar oss neråt eller åt sidorna i områdena.
    Den soffan var häftig och jag gillar färgen, den 'visar' att här kan man sätta sig,
    men att ställa den 'moderna' soffan i min trädgård passar tyvärr inte.

    Om du var i Gabin, se adress Nowy Rynek 16, där bor min släkt, det är två fyrkantiga hus som står jämte varann. Det ena har en stor trädgård medan den andra en mindre. Ungefär 3 hus därifrån ligger den stora marknadsplatsen, den ser lite rosa färgad ut från ovan, kan inte missas.
    En bit därifrån finns flera stora växthus, för ca 30 år sedan fanns bara ett enda, så mycket har de expanderat på de åren. Polen är ett mkt bördigt land, de som bor 'nära' Warszawa levererar mycket grönsaker m.m. dit och därför är också just denna marknads handeln toppen för folk i närområdena.
    Jag kan skryta med att en eller flera släktingar har 300 anställda på ett så kallat 'planteringsmarker' för fruktträd och andra träd och buskar. De exportera även till Sverige bland annat.
    De började i liten skala i 3 - 4 generationer sedan, kan säga att de nästan 'jobbar ihjäl sig',
    så man är glad att det gott så bra för dem. Nu bor den yngre generationen i stad-samhälle Saniki där de driver sin 'rörelse'. Gabin ligger nära staden Plock (vacker stad vid floden Wisla) dit åker vi ofta.
    Du ska inte skrämmas av att folket körde som idioter i polen, då var farten fri på de stora vägarna,
    nu är det mera skyltat med bestämmelser, men givetvis finns det fartdårar över allt i världen.
    Res till polen med husbil det finns mycket vackert att se där och billigt för oss turister.
    Jag kan vist skriva hur mycket som helst som rör polen, hi hi hi . . . .

    Må väl/ Eva


    SvaraRadera
  6. Lycka till med sjukhusbesök och svampjakt. Vad bra att ögat är ok. Håller tummarna att även hans hjärta mår bra. Fina stadsbilder som du bjuder på :-)

    SvaraRadera
  7. Låter bra med ögat och att högen med kallelser minskar. Vilken häftig soffa! En sån ska jag tipsa kommungubbarna i Åstorp om att de ska skaffa. Vi har ju redan orange cyklar vid cykelställen, så det hade passat bra att sitta och njuta i en soffa. Jag får kanske ta med en kudde för den ser hård ut. Kram

    SvaraRadera
  8. Alltid lika roligt att läsa och se bilder från min gamla barndomsstad, Tänk att det finns svamp fortfarande. Jag vet en kompis somlockade fina kantareller för bara någon vecka sedan, Vi har torkad svamp med oss. Skönt att ögonen har fixat sig. Vi behöver dem när vi ska fota bl a. :) Ha de gott.

    SvaraRadera
  9. Härliga bilder från Vånga o " Peking "!

    Kram

    SvaraRadera
  10. Giller Skvallertorget - vilket namn, riktigt roligt! Åsså tycker jag mycket om den "levande" gatan som leder till torget. Fräckt!
    Arbetets museum - vilken urläcker byggnad. Love it! Å stort tack för den vackra bänken i rätt färg:-)

    Så skönt att allt är okej med Lasses öga. Nu håller jag tummarna att även hjärtat är friskt.

    PS. Dina naturbilder är som alltid också väldigt fina, men som asfaltbonder fastnar jag liksom alltid på stadsfoton. Konstigt;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken härlig bild med frosten som sitter som iskristaller på blomman. Soffan var också läcker men som sagt, inte så sittvänlig. Kram

      Radera
  11. Så skönt att ögat verkar bra. Bilen på blomman med iskristaller är så vacker!

    SvaraRadera
  12. Jag som inte är svampvän gillar första bilden bäst. Skönt om det går bra för Lasse också.
    Kram

    SvaraRadera
  13. Även om det är mycket kallelser, så är det ju skönt att de kommer och man får hjälp. Hoppas allt ordnar sig. Många fina foton. Frosten var fin, även om jag igentligen inte gillar den!

    SvaraRadera
  14. Det är coolt att husen ligger mitt i strömmen. Lyser upp i gråvädret gör de också. Soffan ser ju inte så inbjudande ut men vem vet , den kanske är skönare än man tror. Skönt att ögat blev bra och härligt att kallelserna betas av. Ha en fin helg och hoppas du får bättre svamplycka om några dagar! Här har frosten inte varit ännu. Kram

    SvaraRadera
  15. Ha en fin härlig fredag. Här lyser solen. Hoppas drt ordnar sej bra med mannen din. Kramar till dej

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)