tisdag 25 oktober 2016

Så var det gjort...

... ja starroperationen av Lasses andra öga alltså.
 Igår blev det en riktigt blöt resa ner till Jönköping och jag kan inte påstå att det var kul att köra på motorvägen som bitvis var rejält blöt. Är väl kanske lite onödigt feg, men vattenplaning är läskigt.

Vi var ute i god tid och efter en fika och lite ögondroppar efter ordination, så begav vi oss till ögonmottagningen - till samma ställe där vi var förra gången. Tog en nummerlapp och så var det så småningom Lasses tur, men ... vi var på fel plats!
 Borde läst noggrannare på kallelsen! Där stod visserligen Ögonmottagningen, men med tillägget Dagkirurgienheten ... så med bara knappt tio  minuter till utsatt tid fick vi leta oss ner en våning till rätt ställe.
Här är Lasse klar att rullas in på operation och jag fick en timme på egen hand.

Vädret lockade inte till någon längre promenad, men strax utanför entrén fanns den här skylten...
Trädet var helt avlövat och såg ganska trist ut, så jag fotade en oxel i floran istället :)
 Bra med skyltar vid träd och buskar :)

Så för att ha något att göra så blev det en del korridorpromenader och sen vilade jag fötterna en stund och läste en tidning.
 I en korridor stod lite överraskande en cykel...

... och om den "var i tjänst" eller hamnat där ändå ... ja det lär jag väl inte få veta.
I ett av väntrummen fanns de här läckra glaskulorna :)

Förra gången gick operationen "lätt som en plätt" och Lasse såg bättre direkt, men så enkelt blev det inte den här gången. Om det berodde på att det var en annan läkare, eller något annat  som orsakade problemen, så blev det i alla fall en både längre och besvärligare operation än förra gången och han måste in till Ögonmottagningen i Norrköping för kontroll av trycket i ögat i morgon. 

Inte alla gläds åt regnet, men jag är glad! 
Så här mycket plus ytterligare fem mm har kommit under den senaste veckan och det är bara ca 10 mm mer än vi fått sammanlagt på hela sommaren.
Äntligen!
Med lite tur kan det kanske bli lite senhöstsvampar ... som de här vaxskivlingarna t.ex...
... bara att hoppas vi slipper alltför hård frost :)

Tror att jag ska ta en titt i en av hagarna redan idag!

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Låter inte kul att Lasse måste in igen. Doktorn tyckte jag skulle vänta med min operation, och jag väntar gärna jättelänge. Men nån gång måste jag väl dit. Det gäller att hitta på något under väntetiden på lasarettet och det lyckades du med. Kram

    SvaraRadera
  2. Oj, hoppas att återbesöket i Nkpg gick bra då och att trycket är okej.
    Håller med dig det är inget kul att köra i regn på motorvägen, det kan verkligen vara skitläskigt och allra helst när det börjar skymma eller är mörkt. Nä kan jag så väljer jag gärna en annan väg än E4 an.
    Du kommer säkert att hitta lite svamp! Vår regnmätare var också så där välfylld och nu fyller det på igen. Ha en trevlig svamprunda då! Kram

    SvaraRadera
  3. Hoppas Lasse får det rätt gjort även denna gången då!
    Du plockade fram fina höstbilder i regnet :-)

    Ha det gott...HöstKram

    SvaraRadera
  4. Det är inga roliga tider att ge sig ut på blöta vägar, vattenplaning är farliga, gillar ej heller.
    Men ibland är det ett måste, hoppas Lasse blir nöjd framöver.
    Det var säkert 8 år sedan jag var i Jönköping på lasarettet och jag hoppas slippa resa dit fler ggr.
    Annars är jag glad för allt regn som faller ner, du ska veta att bara några cm. längre ner i jorden är det fortfarande torrt som fnöske. Jag och Rolf har grävt och flyttat plantor och det behövdes vattnas rejält, så varje dag fast det regnar vattnar jag på det som planterats. Tulpaner har jag satt i krukor och de ska sen flyttas ner i jordkällaren när frosten kommer, jag skulle sätta dem i rabatt men ångrade mig.
    Svamp letar jag inte efter som du säkert vet om nu, hi hi . . . visst växer de bra nu och du som kan och vet var du ska leta efter dem så är det bara att klä på sig och gå ut i skogens skafferi.
    Nu ska jag faktiskt snart gå en runda i skogen men inte för svampens skull utan för att ge mina stora pojkar lite fika, de jobbar hårt i skogen nu.

    Må så gott kram/ Eva

    SvaraRadera
  5. Gillar inte heller köra i regn, speciellt inte när det dessutom är mörkt. Man ser ju ingenting.
    Hoppas verkligen att Lasses öga blir helt bra. Håller tummarna!
    Cykeln är en cool utsmyckning, men jag tror att den används för transporter inom sjukhuset.
    Glasbollarna gillar jag också. De påminner mig om "Täby-bollarna".
    Förstår att du är glad över regn. Men kan du inte behåller regnet för dig själv;-)

    SvaraRadera
  6. Hoppas det går bra för Lasse!
    Regnet är efterlängtat, men besvärligt att köra i! Kul med cykel i korridoren, Bollarna är jättefina!
    Kram :-)

    SvaraRadera
  7. Hälsa Lasse, skönt att det gick bra till slut. Hälsa även till regnet, jag vill också ha mer.
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hoppas det blir bra med ögat. Hoppas att trattisarna kommer efter allt regn. I dag har det varit uppehåll, men sen i torsdags har det kommit ca 105 mm. Ha det bra stor kraam

    SvaraRadera
  9. Skönt att ha det avklarat och jag hoppas att ögat ska bli helt bra. Cykeln används nog för i stora staden är det vanligt med cyklar eller sparkcyklar som används i kulvertarna eller mellan avdelningarna. Köra på regniga och våta vägar är verkligen inte roligt alls så det gäller att anpassa hastigheten.

    SvaraRadera
  10. Regn är inte roligt att köra i! Men just nu önskar jag det skulle regna i flera veckor. Yngstas brunn har sinat, så det behövs regn!
    Hoppas Lasses öga snart blir bra!

    SvaraRadera
  11. Älskar dina inlägg *sant*
    Vattenplaning, frosthalka och ishalka är ingen hit.
    Hoppas att Lasse få se bättre idag och allt är som det ska?
    /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  12. Hoppas att det går bra med hans öga och att du hittar svamp. Annorlunda bilder än man är van vid från dig.

    SvaraRadera
  13. Men ujuj, hoppas ögat var okej efter operationen! Jag tycker just ögonen är bland det läskigaste att låta någon peta i, konsekvenserna om nåt går fel är inte roliga...men dom är ju erkänt duktiga! Lite regn hos mig också, men lusten till svampturer är lika med noll. Men så har jag haft mycket större tur än du i letandet och skördandet i år, så passa på du och kolla läget!
    Kramen

    SvaraRadera
  14. Du är för härlig! Vem om inte du kan göra en trist väntan till en spännande fotoexpedition och dessutom få in lite trädkunskap!
    Hoppas nu Lasse hämtar sig bra från op också. Ge honom en tillfriskningskram från oss.
    /Anette

    SvaraRadera
  15. Ja, man vet aldrig. Jag har starropererat vänsterögat och det blev en besvärlig historia. Men det gick ju över och jag är helnöjd. Nu har jag högerögat kvar, men det är inte framme än, för bra ännu. Och det kan ju gå lätt som en plätt.
    Krya på sig, din make!
    Och tack för fin rundvandring! Kram ♥

    SvaraRadera
  16. Sån tur att ni hann ner i tid till operationen. Inte kul att hamna på fel ställe och missa det hela. Vet ju att återbesöket gick bra. Kramar

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)