tisdag 11 oktober 2016

Veckans rubrik - katten på bordet

Katten på bordet - så heter denna veckas rubrik från Karin på Åland.
Första tanken när jag läste rubriken var ordspråket "När katten är borta, dansar råttorna på bordet"  - och det blev ju helt fel!
Funderade länge på vad jag skulle kunna skriva om ... men så, fick jag en liten ledtråd när Karin skrev en kommentar - tack för det!
Ställa katten på bordet, skrev hon och då fick jag idén att googla på den meningen :)
 En av träffarna ledde mig till Institutet för de  inhemska språken . Här lärde jag mig att detta för mig okända uttryck betyder ungefär "se sanningen i vitögat". "ta tjuren i hornen" eller "sluta gå som katten kring het gröt"  - inget av uttrycken stämmer exakt... men man fick ändå ett hum om vad som menas. Väldigt kul det här med språk!

Tack Karin för denna spännande rubrik som gjorde mig lite klokare :)
_____________________________________________

Jag har haft tre katter i mitt vuxna liv ... Malin, eller från början Svarta Malin efter Martin Ljungs numer uråldriga lilla låt ... :)
                     

Hon var en bestämd dam, som regerade först mig, sen en boxer, Lasse, bägge sönerna och fostrade en kattunge och en bullmastiffvalp med fast hand... eller tass... och fanns i familjen en bit över tjugo år. Hon är nog den enda av katterna som gärna satt på bordet.

Kattungen - KF,
... som hon fostrade visade sällan intresse av bord, och så Sixten då...
... ja han är bara intresserad av bordet när jag sitter vid datorn ... annars är det mest jakt på mat som gäller och han har många perfekta utsiktsplatser på flera strategiska ställen :)

Nästa veckas rubrik är Idyll...

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Svarta Malin med alla härliga ordrim, minns Martin Ljung, kul å höra. De är verkligen sina egna de fyrbenta :-)
    som du berättar - de äger sig själva och har pli på omgivningen. Sköna kattbilder! Tack för länken - dit har jag aldrig hittat men den är nog högst användbar!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Trevlig tolkning av veckans rubrik. Katter är speciella och härliga djur :D

    SvaraRadera
  3. Jag viste inget om den betydelsen av att sätta katten på bordet. Jag älskar uttryck och ordvrängningar så den länken ska jag kolla upp. Sixten är en stilig herre. Kram

    SvaraRadera
  4. Tänk vad man lär sig på olika bloggar :-) Jag har aldrig någonsin hört talas om det uttrycket förut. Jag har bara haft två katter i mitt liv och ingen av dem visade något större intresse för bord.
    Vilka söta katter du har/har haft i ditt liv.

    SvaraRadera
  5. Ursprunget till att sätta katten på bordet lär vara finskt "nostaa kissa pöydelle". Betydelsen lär tappa litet i och med översättningen men det betyder ungefär det som du också fick fram.
    Fina bilder på kelgrisarna/katterna ni har haft och Sixten som ni har. Han är verkligen vacker och tycker tydligen om sorkar :)
    Ha en fin tisdag!

    SvaraRadera
  6. Känner igen det där, vem det är som bestämmer. Och visst är det Busan, för vill man ha kvar sina tapeter på väggarna så är det bara att masa sig upp och se vad det är hon vill. Tur att hon är tydlig, för det mesta är det blötmat som gäller - det där med torrisar det är inte så intressant om man är kattmadame! Att behöva gå ut genom en lucka när det finns en fin ytterdörr, hörru Matte öppna nu! Jo du de har alla sina egenheter. De underbara små liven =)
    Idyll kanske blir lättare att tolka, men det här klarade du ju också galant. Ha en fin tisdag! Nu är det dags att åka till jobbet. Kram

    SvaraRadera
  7. Katter är underbara djur,vi har haft 3 söta raskatter,Perser genom 17 år!
    Den sista fick vi ta bort endast 15 mån gammal,obotlig sjukdom!
    Då gick luften ur oss att skaffa fler,hemskt ledsna var vi.

    Ha det gott....HöstKram

    SvaraRadera
  8. Min första tanke var också uttrycket "när katten är borta dansar råttorna på bordet" men det blev ju helt fel!
    Det andra uttrycket har jag aldrig hört faktiskt. Kul!

    Som barn hade vi länge katter. Den sista vi hade hängde jämt ihop med grannens katt. En dag var de båda borta och förklaringen fick vi ett bra tag senare. De båda katterna hade blivit skjutna av någon elak person och låg båda döda utmed varandra. Det blev många tårar!
    Efter det skaffade vi hund.
    Men när jag flyttade hemifrån tog jag hand om en kattunge som mist sin mamma då räven tog henne. En smått galen kisse men otroligt älskad.
    Lite senare köpte jag en kompis till henne och den katten låg väldigt ofta på bordet. Nåt hon inte fick men passade på när hon trodde ingen såg. :-)
    Katterna var innekatter men när den senast köpta katten var 8 månader gammal smet hon ut och ett litet tag och lite senare var hon mamma till fem söta kattungar.
    I samma veva hamnade svärfar på sjukhus så vi fick ta hand om hans katt, systern till min första katt. Vi hade då ett tag 8 katter att hålla reda på i en trea. Puh! Det var lite för mycket men var ju bara tillfälligt.

    Nu nöjer vi oss med grannens katt som hälsar på här nästan varje dag! :)

    Ha en fortsatt bra tisdag!
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Jag vet ju att man bor hos katten. Är själv kattälskare och har haft flera. Det går inte att fostra en katt, nej man är kattens tjänare.
    Mina katter ha hetat Sotis, Sotis igen, Murre, Pelle, Rosa, Norpan, Bagheera, Fleur och sist Mia.
    Ha en god kväll och kram ♥

    SvaraRadera
  10. Nu har jag lärt mig nå't nytt igen. Uttrycket hade inte jag heller hört förut. Så du löste uppgiften strålande - som vanligt alltså.

    Är ingen kattmänniska och skulle aldrig tillåta en katt på bordet eller i sängen för den delen måste jag säga. Ohygieniskt med katthår överallt och bara tanken på att katten precis dissekrerat "lunchen" och sedan sätter tassarna på ett bord - usch...

    SvaraRadera
  11. Ja alla dessa katter som har passerat genom mitt liv, givetvis hade jag katter som barn, även mina kompisar m.m. Våran käre Sixten har vi inte längre, jag har inte direkt 'offentlig' gjort hans bortgång för jag väntar fortfarande på att han kanske kommer hem. Men inners inne vet jag att något har hänt och att Sixten är död, så säger vi båda. Det bästa för oss hade varit om vi fått begrava honom i våran kattkyrkogård, då hade det varit definitivt och man hade fått sörja. Det känns mycket märkligt på detta vis nu för oss. Så fort jag ser en katt som liknar Sixten börjar jag lipa och sakna honom och tänk om han kanske kommer hem . . . . Det var i slutet på juli månad, han brukade vara borta en vecka eller två veckor men kom till sist hem, han var också kastrerad lustigt att ge sig iväg långväga då.
    Rolf hade sett honom förr väldigt långt hemifrån i skogen, han älskade friluftslivet.
    Nu tänker jag att jag inte orkar med en katt igen, börja om från början, vi får se.
    Vi har ju våra hönor och tuppen, hi hi . . . och de är mer omkring oss när vi är ute (vi släpper dem ut i trädgården) de är mysiga och roliga och hjälper att räfsa i landen, fniss . . .
    Sixten han bara försvann någonstans, kanske inte så långt för jag fattade på fåglarna att han var i närheten, eftersom de var förbaskade, det hördes på deras kvitter, men nu var de lugna.

    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  12. Jag tycker inte alls att det är ohygieniskt med katt eller hund i sängen, de är renliga djur.
    Det finns så mycket annan skit i världen så vad gör det med lite katthår i säng eller någon annanstans.
    Djur är kärlek och vad gör det om hundra år om man mått bra med sina sällskaps djur.
    Nu för tiden städar och putsar folk ihjäl sig, en del bara pratar om städning och städar bort de nyttiga bacillerna, lite skit i hörnen är bättre än ett rent litet helvete brukar jag säga, fniss . . .
    :)) Eva

    SvaraRadera
  13. Så fina katter, jag tänkte också på den du tänkte på. Visst är det kul med alla dessa ordspråk. Kör en hel del sånt på jobbet. Ha en fin dag kraam

    SvaraRadera
  14. Katter är mysiga, men hör hemma på landet eller i villaområden med stora tomter. De ska ha sina revir och kunna jaga!

    SvaraRadera
  15. Vad intressant med den där finska betydelsen av "katten på bordet"! Nytt för mig. Ungefär som "elefanten i rummet" fast tvärtom. Alltså jag menar att när man bestämmer sig för att börja prata om den där elefanten i rummet som alla försökt att inte låtsas om, ja då sätter man katten på bordet!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)