måndag 9 januari 2017

Vinterdagar...

I äppelträdet hänger ett par pinjekottar i vilka jag brukar trycka in lite osaltat smör 
när det är kallt och fåglarna behöver lite extra fett.
Det tar inte lång stund innan både hackspett och talgoxe upptäcker godiset :)

Det är vackert med de snöiga och frostiga grenarna  mot solens morgonstrålar...

 Och frosten blir fin i närbild :)

Det kalla soliga vädret byttes under söndagen mot gråväder...
... och betydligt mildare temperaturer...
 Med icebugs på fötterna så var det riktigt promenadvänligt :)

 Lärkträdens minikottar är riktigt dekorativa...

Skönt att ha järnspisen i köket ... 
... ger ljuvlig värme även den kallaste vintermorgon :)

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Nu fick jag mig en god stund igen! Vilken bild tror fågelvännen att jag gillade mest tro?? :-)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Oj vad fina bilder! Förutom att du är en duktig fotograf förstår jag att du har en bra systemkamera också och inte kör med mobilen som jag. Beundrar din förmåga att genom bilder och några få ord levandegöra så fint. Det här med osaltat smör i kottar har jag aldrig hört förut men bilden visar att de inte var sena dit och smaka på.
    Ha en fin måndagskväll,kram

    SvaraRadera
  3. Åh vilka härliga vinterbilder! Speciellt på fåglarna som smörjer kråset. Eller smörar kråset, kanske :-)

    SvaraRadera
  4. Helt underbara bilder att titta på framför monitorn i 22 graders värme. Frostbilden är ju ett riktigt naturligt konstverk!
    Bra att du har Icebugs (jag har också Icebugs, men de behövdes inte idag med tre plusgrader) för att ta en toppen och helt suverän bidkavalkad. Jag njöt av bilderna kan jag säga... i värmen alltså:-)

    SvaraRadera
  5. . . . men så fiffigt med att trycka in smör i pinjekottarna, smart ! kunde du inte nämnt det tidigare, hi hi . . .
    Nog matar vi också och de rackarna äter oss snart ur huset, fniss . .. men vi får ju mycket trevligt att titta på.
    Koltrastarna bråkar med varann om maten, de ska alltid ha precis samma frö, när det finns hundratals med fler, precis som barn och leksaker.
    Vinterbilderna är så vackra, jag väntar fortfarande på snön, idag blev det ännu mörkare på backen för allt det vita pudrade och frostnypna var borta helt. Ja ja som jag nämnt innan får vi nog så vi tiger längre fram.
    Men jag är allt lite avund på er som har snön, för allt blir ju så mycket vackrare.
    Ha det så bra/ Eva

    SvaraRadera
  6. Vackra vinterbilder så här på avstånd!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Så härliga vinterbilder! Jag kan sakna riktig vinter med snö, här hos oss är det inte alls mycket snö som kommit. Men, vintern är ju inte slut än.... kram

    SvaraRadera
  8. Så många fina bilder igen *njuter*
    Alla bilder är bara så bra men frostbilden och kottarna utmärker sig lite mera :-)
    /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  9. Hackspetten har hittat till oss i år igen efter ett års bortvaro. Så mycket snö du har! Så tycker jag julen borde ha sett ut hos oss. Nu behöver det inte komma nåt vitt. Kram

    SvaraRadera
  10. De tre första fotona är helt underbara! Vad fin hackspetten är :-) Det ser väldigt mysigt ut med den sprakande elden. Hos oss är det riktigt skitväder just nu. Runt nollgradigt, nederbörd och extremt blåsigt.

    SvaraRadera
  11. Woooooow vilka vackra bilder. Helt fantastiskt, och mer vackert kan du hitta om du kikar in i min blogg. Har länkat en blogg som visar många vackra bilder. Tror du skulle gilla den bloggen
    Kram

    SvaraRadera
  12. Hej, du har det så hemtrevligt och ombonat både utomhus o inomhus. Inatt har snön vräkt ner här, men den starka blåsten som utlovats tycker jag inte har satt in. Eller så beror det på att jag sitter inomhus i godan ro, "ler". Jag gillar busväder, när det händer nåt, men jag gillar förstås inte alla olyckstillbud som inträffar pga dåligt väder. Ha en fin onsdag! Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)