lördag 7 januari 2017

Veckans rubrik ... v. 1 - Börja om från början


Nytt år och ny månad ...  BÖRJA OM FRÅN BÖRJAN, är årets allra första rubrik ... och det är Anna med bloggen Noton Music som är värdinna för januaris rubriker.

Jag har aldrig, till skillnad från många andra aldrig behövt börja om från början  - visst har jag väl också startat om i mitt liv med ny bostad, nytt jobb o.s.v - ja allt det där vi gör under livet, men ... inte på allvar, inte så som många människor tvingas göra idag.

 Människorna i katastrof- och krigsdrabbade länder som tvingas lämna sina hem, som måste fly för sina liv, för sina barns liv. Förhoppningsvis hittar de någonstans där de är välkomna och där de kan börja om från början och starta sina fortsatta liv...



Att börja om - visst känns det speciellt.
 Jag har alltid gillat det - ny dag, ny vecka, ny månad och nytt år - känslan är densamma som när jag som barn fick ett nytt ritblock. Alldeles orört med tomma, vita ark ... jag minns fortfarande känslan :)


Har haft lite beslutsångest över om jag skulle vara med i "365 Foton..." i år också och velat fram och tillbaka, men känner att det får vara nog med tre år på raken - orkar helt enkelt inte börja om från början med 365 nya teman... men än är det inte för sent - det går att "hoppa på" fram till mitten av februari. 

Mer än 50 år sedan... tänk vad åren går!
          

Nästa vecka ska vi skriva om VINTERVILA...
... och därefter är rubrikerna dessa:
Tillit
Gungstol

Vi har en ny deltagare i gruppen och det är Yvonne med bloggen Vonnevardag - varmt välkommen Yvonne!
Vill du veta mer om den här utmaningen som heter "Veckans rubrik", så titta in under fliken med samma namn - den finns högst upp under headern och
där finns också länkarna till de andra som är med.

Ha det gott!


7 kommentarer:

  1. Fint inlägg med "bredd" över temat. Och verkligen, SÅ många människor som tvingas börja om på nytt! Det är ingen lätt situation! Känner igen ritblockskänslan! För att inte tala om en sprillans ny ask med kritor. Kan än idag minnas lukten av den nyöppnade asken med oljepastellkritor.

    SvaraRadera
  2. Jag känner också igen mig i det här med ett sprillans nytt ritblock och kan än idag känna lite av detsamma när jag börjar på nån ny anteckningsbok el dyl. Mitt yngsta barnbarn 2 och ett halvt år blev alldeles till sig när jag häromsistens visade henne ett nytt ritblock jag köpt där bladen var olikfärgade. Hon valde genast ut ett blad i sin favvofärg lila.

    Med medlidande och sorg ser och hör även jag om de hemskheter som händer och gör att människor tvingas börja om av helt andra anledningar än "gräset grönare" eller annat frivilligt. Vi är så priviligierade aå jag nästan skäms. Ett riktigt bra och tänkvärt inlägg Anki!

    Vill passa på att tala om att jag i min blogg, för att snabbare komma åt respektive temainlägg har lagt upp en ny flik med länkar till respektive. Hoppas det är OK, annars hör du av dig så tar jag bort det om det kan anses olämpligt på nåt sätt. Tänker att jag informerar om det även i mitt nästa vanliga inlägg så alla kan se och eventuellt ha synpunkter. Alla kanske inte läser denna min kommentar ju.

    SvaraRadera
  3. KUL med musikvideon! Glömde tillägga det förra kommentaren.

    SvaraRadera
  4. Jag kan verkligen förstå din känsla med det tomma ritblocket! Kanske avslöjar min bloggs namn också att jag ser det som något positivt med "ett tomt blad". Det nya året ser jag också som en nystart. Säkert kommer förutom positiva saker också bli en massa negativa saker som sker. Men i livet får vi också lära oss en massa och får nya chanser.

    Ditt tidigare inlägg :Jag blev så blev så helt fascinerad av dina ljusbilder! Så otroligt vackert! Vattenfallet var helt fantastiskt!
    Hoppas du får en fortsatt trevlig helg!
    Kram / Maria

    SvaraRadera
  5. Ja, ett nytt ritblock var alltid roligt. Jag gillade också hösten som barn, då man började ny klass med nya böcker och annat. Men det var ju inte riktigt att börja om från början utan att fortsätta.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  6. Fint inlägg - lite funderingar som jag själv haft. Jag hänger på Veckans Rubrik så du kan lägga till mig till listan.
    Kram!

    SvaraRadera
  7. Nog känner man med flyktingar som verkligen måste börja om från början och kanske mer än en gång, men sätta sig in i situationen kan man ju inte. Jag tänker speciellt på dem som varit i Sverige i flera år och som plötsligt utvisas när t ex en arbetsgivare gjort fel helt utom personens egen kontroll.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)