fredag 13 januari 2017

Veckans rubrik ... v. 2 - Vintervila

Anna är den som bestämmer januaris rubriker och denna vecka vill hon att vi skriver om VINTERVILA.

Vintervilan är en försvarsmekanism mot ogynnsamma förhållanden och hjälper växterna att överleva den kalla årstiden.

När dagarna blir kortare och dygnstemperaturen sjunker, då börjar naturen förbereda sig ...
träden ändrar färg och undervegetationen vissnar.

Frosten förebådar vinterns ankomst på hösten och snart faller trädens löv...
... allt fryser...


... och när snön kommer, så lägger den sig som ett skyddande täcke ... det är dags för vintervila.



En del djur går i ide, så som björnar och grävlingar. De sover sig igenom vintern men faller inte i dvala, utan kan vakna under längre milda perioder eller om de blir störda.

Lånad bild från Wikipedia...
Fladdermöss, igelkottar och hasselmöss tillhör de djur som hibernerar ... de faller i dvala och kroppstemperaturen sjunker nästan till omgivningens temperatur, så det gäller att de åtminstone hittat en frostfri plats...
Lånad bild från nätet...
Visst är naturen fantastisk!

Avslutar med Kents låt...
                           

Fler temabloggare med länkar hittar du under fliken Veckans rubrik.

Ha det gott!


18 kommentarer:

  1. Precis, vintervila, om man inte ruskar på sig och kliver ut och gör något kul.
    Härliga fina bilder. Kram ♥

    SvaraRadera
  2. Vintervilan behöver nog både vi och naturen. Snart kommer våren och då blir det full fart. Kram

    SvaraRadera
  3. Vintervilan fyller en viktig funktion och dina bilder är så vackra!

    SvaraRadera
  4. Gå i idé tycker jag låter lockande ibland! Men samtidigt skulle man missa så mycket av livet då!

    SvaraRadera
  5. En Vacker, vintrig vilande och funktionell variant på rubriken :-)
    Kram

    SvaraRadera
  6. Du har tolkat temat väldigt väl! Naturen är helt klart fantastisk.

    SvaraRadera
  7. Själv skulle jag gärna gå i ide mellan februari och april! Skämt åsido så är idet en fascinerande företeelse, inte minst med det bruna fettets funktion. Och björnen föder sina ungar under tiden i idet, bara det rent magiskt.

    SvaraRadera
  8. Åh vilket härligt inlägg i temat.
    Både vackert och utbildande.
    Hoppas Lennart har fått komma hem nu!
    Stor kram.

    SvaraRadera
  9. Jättefint inlägg som följer naturens gång. Precis så där är det ju när naturen tar sin behövliga vintervila. En riktigt fin helg önskar jag dig. Själv tar jag bloggledigt lördag och söndag.

    Kram

    SvaraRadera
  10. Som vanligt ett helt suveränt inlägg med underbara bilder! Å varför kan inte jag vara en björn (helst) eller en hibernerande igelkott;-) Hos dig blir jag alltid så fascinerad över dina kunskaper både vad gäller fauna och flora:-)

    PS. Hoppas att Lasse fick komma hem idag. DS.

    SvaraRadera
  11. Vilket fint inlägg, jag skulle ju haka på, men attans, nu jobbar jag imorgon så jag väntar tills nästa vecka. Sen vet jag att jag inte kan trumfa dina inlägg, men vad gör väl det...hasselmusen var väl för söt, o en isbjörn ska jag bli i mitt nästa liv! Kramiz och trevlig helg

    SvaraRadera
  12. Både djuren o naturen går i vintervila, som syns tydligt på dina bilder.
    Hoppas det fortfarande går bra med maken. Ros kan man bli väldigt påverkad av. / Britt

    SvaraRadera
  13. Jag vill verkligen, verkligen gå i vintervila...

    SvaraRadera
  14. Är du också uppe med tuppen? Svårt att slappna av när Lasse ligger på sjukhus? Förstår det. Nu kommer jag aldrig skeiva fel namn igen. Garanterat!!!
    Hoppas det blir så att han får komma hem idag! ❤
    Kram

    SvaraRadera
  15. Jobbigt när "skrutten" har vintervila. Trevlig helg!

    SvaraRadera
  16. Snart så tar vi också vintervila i Sol o Värme ett tag!
    Längtar så att få dra iväg från snö o kyla!

    Kram

    SvaraRadera
  17. Fint inlägg om vintervila och vackra bilder. Det är kanske inte så konstigt att vi känner oss lite tröttare den här årstiden när så många djur faktiskt sover bort den.
    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)