torsdag 12 januari 2017

Orange ...

... is the happiest color! 
Ja det påstod i alla fall Frank Sinatra ... och jag vet i alla fall ett par goda bloggvänner som håller med - eller hur BP och Gunnel?

Och kan man bli annat än glad när man möter dessa vackra liljor :)

Med Frankies ord i mitt huvud så begav jag mig på jakt efter orangea bilder i bildarkiven för att muntra upp mig själv, då Lasse blev kvar på sjukhuset...
"Vi får väl försöka hitta någon plats åt honom", sa läkaren innan jag lämnade akuten igår.

Idag visste jag alltså inte var han fanns och inte hur han mådde och det kändes ganska jobbigt!
Det tog ett tag i olika telefonköer innan jag fick prata med en sköterska som kunde ge någon form av besked.

Kryddtagetes tillhör mina favoriter - blommar hela sommaren och hösten ... ja ända tills frosten tar dem - en blomma som gör mig glad :)

Happy, happy! Ja, jag vet - det är knäppt  - men den lilla svampen ögonskål gör mig alltid på bra humör!

Den första svampen som jag lärde mig på latin  - Scutellinia scutellata :)

Den orangefärgade tablettasken med de tunna salta salmiakbitarna - riktiga lyckopiller för mig!

Hemgjord apelsinmarmelad...
 ... härlig färg ... och god blev den.

Att få åka rälsbuss - det kan man också bli både glad och lycklig av ... och bemötas av en riktig konduktör var inte heller fel :)

En orange solnedgång - underbart!

Orange pistill i lila krokus - lycka på våren!

Nu är jag alldeles nyss hemkommen efter att ha besökt Lasse ... och det var inte influensa som de trodde igår utan ros (rosfeber). Samma som han hade för ett par år sedan, men då var det tydligare och dessutom en mer erfaren läkare som genast ställde rätt diagnos. Nu får han intravenös antibiotika och är väl aningen bättre, men trött, trött , trött och får nog vara kvar ytterligare någon dag.

Stort TACK till er kära bloggvänner ... tack för att ni bryr er och tack för alla värmande tankar och ord!

Ha det gott!


10 kommentarer:

  1. Fina bilder.
    Hälsa med krya på dig önskningar.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är orange en glad färg! Jag blev på gott humör så fort jag tittade in hos dig. Så skönt att ni nu vet vad som fattas Lasse. Måste ändå kännas lite bättre. Kram

    SvaraRadera
  3. Det vattnas ordentligt i munnen vid bilden av salmiakasken, dom är ju så goda. Marmeladbilden också lockande men den varan går det inte mycket åt av här.
    Jaså orange är lycko, fick jag lära mig nåt nytt.Vad skönt att Lasse fått en ordentlig diagnos i allafall. Rosfeber - är det besläktat med Bältros månntro. Verkar i allafall inte nåt vidare nåt av dom. När man blir så trött och slut tar det ju ett bra tag att komma igen. Tur vi går mot vårliga tider.
    Kram och gott hopp!

    SvaraRadera
  4. Underbara bilder - orangea är varm och väcker ljus och möjligheter. och väldigt skön att måla in i tavlor också :-)
    Så gott att Lasse fått en diagnos och är piggare!
    Då har både du och han en bättre kväll i kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Styrkekram ❤ Dina vackra bilder gjorde mig glad!

    SvaraRadera
  6. Först och främst så är jag glad (överdrift, men du vet vad jag menar) att Lasse fick en diagnos och att han får behandling med antibiotika. Fick faktiskt googla rosfeber, då jag aldrig hört talas om den sjukdomen. Å antibiotika intravenöst - då går det fort. Alltså jag menar då kommer han snabbt bli återställd. Att han är trött beror ju på att han har haft så högt feber - en "naturlig" reaktion alltså.

    Sedan var ju ditt inlägg rena rama långleendet för mig. Vilken underbar färgterapi i detta gråa väder. Så kul att du uppenbarligen också gillar den färgen. Känns tryggt att inte vara ensam om den färgsmaken, och Gunnel gillar alltså också orange. Har alltid gillat den färgen i alla sammanhang (inklusive möbler). Den är fräsch, den piggar upp och går perfekt ihop med andra färger.

    Som du förstår är alla dina bilder ögongodis för mig, men mina tre favon får bli den söta lilla svampen, himlen och sista bilden - jag menar ljuslila och orange är ju faktiskt en svårslagen kombination:-)

    Stort tack för länken:-) Nu fortsätter jag med att hålla tummar och tår att Lasse får komma hem till helgen.

    SvaraRadera
  7. Oj här har jag missat något. Så tråkigt för din Lasse, men tur att de kom på vad det var och att det hjälper med antibiotika. När man läser i tidningarna och ser på TV hur överbelagt det är på sjukhusen så kan jag inte riktigt fatta det. Vi som besökt sjukhusen utomlands upplever inte någon överbeläggning där. Dessutom finns det ett otroligt mycket personal. Nu hoppas jag verkligen att han blir frisk och får komma hem igen. Så till inlägget om färgen orange.....den färgen gillar jag också men inte på kläder, den passar inte mig. Salmiak asken påminner om barndomens godis.....jag älskar fortfarande saltlakrits. Att det finns något som heter kryddtagetes visste jag inte, jag som alltid sår tagetes. Och visst är solnedgångarna och uppgången fantastiska....älskar att fota dem. Kul inlägg :)

    SvaraRadera
  8. Klokt att uppmuntra sig själv (och oss - Tack! :) ) med fina bilder!
    Gillar verkligen färgen! Här hemma försöker vi hålla liv i ordet brandgult ;) folk omkring oss himlar med ögonen - och vi njuter!
    Skönt att rätt diagnos är ställd och tillfrisknandet kan påbörja på riktigt!
    var rädd om dig!

    SvaraRadera
  9. Så skönt att din man blir bättre och att dom vet vad det var.
    Så fina bilder på färgen orange.
    Vårat första hus på 80 talet var det bara grönt och oranget. Nu är drt nästan bara vitt där vi bor.
    Ha det bra kramar

    SvaraRadera
  10. Tänk att jag inte ens tänkt på orange som en glad färg :) Gult däremot! Så vill du ha mer tidsfördriv kan du leta fina gula bilder idag! Det är vilsamt för oss läsare att se dina fina bilder! Skönt att Lasse fått rätt diagnos och behandlas på rätt sätt nu. Håller tummarna för ett snabbt tillfrisknande!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)