fredag 27 januari 2017

Veckans rubrik ... v. 4 - gungstol

Anna har gett oss rubriken GUNGSTOL som januaris sista uppgift :)

Nu undrar jag - får en gungstol se ut hur som helst?

Svar JA ... i alla fall när man googlar och tittar på bilder...
När jag hör ordet gungstol då är det en sån här gammaldags typ jag ser framför mig.


En riktig gungstol :)

När jag var liten hade jag en alldeles egen gungstol ... undrar vart den tog vägen?

Tyvärr så ser man mig mer än gungstolen, men den finns där ... en gång gjord bara för mig.

En annan sorts gungstol som jag känner mig bekant med är en sån här s.k. Amerikansk gungstol.

En sådan fanns i min farmors föräldrahem och som jag minns det så gick den att vika upp och förvandla till en säng. Nu har jag sök på nätet, men inte hittat någon bäddbar, men ju mer jag tänker på det ju starkare blir minnet. Minns rummet där den stod och att farfar alltid klämde sig när han vek upp den ... och jag minns att jag fick sova i den.

Så här kan en gungstol också se ut och visst ser man att det är en gungstol.


En modern gungstol kan se ut så här...
 ... eller så här!


Eller kanske så här - för visst ser man ändå vad det är, fastän för två...
Den kallas Tête-à-Tête Rocker ... ser lite mysigt ut att kunna gunga tillsammans :)

Men så här?
 Ser mer ut som en bilbarnstol ... men det är en väldigt modern vuxengungstol  med Bluetooth för anslutning till moderna enheter, inbyggda högtalare, USB-port för laddning av elektroniska prylar mm...

Så ... som sagt ... ja, en gungstol kan se ut hur som helst :)

Tack Anna för februaris trevliga rubriker 👍
Nu tar jag över i februari ... och de nya rubrikerna för veckorna 5, 6. 7 och 8 ser ut så här:

   Längtan
   Tålamod
  Nyfiken
    Retro


Ha det gott!

19 kommentarer:

  1. Minns en gammal granne i Vånga. Han satt alltid i en Gungstol och rökte pipa!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Wow, häftigt vad många gungstolsmodeller du vaskat fram! Håller med dig om den första bilden, så tänker jag mig också att en gungstol skulle se ut. Men som sagt, kul att det finns valmöjlighet. Den jag skrev om var ju ytterligare en något mer modern rak variant trots att den var ganska gammal. Drar på smilgropen åt bilbarnstolgungstolen, den ligger å andra sidan helt i tiden med sina tillbehör. Det ska börjas i tid...
    trevlig torsdag, kram

    SvaraRadera
  3. ...glömde tillägga tack för dina rubriker för kommande veckor. Det blir nåt att bita i!

    SvaraRadera
  4. Jag tror att jag föredrar den gamla modellen! Låter spännande med den som du fick sova i. Tack för dina ord hos mig. Vi får hoppas att foskningen går framåt och att de hittar ett botemedel mot denna hemska sjukdom. Nu önskar jag dig en trevlig helg. Kram

    SvaraRadera
  5. Nya gungstolsmodeller blir mer och mer rymdinspirerade blev min insikt av din fina fotoutställning!

    Spännande titlar för februari--ser fram emot!

    Kram

    SvaraRadera
  6. Intressant! I mitt hem hade vi en amerikansk gungstol.

    Grattis! Du gissade rätt på min bild för igår!
    Kram 💗

    SvaraRadera
  7. Den första gungstolen du visar är min tänkta :) en riktig som du skriver :-) Men jag ser ju nu att det finns flera som kunde var tänkbara i mitt hem - när jag får plats vill säga;) Den där vita duon skulle jag ju kunna ha på balkongen - och ha som sommarsyssla att bjuda in en medgungare :-)Du har fått ihop temat på ett för mig inspirerande sätt - gammalt och nytt!
    Så roligt det ska bli att skriva på dina rubriker nästa månad, hihi nästan redan igång :-) Skriver in det i mitt inlägg. Ha en skön fredag, jag anar att lyckan i er stuga nu är som den brukar!
    Stor kram!

    SvaraRadera
  8. En sån massa olika gungstolar du visar! Jag hade också en barngungstol som jag undrar så vart den tog vägen. En Amerikagungstol köpte min dotter på loppis, men den är inte bäddbar. Låter trevligt. Ha en skön helg.

    SvaraRadera
  9. Tänk att jag här fick mig en hel lektion om gungstolar. Den första var nog den enda som jag tänkte på innan jag hade läst hela inlägget.
    Så söt du är i din egna gungstol. Å den ihopfällbar sänggungstol har jag aldrig hört talas om, men du grävde fram ett bildbevis. Suveränt!
    Dessa moderna varianter är coola att titta på, men jag undrar hur bekväma de är. Här gillar jag den första med den limegröna dynan bäst.

    SvaraRadera
  10. Som liten gosse så gungade man mycket hos Mormor!

    Trevlig Helg....SolKram

    SvaraRadera
  11. Hej, så roliga de morderna gungstolarna såg ut, säkert är dom också mer komfortabla att sitta i, men, i mitt hem skulle de futuristiska formerna inte passa alls. Don efter person mao...
    Så du hade en egen liten gungstol som barn, jag tror jag hade en gunghäst, det är väl nästan samma sak "ler" Jag har aldrig hört talas om en gungstol som kan förvandlas till en bädd, så jag är lika frågande som google...
    Kram och trevlig helg

    SvaraRadera
  12. Oj vad många gungstolar i olika utförande de fnns. Den finaste var ändå din egna - de får du ju hålla med om.
    Kramiz

    SvaraRadera
  13. Jag har alltid velat ha en gungstol men aldrig kommit till skott. Min bild av hur en gungstol ska se ut stämmer bra med din första men jag inser att gungstolar numera är ett vidare begrepp!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  14. En gungstol ska se ut som en "vanlig" gungstol och inga konstigheter. Bild nummer två den amerikanska gungstolen är bekant. En sån hade min farmor och farfar och jag älskade att sitta och gunga i den minns jag. Man borde ha en gungstol, tänk vad det är rogivande att sitta där och gunga lite sakta....
    Vad roligt att du kikade in, det var längesen
    Kram och ha det gott denna grådisiga lördag♥

    SvaraRadera
  15. Gulle dej Anki, gunga dig Anki . . .
    Precis en sådan nr.1 finns här, men den står i brygghuset, inget bra om det kommer småbarn som ska 'klådda' och klättra och klämma fingra och tår.
    Men säkert har Rolfs mormor m.m. suttit i den med ett 'sticke'.
    Den med belysning verkar bra men själva sittsen - stolen ser hård ut, den vita är grotesk i mitt tycke.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
  16. Men vilken lyx att ha en alldeles egen barngungstol! Så fin!
    Och vilka fantastiska gungstolar du hittat. Roliga, knäppa, kanske bekväma, men den med belysning tror jag är svåranvänd. Kanske man ska sitta "baklänges, men då skymmer man nog ljuset. Sitter man framlänges får man å andra sidan ljuset i ögonen...

    Tack för trevliga februariteman!

    SvaraRadera
  17. Vilken samling med "gungbara" stolar! Den gula påminner en hel del om den röda som står här hemma. Och den är bra mycket bekvämare än en sån där traditionell långmedsgungstol som man nästan ramlar baklänges i. Och så tar den mindre plats. Men i julas, när katten Greta var här tordes knappt nån sitta i den om hon skulle komma med tassarna emellan.

    SvaraRadera
  18. Så fint foto av dig i gungstolen! Så perfekt till inlägget. Med tre barnbarn i åldrarna 9, 7, och 5 skulle jag aldrig kunna tänka mig tanken att skaffa en gungstol till hemmet :-).
    Kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)