söndag 10 januari 2016

Lördagstemat - små/ stora ord

Söndag förmiddag och jag kan bara konstatera att jag är sen igen med Lördagsbloggen...

Det är Helena, som bestämmer  månadens olika teman och den här veckan vill hon att vi skriver om  små/ stora ord.

Tankarna har vandrat både fram och tillbaka... för vad skriver man om detta? 
... små ord... och STORA...
eller kanske i betydelsen korta ord... eller långa. Korta ord som i, på eller ö, ö som holme... eller långa ord som långtradarstyckegodstrafikchaufför (34 bokstäver), som min kusin skrev som sin yrkestitel,
eller
  realisationsvinstbeskattning (28 bokstäver), som enligt Wikipedia är det längsta ordet i SAOL

Å, som i Å socken på Vikbolandet utanför Norrköping...

Små, små ord av kärlek - så heter en dansbandslåt och orden finns även som ett ordspråk och fortsätter då med... sagda varje dag sprida över hemmet lycka och behag.

Stor i orden och liten på jorden... är något man hör ibland... och som jag själv använder om människor som pratar mycket, men som inte gör så mycket mer... ja, än pratar då.
Det blev ett rekordkort inlägg på temat...  men vill du läsa mer om dessa ord så titta in till någon av de övriga i gruppen med "Lördagsbloggare" - alla deltagare finns i fliken med samma namn högst upp under headern.

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Kom just att tänka på den här dialektala ramsan om att det finns en ö i ån: Å i åa ä e ö.

    SvaraRadera
  2. Du har verkligen tänkt till. Mer än vad jag gjorde då jag läste det först. Bra och olika tolkningar. / Britt

    SvaraRadera
  3. En riktigt finurlig tolkning av temat. Kram

    SvaraRadera
  4. Ett utmanande och roligt nöje med lördagsbloggen. I det här temat får man tänka till riktigt och du har fått till det på ett bra sätt.
    Önskar dig en riktigt fin söndag !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  5. Intressanta ord, långa och korta. Det är bra att öva på ord. Om man spelar Alfapet.....Och intressant med så många vändningar på temat!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Ord kan hålla en sysselsatt och road i oändlighet, inte sant! Korta, långa, små, stora! (och den "dialektala ramsan" som Karin syftar på är hämtad från Gustaf Fröding, "Dumt fôlk" ur "Räggler å paschaser" som kom ut 1895!!!) Eftersom Fröding är en favorit: hedras den som hedras bör!

    SvaraRadera
  7. Så klarade du av den utmaningen också, jobbigt att ha så lång titel långtradar......
    Dags att skotta mer snö.... plogbilen kom ju och lade upp värsta vallen igen, suck.
    Ha en fin söndagseftermiddag!
    Kram

    SvaraRadera
  8. HÄrligt tolkning!
    Ha en trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 34 bokstäver. Svårt att få plats på vissa ställen där man är tvungen att fylla i yrke. Jag tyckte det var knepigt att få plats med Skummeslövsstrand och ibland förkortade jag det.
      "Tomma tunnor skramlar mest" brukar jag tänka ibland om personer som låter mycket. Ofta brukar det stämma. Jag minns personer som lät mest vid skolstarter som missade tentor eller aldrig fick någon examen. Måndagskram Bosse

      Radera
  9. Underbart foto/kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  10. Du fick ju till både små ord och stora ord! :)
    Samt ett fotografi som passar som hand i handske till temat!

    kram

    SvaraRadera
  11. Du fnurade riktigt klurigt och dessutom åskådliggjorde det på ett fint sätt! Elisabeth

    SvaraRadera
  12. Kort inlägg om stort och smått, tycker det är underbart!
    Fantastisk bild och jag undrar hur den kom till - tänkte först ett rullande bildäck med tanke på det härliga långordet. Berätta gärna om hur den blev till!
    Kram!

    SvaraRadera
  13. Det där klarade du mycket bra, sådana långa stora ord är inte kul, hi hi . . .
    Men precis som du skrev små små ord av kärlek . . . . dem gillar jag bättre.
    Ord kan vara mycket farliga också, ett enda fel-sagt kan starta ett krig, (sa alltid min far)
    Ord kan misstolkas också, men både stora och små ord är viktiga.
    Sköt om dig/ Eva

    SvaraRadera
  14. Här var det väl en världans tur att du hade Photoshop att leka med;-)

    SvaraRadera
  15. Rolig bild där små å stora ord snurrar runt.
    Ha en fin dag/kram

    SvaraRadera
  16. Vilka roliga ord du har hittat, var tvungen att uttala dem högt! fniss...Vet du, i finska är orden nästan dubbelt så långa än svenska pga att man använder dubbelvokaler. Vad heter den roliga leken där man ska hänga varandra o gissa på bokstäver? du har väl lagt dina långord på minnet ...
    Jag har många fina yrkestitlar, föredrar lucknucka, frimärks-Paula, hamburgervändare, kärt barn har många namn.
    Kram och trevlig tisdag

    SvaraRadera
  17. Apropå boken jag skrev om o som du läst, jag tyckte det mest intressanta var att han kunde beskriva hur livet blev här i det nya landet. Med facit i hand. Strömmen av flyktingar som nu anländer har ju denna resa framför sig och vi kan ju bara hoppas att man lärt sig av misstagen. Att det inte blir flera getton med bittra ungdomar. Jag har alltid förordat att man ska anpassa sig till sin omgivning, speciellt när man kommer till ett helt nytt land, lite börjar jag vackla, för nog behöver man ha kvar även sin gamla identitet, man kan inte bara radera hela sin släkts historia för att passa in...knepiga fråger mao

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)