måndag 4 januari 2016

Trevligt besök och objudna gäster...

Det trevliga besöket hade vi i lördags då vännerna Rigmor och Urban var här :) Medan våra kära makar lugnt lutade sig tillbaka efter maten, så åkte Rigmor och jag in till Norrköping för att titta på och fota lite av ljusinstallationerna som ingår i Norrköping Light Festival
Det var isande kallt, men ändå helt klart värt ett besök :)
Nu blev inte bilderna världens bästa... är fortfarande väldigt otränad på mörkerfoto, men det här var en av favoriterna...
... Alley of Light, med 2000 hängande ledlampor och en väldigt speciell musik...
 och den här fasaden som skiftade i färg... Stadens Hjärta i gamla Yllefabriken vid Gamlebro
Här byggs nu den gamla fabriken om till nya bostäder, både hyresrätter och bostadsrätter. 
Vid De Geerhallen finns Water Fun... som skulle byta färg, men jag såg bara blå bollar...
 Gick över Saltängsbron  och passerade Estoniamonumentet
 ... ja, nu syns det ju knappast, men det ligger där och det fanns några ljus tända... det var många från Norrköping som följde med ner i havets djup...
Nu blev det ju en hel massa fler bilder, men som sagt... inte så bra, så jag tror jag struntar i dem...
Vi fick i alla fall ett par trevliga timmar där bland allt fint... och nästa gång ska jag nog ta med mig stativet och beställa några färre minusgrader :)

Idag var det tvättdag... och samtidigt tittade jag till mina övervintrande pelargoner och fuchsior uppe i Överhuset...
Fuchsiorna mådde bra och hade skjutit några nya gröna skott....
I alla fall en pelargon mådde väldigt bra... 
... och blommade fortfarande..
men,
så fick jag se... löss! 
Ett helt gäng på en av mina doftpelargoner... snacka om objudna gäster!
De åkte ut med huvudet före... ut i kylan bara!
En död lus är en bra lus!
På snöskyffelns handtag hade det landat några stjärnor...
... snöstjärnor...  :)

Ha det gott!


28 kommentarer:

  1. Go fortsättning! Fina bilder du visar här.
    /SA

    SvaraRadera
  2. WOW! Bilderna från Norrköping Light Festival är ju helt suveräna. Ja, inte för en perfektionist som du, men för en LED-fantast och totalt oduglig nattfotograf är dom rena ljusorgasmen om du förstår vad jag menar. Hur bra ska inte fotona bli vid fem plusgrader samt med stativ. Kan inte vänta om man säger så.

    Bladlöss - ja... Har haft dom två gånger - på en myntaplanta och i somras på en chiliplanta. Mina plantor - inklusive alla löss åkte rakt ner i sopnedkastet. Å det är jag glad för med tanke på hur dom ser ut. Tack för dom bilderna;-) Kan dock inte låta bli att asgarva åt dina isiga "lössbilder". Den första påminner onekligen om spermier och den andra om en fisk som snappar efter luft...

    Iskristallen är helt fantastiskt. Å jag är glad att du inte avslutar inlägger med lössen;-)

    SvaraRadera
  3. Förresten: Ropade precis på maken. Å vet du vad han sa: "Dom är ju sååååå "cute". Hade jag vetat det hade jag hämtat mitt bästa förstoringsglas och tittat på dom INNAN du slängde plantorna. Ooooops, där ser man;-)

    PS. Ursäkta stavfelen i min kommentar. Skriver alldeles för fort och orkar sedan inte korrläsa. Sorry! DS.

    SvaraRadera
  4. Måste varit fint i verkligheten med alla ljusen när bilderna var bra. Lusar vill man ju inte ha på sina blommor, mina pelargoner har stått inne i huset hela tiden så några blommar ännu.
    Ha en bra dag/kramen

    SvaraRadera
  5. Passar perfekt med en ljusfest den här tiden på året. Blommar din pelargonplanta ännu? Bilderna av lössen fick mig att ta en grundlig titt på mina blommor, men jag kunde inte hitta några objudna gäster, tack och lov! I vilket fall som helst så hade de aldrig blivit så fint fotograferade som dina. De hade bara åkt ut. Kram

    SvaraRadera
  6. Fina ljusbilder men resten av dina bilder fångade mig totalt. Hur många ggr zoom har du på din kamera (har glömt)? Fasen vad bra du fångade in lössen plus snöstjärnan *impad* Du har en Canon Power Shot som mig men har glömt resten av vad det var *ler* /kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  7. Imponerande foton. Men de på lössen är ju bara såå bra. Nästan att jag kände litet med lusen som for ut med huvudet före i snön. Men du hade ju inte bett honom in på pelargonbesök. Nu fick jag andra tankar, men../ Britt

    SvaraRadera
  8. Wow vilka läckra foton allihop! Lusbilderna är ju hur coola som helst, fast jag förstår att du tog livet av dem.
    Fantastisk närbild på iskristallen!

    SvaraRadera
  9. Oj vad dom kostat på. Här vägrade vägverket att sätta upp de vanliga stjärnorna nere på samhället en il härifrån. Det blev för dyrt? Av det ser man skillnaden mellan norrland och resten av Sverige

    SvaraRadera
  10. Kul när städer tar upp sådana saker som ljus i vår mörka vinter! Och med allt vatten som rinner genom Norrköping måste det bli väldigt fint. Och det ser man ju på bilderna också, jag tyckte det var väldigt fina bilder! Så roligt att ni träffades och hade trevligt ihop!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Hej, jag har flera bloggvänner i Norrköping och jag tycker den staden verkligen utmärker sig vad gäller utsmyckning och arrangemang. Väldigt ofta hittar man installationer och roliga grejer. Här har vi den vackra naturen men, ibland behöver man se något handmade också, skulle nästan behöva ta mig en stadstripp, inte till lilla Ludvika då, utan till en större stad där jag kunde få känna mig lite kontinental. Hihi, så det kan bli.
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  12. Häftiga bilder från Norrköping! Det är svårt att fota i mörker men det blev ju bra bilder! Våra pelargoner blommar fortfarande på våra inglasade balkonger men nu kan de väl inte överleva så mycket längre i kylan!
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  13. Åhhh läckra bilder igen. Älskar snöstjärnan... och lusen (trots löss är äckliga) :-)

    SvaraRadera
  14. Härliga bilder men småkryp kan vi vara utan.
    Vi upptäckte jättesmå myror i sockerburken här om dagen.

    Kram

    SvaraRadera
  15. God Fortsättning på det nya året!
    Fy för bladlöss, ut med dom i kylan bara!!
    Har en fråga till dig i min blogg, vill du komma förbi och kika?
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  16. Tack Anki för ditt svar! Har aldrig sett detta förut!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  17. Jättefina mörkerbilder. Även de andra är jättefina. Tänk så läckert fotat lössen är. Stiligt.

    Ögongodis får man inte för mycket av.
    Kramen från mig.

    SvaraRadera
  18. Kunde inte ha beskrivit det bättre själv, jättetrevlig dag, lite för kyligt för fingrarna när vi kom till Norrköping, och det här med mörkerfotografering...inte alldeles enkelt!! Ser dock inget fel på dina bilder, är det mörkt ska de också vara lite mörka...tycker jag. Och visst var ljusspelet vackert, och lite stämningsfullt med den lugna avslappnande musiken. Hade jag varit lite mindre och lite smalare hade jag nog provat att gå in i det...fast det kanske inte var meningen.
    Ja alla gäster är inte välkomna, särskilt inte om de heter lus i både för- och efternamn! Här har jag redan garderat mej med lusmedel (såpvatten med en aningens gnutta ättika i) så de fick sej en omgång redan när de flyttat in, och sen har jag gett dom en dusch sådär en gång i månaden. Alla blommor nyper jag bort, det var någon vis människa som sa att dom gillar lusarna mest, blomknoppar och blomfästen. Så peppar peppar, inga gröna gäster än! Förresten var det läcker bild på dom...
    Ha det så gott i kylan, och tack än en gång för en mysig och go´lördag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  19. Kul att ha hittat din blogg. Så många fantastiska bilder. Satt igår och kollade bl a in alla dina hus men kunde inte kommentera via den datorn. Alltså gör jag det nu.
    Alla Norrköpingsbilder blev också en nostalgitripp eftersom jag bodde i stan under min högstadie- och gymnasietid samt ett par år efter det. Numera bor jag på västkusten och det var ett bra tag sedan jag besökte Norrköping senast.

    SvaraRadera
  20. Ljusspelen är fina här i Norrköping. Bra att de får var lång tid, så man hinner njuta av dem.
    Bladlöss är inte kul, men de var rätt fina på bild. Snöstjärnan var riktigt vacker! Elisabeth

    SvaraRadera
  21. Lus på is! WOW
    Jättefina bilder alldeles som det brukar!
    kram :-)

    SvaraRadera
  22. Så fint det var i Norrköping, och jag tycker bilderna är toppenbra. Dom små objudna gästerna gör sig väldigt bra på bild,hehe....
    Kram och god fortsättning♥

    SvaraRadera
  23. Vilka vackra bilder det blev från ditt Norrköpingsbesök. Synd bara att det kanske var lite kallt ute. Men desto goare sen när man kommer in i värmen efteråt och känner sig nöjd.
    Det var ju riktigt otäckt att se hur en lus ser ut med den närbilden du presenterar den på. Hua.....men väldigt bra bilder :)
    Håller med om en död lus är en bra lus i allra högsta grad :)

    God fortsättning !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  24. Så många fina bilder. Det där med mörkerfoto är inte lätt - men jag tycker att du har lyckats bra :) du förmedlar hur det såg ut, där, bland ljusfenomenen.
    Och den sista bilden! En riktig höjdare! :) Snyggt fotat, fotografen!

    SvaraRadera
  25. Så himla trevligt att staden gör så mycket för invånarna, de ljus-festivalerna har blivit väldigt populära.
    Sådant färgfyrverkeri skänker mycket glädje.
    Men sådana objudna gäster skänker ingen glada miner, hi hi . . . . fy för den lede . . .
    Men så bra kamera du har som kan zooma in och få lössen så 'stora', egentligen är de inte så fula, påminner om grodor på nått vis, jag har sett värre fulingar . . . .
    Vackra bilder var det på snöstjärnorna, super fina !!!
    Tummen upp för dig Anki, ha en trevlig helg, kram/ Eva

    SvaraRadera
  26. ÅÅÅ vilka fina stjärnor! Bilderna över ljusinstallationen är ju så häftiga. Fina blå bollar. Igår flög jag där över stan och såg strömmen så fint! Ha en fin lördagskväll! Kram

    SvaraRadera
  27. Så vackra ljusbilder! Lössen är inte lika roliga, men snyggt fotade :)
    Kram Lena

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)