söndag 3 januari 2016

Lördagstemat - magi

Jag är lite sen och lördagen hann bli söndag innan jag hann ta tag i veckans lördagstema... och med en söndag som bjöd på underbart väder med solsken så prioriterade jag en vinterpromenad före datorn, men nu är jag klar :)

Nytt år - och årets första "temagivare" är Helena
Hon har bestämt att årets allra första tema är magi.
Magi kan vara av olika slag, så det är inte helt lätt... Synonymer till magi är t.ex. trolldom, svartkonst, häxkonst, trolleri, ockultism och mystik... ja, det finns nog fler...

Jag nöjer mig med att beskriva hur jag upplever magi... :)
En känsla av magi, som när man för första gången håller sin förstfödde i sin famn... eller som när man blir farmor... en magisk känsla... detta lilla liv som är ett slags magi, bara för att det finns.

Naturen är fylld av magi...  jag tänker på hur naturen ändras dag för dag - årstidernas växlingar och hur de första vårblommorna återkommer år efter år... visst är det också magi.
Julen är (eller var) en helg, fylld av magi...  julmaten skulle stå kvar på bordet och man ställde ett ljus i fönstret för att de döda skulle hitta hem och komma och äta under julnatten. Djuren fick något extra gott på julafton för att hålla sig friska hela året... och tänk - under julnatten kan julen tala... det måste ju vara magi.

En bild kan också vara magisk... för mig är det här en sådan... jag har haft den med på bloggen förr...
... fotade en magisk sommarmorgon för ett par år sedan...
... eller den här när solljuset målade naturen i guld...

... fotad en tidig sommarmorgon här hemma förra året...

Magi  i betydelsen trolleri kan vara spännande och underhållande, för visst är det magi i hur en duktig magiker/ trollkarl kan få saker att ske framför våra ögon...
... som det  HÄR  med Brynolf och Jung :)

Vill du se vad andra har tänkt om veckans tema, så gå in under fliken Lördagsbloggare, högst upp på sidan under headern.

Ha det gott!


16 kommentarer:

  1. Som vanligt har du hittat perfekta bilder till temat. Skulle säga magiskt:-)
    Bebisen var ju såååååå söt, liksom din "Robin Hood-skog". Bra jobbat där!

    PS. Grattis till solen! Måste ha skickat vidare den till dig, för vi hade den till för två dagar sedan. Nu är det bara grått och svinkallt... DS.

    SvaraRadera
  2. Vi har också haft sol idag, nu är det mörka moln och väderstationen indikerar snö :(

    SvaraRadera
  3. Magiska bilder! Du är en fotomagiker. Kram

    SvaraRadera
  4. Wow, vilka bilder! Du är magisk med din kamera! Du beskriver verkligen vad magi är, att få hålla om sitt nyfödda eller att för första gången få hålla sitt barnbarn i famnen är riktigt magiskt! Kram

    SvaraRadera
  5. Att du är lite magisk med fotoknäppen det är det ingen tvekan om!
    Din ljusa vinkel på magi delar jag med dig! :-)
    kram

    SvaraRadera
  6. Sommarmorgonen var fantastisk!
    Vackert!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka underbara bilder du lagt in på temat. :) Jag önskar dig ett fint fotoår. Det finns en ny titel att införskaffa sig i min nya lek som är dold i mitt senaste blogginlägg. Det kommer alltid att handla om att foto saker och det är ett betydligt lugnare tempo än novembertävlingen. Januarikram Bosse

      Radera
  7. Wow och åter wow vad du fick till allt om magi och om det mest magiska som oftast också är gratis.
    Vackra bilder och bilden med torrfuran och dimman ... impad flera ggr om.
    Söt baby också.
    Gott Nytt förresten/ kram Ljusletaren

    SvaraRadera
  8. Alla dina bilder är magiska! De du valt är kanske extra magiska.
    Trolleritricket - man fattar ju inget. / Britt

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder och fin tolkning av magi :-)

    SvaraRadera
  10. Underbar tolkning av ordet magi med vackra bilder som illustrerar. Ser att du hakat på 365-foton i år också. Härligt. Här blir det en paus i år. :-) Önskar dig en fin fortsättning på det nya året! Kram

    SvaraRadera
  11. Till att börja med så önskar jag dig ett magiskt nytt år!
    Du beskriver magin i vardagen, magin som gör dagen till en fest.
    Dina bilder är magiska och sommarbilden i skogen är outstanding som man säger.
    Fantastisk. Verkligen magisk, det är inte utan att jag fick lite ståpäls när jag såg den.
    Tack Anki!
    Ha en god fortsättning!
    Kram

    SvaraRadera
  12. God fortsättning Anki!
    Vilket härligt inlägg! Och otroligt vackra bilder bjuder du på som vanligt! De utstrålar magi! Du kan verkligen det där med att fotografera!
    Ha det så fint!
    Kram ♥

    SvaraRadera
  13. Wow! Underbara bilder!
    God fortsättning!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  14. Så sant - det går att hitta magi i det mesta, även det allra vardagligaste kan ju vara rena under (som en sovande bebis till exempel ...) För mig blev det en oavsiktlig bloggpaus så först nu på tisdag har jag kommit fram till lördagstemat! http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2016/01/romantik-inpa-smatimmarna.html

    SvaraRadera
  15. Visst är naturen fylld av magi! Bara man ger sig tid att se den.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)