lördag 23 januari 2016

Lördagstema - Snö

Det är fortfarande Helena som står för månadens teman... och den här gången har hon valt SNÖ... och det passar ju bra så här i januari :)

Hittills den här vintern har vi inte fått särskilt mycket - annat var det vintern 2009-2010... då kom snön tidigt och låg länge. Mycket snö var det, i alla fall på våra breddgrader och det var ett evigt snöskottande :)
Mycket snö i februari, ja, det lyfter man inte på ögonbrynen över, men när den första snön vräker ner, ibland redan i oktober, november... ja då känns vintern evighetslång!
Här var det som tur var blötsnö som försvann efter bara ett par dagar :)
Mer överraskande var det att veckan före midsommar åka över Stekenjokk och vägen kantades av höga snövallar... på en del ställen såg vi inte ens över dem när vi satt i husbilen...
Snö består av is... is är fruset vatten...
Ibland lyckas man fånga någon snöstjärna på bild...

På SMHI:s sida om snö hittade jag denna bild som visar en hel massa olika former på snöflingor...
Fotograf är Wilson Bentley
Det sägs att det inte finns två identiska snöflingor... kan avslöja att det är en myt, för 1988 hittade amerikanska forskare faktiskt två som var identiska... hm... vem bryr... ja, egentligen? Vackra är de hur som helst!

Vill du se vad de andra Lördagsbloggarna skriver om snö, så kolla under fliken med samma namn uppe under headern... kanske vill du också vara med - hör av dig till någon av oss som är med så lägger vi till dig i vår blogglista :)

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Du har fångat fina snöflingor på bild. Men nu undrar jag hur det går, verkar bli mildare och jag önskar nog att det smälter bort alltihop..... jag vill ha fina torra vägar igen =)
    Ha en fin lördag! Kram

    SvaraRadera
  2. Ännu ett tema som passade dig. Vilka snöstjärnebilder du tagit! Bland annat. / Britt

    SvaraRadera
  3. Härligt Anki - ditt bildrike gör mitt!!
    Stor kram :-)

    SvaraRadera
  4. Vilka läckra snöstjärnor! Här har vi snö så det räcker och blir över...
    Ha en skön helg!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  5. Håller med dig att vintern blir långt om det börjar snöa redan i oktober. Vill bara ha snö i december och en bit in i januari. Haha, blir inte lika jobbigt med promenaderna, fast det gör ju det ljusare så kanske november med :) Fan vilka coola bilder på snöflingorna. Helt grymt! :D

    SvaraRadera
  6. Snö kan man se på långt avstånd!

    Kram

    SvaraRadera
  7. Vilka underbara bilder !!!! älskar snöflingor och tack för informationen för jag bryr mig då jag alltid lärt mina barn att det inte finns två som är lika dana !!!!
    Stor kram till dig fina !!!!
    Sanna

    SvaraRadera
  8. Ja, det är väl naturens konstverk som oneklingen är behållningen i det här inlägget, speciellt om de är fotade av dig.

    Vi har inte heller mycket snö, kanske max fem centimeter, men SMHI har ju sagt att det ska snöa i natt...

    SvaraRadera
  9. Snökristallerna är fantastiska och om man inte hittat två exakt likadana sen 1988 så är ju myten nästan sann!

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder på snöstjärnor. Så mysigt ni verkar ha det. Men det blir väl en del skottande, kan jag tänka mig...
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  11. Vad fint att få se ditt fina hus inbäddat i snö! Ser ombonat ut! Och vilka fantastiska bilder på snöflingor!!! Nu vill jag genast ut och försöka fota snöflingor!

    SvaraRadera
  12. Ja men visst år 2009 och 2010 var hemska med mycket snö och kallt. Vintern 2011 gick inte av för hackor den heller.
    Alla bilderna är så fina och den sista bilden är nåt alldeles särskilt vacker !
    Önskar dig en fortsatt fin helg !
    Kramisar

    SvaraRadera
  13. Så fina snökristaller, undrar lite vad du har för kamera och objektiv,

    SvaraRadera
  14. Oj vad många fina snökristaller både från SMHI och dig! Dina är finast!

    SvaraRadera
  15. Så här på håll kan jag inte annat en tycka att snö är väldigt vackert!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)