lördag 30 januari 2016

Lördagstema - Ingenmansland

Helenas sista tema för den här gången är Ingenmansland och nu blev det svårt igen.
Oj vad jag funderat på detta tema... jodå, jag vet vad man menar, men vad skriver man?

På latin säger man terra nullius med betydelsen ingens land 
och
 i Wikipedia står det att man inte ska förväxla Ingenmansland med Ingemarland... nej det ska jag inte göra och vill du veta vad det är så kan du läsa HÄR!

Vidare står det att Ingenmansland är...
  • Ett område mellan de stridande parterna vid en militär front.
  • En markremsa mellan två stater vid en bevakad gräns, där ingen tillåts befinna sig utan tillstånd.
  • Landområde som ingen gjort anspråk på... 
För  mig kan Ingenmansland helt enkelt betyda en plats som ingen brukar, en plats där alla kan vistas.
De stora norrländska skogarna, mossarna, fjällen... den svenska "vildmarken"... det är för mig Ingenmansland.
Här i södra landsdelen finns inte sådana vidsträckta områden... bara en del guldkorn.

 Glans kalkbrott söder om sjön Glan, strax utanför Norrköping, är en sådan plats.
Någon äger förstås marken, men verksamheten pågår inte längre och det är ett fint utflyktsmål.

En bortglömd bänk i en bortglömd herrgårdspark, som inte längre sköts om... det känns också som ingens land...
... en mur som avgränsar - visst kan det vara en liten bit ingenmansland...
...  Alvaret på Öland - också ett Ingenmansland... i alla fall de delar som är naturreservat.
Skogen då... är det Ingenmansland?
För mig känns det så...  Ingen mans land... 
... en plats för alla som vill -  åtminstone till den dag då ägaren beslutat att bruka marken och kalhugger skogen.
I mina tankebanor är även månen ett Ingenmansland... ingens land...

Tack Helena för kluriga teman!
Vill du se vad de andra lördagsbloggarna skriver så finns en länklista till dem under headern.

Nästa lördag tar Tove över och här är hennes teman:

                  6/2   Fiktiv middag för två

13/2   Knappsats

  20/2   Min ena fot

       27/2   Färg och form

             Det blir något att bita i det!

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Ja, jag tycker din tolkning är helt rätt!

    SvaraRadera
  2. Helt underbara bilder. Det är roligt att du verkligen går in för uppgiften och gör litet eftersök. / Britt

    SvaraRadera
  3. Ja, skogen, jag håller så med dig! När den står så där fin som på bilden där solstrålarna silar ner......och det är mossa på marken och man är alldeles ensam och kan lyssna på fåglarna, vinden och nästan t o m alla små kryp nere i marken.....underbart. Jag har alltid sagt, att ska jag gå hädan ute i framtiden så önskar jag att det skulle bli på en sån plats! Vilka tankar, men det är ju ändå det enda vi vet....
    Ingemarland känner jag till, för jag hade en kärlek innan Oomgivningen och hans föräldrar kom från Ingemarland till Sverige efter kriget. Men jag tror många blandar ihop dom här två "länderna"!
    trevlig helg, kram
    Agneta

    SvaraRadera
  4. Vilken tolkning av ingenmansland! För mig är nog ingenmansland "en markremsa mellan två stater vid en bevakad gräns, där ingen tillåts befinna sig utan tillstånd", och de flesta av dina bilder skulle kunna vara just det - en markremsa.

    Den sista bilden är en absolut drömbild som tagen ur Harry Potter. Å månen är då ingen markremsa precis, men likväl ingenmansland...

    SvaraRadera
  5. Fina höstbilder du bjuder oss på!

    Ha det gott...Kram

    SvaraRadera
  6. Inget lätt tema att skriva om men du klarade det galant. Dina bilder är väldigt passande. Den sista bilden på månen ser lite skrämmande ut...en riktig Halloweenbild....men väldigt fin. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig hela inlägget igenom. Sen är det ju alltid ögongodis att titta in hos dig.
    Ha en skön kväll. Kram

    SvaraRadera
  8. Här fick jag lite bildning- och bilder, ett härligt ingenmansland där jag sätter med på marken i den sista bilden och låter solstrålar och lukten av skogens frid fylla mig!
    Skön helg med stor kram!

    SvaraRadera
  9. Underbara bilder! Inte visste jag att det fanns ett kalkbrott nära Glan. Och visst är bilderna fina symboler för veckans tema.
    Kram från Ingrid som önskar dig en skön och trevlig fortsättning på helgen

    SvaraRadera
  10. Bilderna är så vackra - precis så vill jag ha det, när jag är i ingenmansland.

    SvaraRadera
  11. Vilken itressabt tanke och tolkning.
    Jag måste nog fundera en stund på vad jag tänker på når jag här inhemannsland!
    Otroligt fina bilder också! :)
    Nu längtar jag ut i skogen!
    Ha en riktigt skön söndag.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Härliga bilder på ingenmansland – eller allas. Vår allemansrätt omfattar på sätt och vis ingenmansland!

    SvaraRadera
  13. Hjälp jag hinner inte med att kommentera :) Va flitig du är ! Vilken bra beskrivning du gjort i ord och bild på ett tycker jag lite knepigt tema. Vackra bilder !
    Önskar dig en fin söndag !
    KramKram

    SvaraRadera
  14. Underbara trolska bilder och till detta en synnerligen tänkvärd tolkning. "En plats som ingen brukar, där alla kan vistas", det säger mig så mycket. Det är för mig den stämningsfulla platsen i naturen där jag kan hämta kraft och helt enkelt bara vara. Dina foton förmedlar just den känslan.

    SvaraRadera
  15. Den där bilden på Glans kalkbrott, det är så man känner svalkan mellan klippväggarna. Fantastiskt fina bilder.

    SvaraRadera
  16. Vackra bilder! Själv kommer jag att tänka på "Ingenting", som ligger väldigt nära är vi bor: http://www.freedomtravel.se/2013/09/ingenting/

    SvaraRadera
  17. Åh, skogen är ju helt underbar :)

    SvaraRadera
  18. Fint inlägg och härliga bilder! Spännande att hänga med i dina tankegångar.
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)