tisdag 24 maj 2016

Blomstermånad...

... så kallade man månaden maj förr i tiden.
Inte så konstigt med tanke på allt som blommar just nu - i alla fall i södra halvan av vårt avlånga land...
Gick en kamerapromenad igår...
Tovsippan, som hellre växer i gårdsgruset än i rabatten...

... löjtnantshjärtan ... vita...
... och rosa... frösår sig överallt...
Humlornas favorit just nu är rosenkvitten...
En av mina favoriter är gräslöken...
... och syrenerna, som doftar såå ljuvligt!
Blå favoriter ... jungfrulin...
... en liten blå viol...
 
... förgätmigej, såå vacker...
... och bergklinten som just börjat blomma...
... liksom den lilla veronikan...
Den gulgröna vårtöreln...
... och den större "kusinen" gulltörel blommar för fullt.
Vårt enda äppelträd blommar som aldrig förr ... helt översållat med blommor!
Många myror finns det också - ett par av dem såg ut att diskutera vem som har "förkörsrätt" :)
Anledningen till myrornas närvaro och idoga springande i trädet är bladlössen! De är myrornas "husdjur" som skyddas mot hungriga nyckelpigor och som mjölkas på sin honungsdagg  :)
I rabatten mellan äppelträdet och stubben efter det döda päronträdet med honungsrosen växer mina favorittulpaner ... s.k. botaniska tulpaner - eller vildtulpaner - är lite osäker på vilket som är korrekt... men det spelar ingen roll - de är bara helt underbara!
 

Städade dammen härom dagen och fyllde på friskt vatten ... tanken var att sätta i fontänpumpen igen, men det får nog vänta tills körsbär, hägg och ek blommat klart - så mycket skräp blåste ner och la sig på ytan bara efter några timmar...

Från det ena till det andra ... årets första rabarberpaj är gjord...
... med hemgjord vaniljsås  :)

Ännu en solskensdag ... och mer trädgårdsjobb väntar... men ska sanningen fram, så längtar jag efter regn - här är såå torrt!

Ha det gott!

20 kommentarer:

  1. Så underbart vackra bilder du trollar fram,fantastiskt!
    Här har det regnat 26 mm inatt :-)

    Ha det gott...Kram

    SvaraRadera
  2. Stort tack för denna underbara blomvisning. Så trevligt att du också presenterar deltagarna, jag inte bara njuter av prakten utan lär mig också namn på blommor jag känner igen men inte haft en aning om vad de heter.
    Det är så otroligt vackert i naturen för tillfället och så fantastiskt att vara ute. Att sedan komma hem och äta rabarberpaj - kan livet bli bättre?

    SvaraRadera
  3. Verkligen vackert i naturen nu.
    Det gäller att njuta medans det pågår!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Det var mycket vackert på alla bilderna. Kram

    SvaraRadera
  5. Det är verkligen fint nu. Här är äppleblomningen över...

    SvaraRadera
  6. Vilket fantastiskt inlägg! Tänk om jag skulle komma ihåg namnen på alla blommor som jag inte ens visste att de fanns. Du är otroligt duktig! Bilderna på myrorna är fantastiska och inte visste jag att bladlöss ger sig på äppelträd och är myrornas husdjur. Du är ett levande uppslagsverk Anki!

    SvaraRadera
  7. Lugn det kommer regn, och det behövs just nu, håller med dig torrt så att det dammar. Det är nog klokt att vänta med pumpen. Underbara blomsterbilder, du är en fena på att fotografera och en fena på att hitta fina presenter, Tack snälla för den söta trollsländan som kom med posten idag. Ha det bäst! Kram

    SvaraRadera
  8. Här kom regnet idag, som du behövde! Det kom med åskan också. Kanske befriande. Det har varit kvavt men ändå ingen riktig värme här.
    Otroligt fina bilder med härlig information därtill, tack ♥
    Det var en njutningsfull promenad med dig. Tack.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  9. Tack för jätte intressant info om myror och bladlöss. Det visste Jag inte! :)
    Visst är det vackert nu. Men regn behövs. Och vi ska visst få en del imorgon.
    Kram

    SvaraRadera
  10. Underbara bilder och nog är "blomstermånaden" ett riktigt passande namn på maj!

    Ha en härlig onsdag!

    SvaraRadera
  11. Du har så många fina blommor i din trädgård, ljuvliga foton att titta på.
    Läste också om er resa till Kristinehamn. Vi ska till Dalarna över midsommar, LÄNGTAR!
    En störande näktergal under natten, är säkert inget vidare. Jag kan inte ens ha vädringsluckan öppen när koltrasten sätter igång kl 05. Då vill jag INTE lyssna på fåglar!
    Det är mycket torrt hos oss också. Det skulle behöva komma några dagars milt strilande sommarregn.
    Ha det gott, ta det lugnt i trädgårdsarbetet!
    Kramar Karin

    SvaraRadera
  12. En mycket vacker blomsterpromenad! Blev av någon märklig anledning sugen på bärpaj och vaniljsås ;-)

    SvaraRadera
  13. Gulltörel och löjtnanshjärtan saknas i vår trädgård och om jag får råda ska de
    bli bofasta här så småningom men först måste lite annat till för att bereda plats för dem.
    Så vackra bilder igen Anki! Njutbara. Måste nog också få till en rabarberpaj, nu när rabarbern är som allra bäst.
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Ljuvliga bilder som alltid. Mina löjtnanshjärtan frösår sig tyvärr inte. Det skulle jag inte ha något emot annars. Vi fick ett rejält ösregn igår kväll i ca 10 minuter, men sen sken solen igen. Det är ganska torrt här med. Kram

    SvaraRadera
  15. Vilken fantastisk blomsterprakt. Här får man nog vänta till juni innan man får många blommor att välja på men igår hittade jag sådana söta små violer i alla fall. Ingen rabarber finns än och häggen har inte ens slagit ut men snart snart.

    SvaraRadera
  16. Vilka fantastiska blommor vi har. Så fina bilder du tagit på dom. Regn behövs. Kan ju regna på nätterna. Kraam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så underbara bilder av din blomsterprakt. Här får man njuta av allt det vackra och dammen var så fin. Önskar dig en skön helg med sol och värme. Kram☺️

      Radera
  17. Så otroligt mycket fina blomster! Jag bara njuter av alla fina bilder på dom! Det är verkligen Blomstermånad nu! Och tänk att ni har så torrt. Här har som sagt regnat mycket och ofta så nu står det sig lite.
    Dammen är så jättefin!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  18. Min kommentar hamnade lite fel blev som svar till Kicki. Kram��

    SvaraRadera
  19. Oj, så mycket vackra blommor, myror och annat!!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)