tisdag 17 maj 2016

Oss grannar emellan!

Den här veckan tycker Bosse att vi ska vända blickarna västerut och vara med att hedra vårt grannland som firar sin Nationaldag just idag, den 17:e maj - och det är klart vi gör!

Första uppgiften ...  ett YouTube- klipp med en norsk artist ... och jag tycker det passar bra med denna glada låt, för snart är det dags för både lärare och barn att få njuta av sitt sommarlov :)


Andra uppgiften ... en bok av en norsk författare.
Eftersom jag inte hittade Kristin Lavransdotter av samma författare och som jag tyckte mycket om... och vet att jag har någonstans så får det bli denna. Minns inte om jag läst den, men ska läsa den igen och se om jag minns :)

Tredje uppgiften ... fem bilder med saker vi förknippar med Norge - och vilken tur att vi även får ta till våra bildarkiv :) Tack för det Bosse!

För några år sedan åkte vi Hurtigruten, från Kirkenes till Bergen ... en fantastisk upplevelse!
Personbil upp genom Sverige och Finland... och så nästan till den norsk/ ryska gränsen uppe vid Berings hav... kartan är bara för att visa vägen... :)

Det är svårt att välja bara fem bilder - det blev ju många under veckan ombord  - därför blir det ett par collage - hoppas domaren godkänner :)
En måndag i början av juli kördes bilen ombord och på e.m lade vår båt, Midnatsol ut från kajen och första hamnen vi besökte var Vardö.

Minns särskilt alla glada människor som vinkade åt oss :)

Atlantkustvägen med sina broar var en upplevelse - hit åkte vi buss  - från Kristiansund till Molde såå vackert!
Trondheim är ju alltid en alldeles speciell plats - bilderna är tagna ganska tidigt på morgonen när jag vandrade genom denna vackra stad...
Det här är väl inte direkt norskt, men är något som jag minns lite extra från vår resa - så egendomligt att någon placerat en toastol och ett badkar med dusch just här ute i ingenstans...

Gratulerar med dagen Norge!

Detta var Bosses 19:e uppgift till oss som är med...  snart får vi veta vad som krävs för att få poäng nästa gång ... alltid lika spännande!

Ha det gott!






15 kommentarer:

  1. Om jag fått gissa skulle jag varit säker på att du/ni varit en tur till västerlandet. I den uppgiften kunde det knappast bli diskning för att antalet bilder blev för många. Häftig avslutningsbild. Redan när jag såg det första gången som du använde dig av den taktiken har jag uppskattat den mycket. En tjusig karta som en perfekt överblick över etappen/resan. Gör allt mer överskådligt och mer tillfredställande för betraktare att hänga med. Måste erkänna när jag såg en bild. Jag hade inte vågat ratta en bil där. Däremot skulle jag vågat åka buss/tåg.
    Jag var kär i Anita Hegerland den sommaren hon kom in på Svensktoppen med den låten som du kanske minns från ett av mina kåserier.
    Kram Bosse
    Ps. Nästa gång blir det inte bildarkivet. :) Inte heller när jag delar ut sommarläxan.

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar presentation du gjorde! Snyggt jobbat :D

    SvaraRadera
  3. Kul lek. Det var ju tur att man fick använda även äldre bilder. Norge är vackert. / Britt

    SvaraRadera
  4. Vi gillar Norge!
    Dyrt är det men man får ha med sig!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Det var ju en himla tur att nu hann komma hem och gräva i arkivet efter passande bilder till Bosses tema.

    Som vanligt helt underbara bilder. Jag gillar bäst motorvägsfoton av bussresan till Molde (där har jag faktiskt varit på Moxy fabriken och kört dumper, tro'et eller ej) åsså bilderna från Trondheim. Så vackert!

    Å "utsmyckningen" med toa, dusch och badkar tycker jag är himla rolig. Undrar om de någonsin använts...

    MVG även den här gången:-)

    SvaraRadera
  6. Men jösses vilka broar! De såg ut som något som hör hemma på Liseberg! Jättefina bilder som vanligt och de där stugorna speglar sig i fjorden är helt kanonläckra!

    SvaraRadera
  7. En vacker bildkavalkad, där jag varit på några ställen! Broarna vill jag åka över, men när .....

    SvaraRadera
  8. Har också åkt Hurtigheten....Vi åkte hela rundan tur och retur i mitten av maj för 10 år sen....Helt fantastiskt....med denna skiftande natur och klimat ... + 20 i Bergen och snö i Kirkenes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som det kan bli ...Hurtigruten ska det vara så klart

      Radera
    2. Vilket härligt inlägg. Den där låten gör mig alldeles varm i hjärtat och hurtigruten är en dröm jag hoppas få uppleva någon gång. Tack för både öron och ögon godis. Maria

      Radera
  9. Tusen tack för denna hyllning på norska nationaldagen - det glimmar i mina minnen. Så långt nord har jag inte varit så det blev härlig få "bilda mig"
    17 mai minnen har jag många av!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äntligen vet jag vad begreppet offentlig toalett innebär. :)
      Jag var tvungen att kika in och titta på dina bilder och visa dem för andra.
      Onsdagskram Bosse

      Radera
  10. Så fint jobb du gjort. Även jag har en önskan om hurtigrutten, ha det bra kram

    SvaraRadera
  11. Norge är bara så vackert att resa runt i!

    Ha det gott o njut....Kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)