onsdag 11 maj 2016

Lite stressad... dags för Bosses lek igen...

Ja, se Bosse... nog kan han få sina läsare engagerade alltid! Den här gången var det ett uppdrag som jag verkligen gillade!
Först skulle tio olika sorters småkryp fotas - lätt som en plätt, tänkte jag!
Fel, fel, fel - de är inte alls så lättfotade - ja, inte lättfotade så, utan lätta att fotografera alltså! Småkryp är inte alls så samarbetsvilliga som man vill/ kan tro!

A: SKALBAGGE
Alla skalbaggar verkade ha kommit överens om att inte vara med på bild! Ja, nästan alla - de här två var så upptagna med att göra nya skalbaggar så de märkte mig aldrig.


Rödsköldad asbagge
B: FJÄRIL, en art, en färg
Fjärilar var inte svåra att hitta, men de ville helst inte vara med på bild. Till slut lyckades jag i alla fall :)
Citronfjäril, som försöker gömma sig... :)
C: FJÄRIL, annan art, annan färg
Grönsnabbvinge med kamouflagefärg.
D: MYRA
Myror finns det många och de verkar alltid vara på väg - och bråttom har de!

E: HUMLA
Efter många om och men lyckades jag få denna dåliga bild på en i blåbärsskogen i Hedemora...

F: NYCKELPIGA
Visst är det konstigt ... det lär finnas drygt 60 olika arter med nyckelpigor i vår land och alla höll sig undan! Inte en nyckelpiga så långt jag kunnat skåda - inte hemma, inte i Dalarna och inte i Värmland ... suck!

G: MASK
Fick gräva djupt innan jag hittade den här lilla daggmasken...

H: LARV, av något slag
Lite tidigt för fjärilslarver, men i dammen finns det gott om trollsländelarver, så snabbt fram med håven :)

Trollsländenymf
I: SPINDEL
Ute i vår jordkällare träffade jag denna ... och efter att ha läst att de är en av de få svenska spindlar som kan bita oss människor, så bör jag kanske yrka på risktillägg :)
Källarspindel
J: FLUGA
Brukar vara ganska lätt, men se plötsligt är de bara borta! Eller i alla fall så vägrade de att sitta still om så bara för ett ögonblick. Efter en del envist spanande och långväntan, så blev det den här som till sist satt stilla en stund :)

Del två av uppdraget var att hitta och föreviga två olika sorters djurspillning (från vilda djur förstås)... 
Den här första tror jag är rävspillning ... i alla fall var den lagd på typiskt rävsätt på en sten.
Nästa är från rådjur och den är alldeles färsk ... jag såg t.o.m. när det hände :)

Vi är ute med husbilen och har saknat internetuppkoppling - saknat helt, eller i alla fall så har det varit så trögt att det inte gott att ladda upp några bilder. Nu stannade vi här i Kristinehamn och då är det bäst att passa på!
Det här var Bosses 18:e uppgift åt oss... det är spännande att se vad han hittar på till nästa gång!

Ha det gott!

23 kommentarer:

  1. Du hittade ju nästan allt, här har varit massor av nyckelpigor i helgen, men det hjälper ju inte dig. Förstår att ni är/varit ut på en härlig långtur med husbilen. Ha det fortsatt gott! Kram

    SvaraRadera
  2. Fina bilder fick du till iallafall!

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder du lyckades att ta. Ja han hittar på roliga teman. Trevlig kväll

    SvaraRadera
    Svar
    1. Solveig kom precis hem från jobbet och jag var tvungen att visa henne dina fantastiska bilder. <3 Ha det så fortsatt trevligt på turen.
      Kram Bosse

      Radera
  4. Vilken rolig lek. Fast svår.
    Källarspindel visste jag inte var giftig. Inte att det fanns en art som hette så heller. Jag fick läsa om den och de är ju stora! / Britt

    SvaraRadera
  5. Du lever verkligen farligt! Tänk att plåta en spindel som kanske bits och är giftig. Visste inte att det fanns sådana i Sverige. Nu kommer jag och tro att det är bara den sorten jag träffar på. Dina bilder är så fina som vanligt. Kram

    SvaraRadera
  6. Hjälp, vilka proffsiga bilder så grattis till ett väl utfört uppdrag!

    SvaraRadera
  7. jamen du vilka finfina bilder....:-) :-9

    SvaraRadera
  8. Ja du ligger ju en egen division med dina bilder - som alltid. Kraven du ställer på bildkvalitet kan de flesta - inklusive jag själv inte ens stava till.

    Helt otroliga och ganska äckliga bilder måste jag säga;-) Stor eloge här även om larver och småkryp gör att jag blir totalt hysterisk. På riktigt alltså. Å fånga en kärleksakt mellan två skalbaggar - ja, det är helt otroligt!

    SvaraRadera

  9. Så himla fint utfört uppdrag och jättefina bilder.

    Kram ❤

    SvaraRadera

  10. Så himla fint utfört uppdrag och jättefina bilder.

    Kram ❤

    SvaraRadera
  11. Du har verkligen lyckats fånga en hel drös på bild! Bra gjort. Många fina bilder på småkryp!

    SvaraRadera
  12. Grattis till härliga bilder ! Ha en fortsatt fin resa !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  13. Åh, vilka vackra bilder, och väl utfört uppdrag, det har du ♥
    Ha en skön resa med husbilen, jag är lite avis, må jag säga.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  14. Men vilka fina foton på alla dessa svårfångade småkryp! ... å´ så lite annat. Grattis till en storartad insats i Bosses lek.
    Ha det fint!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  15. Jag undrade allt var du har hållit hus! Helt otroligt vackra småkrypsbilder :-) Nyckelpigor finns det dessvärre inte så gott om längre. Minns att de under min barndom fanns fullt med olika arter, men nu för tiden ser man knappt några överhuvudtaget. Sorgligt.
    Bajsbilderna har väl en sorts skitig charm ;-)

    SvaraRadera
  16. Det är ett sant nöje att krypa in här och se alla kryp du så läckert fotat Anki!
    Kram på dig!

    SvaraRadera
  17. Underbart vackra bilder att stressa av till! :-)

    Ha det gott o njut....Kram

    SvaraRadera
  18. Haha! Lättfotade! Ja det kan bli dubbel betydelse! :)
    Vilket jobb du lyckats med som fått med så många insekter!
    Det är svårt att fotografera fjärilar tycker jag! När de väl landat och man sätter fingret på avtryckaren så flyger de iväg!
    Men du lyckades få fina bilder!
    Korsspindlar vet jag kan bitas, men är det där en annan sort då? Fy! :(

    Som du ser kommenterar jag från min gamla blogg. Jag har bestämt mig för att stanna kvar där!
    Ha en fin kommande fredag!
    Kram

    SvaraRadera
  19. Jösses, du fick ju till hur fina bilder som helst. Skalbaggarna är en sort som jag tror att jag aldrig ens har sett..

    Kram Maidi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevlig helg. Jag trodde du hade lagt in några nya bilder på er resa. Den som väntar på något gått väntar aldrig för ...

      Radera
  20. Vilket svårt uppdrag du fått. Att hinna fånga insekter innan dom försvinner är ju svårt förstås men du har väl en kamera som du kan ta flera bilder i följd så något fastnar väl förstås. Så jag ser fram emot dina bilder nu när du ska ut med husbilen igen

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)