måndag 16 maj 2016

På tur med husbilen...

Vi har varit ute med husbilen en vecka och njutit av det fina försommarvädret i södra Dalarna och Värmland. En härlig rundresa med trevliga möten och ett helt fantastiskt väder! Har inte haft så mycket tid för bloggandet och när jag fått lust att göra ett inlägg, då har vi saknat kontakt med yttervärlden.
Nu är vi hemma och här kommer lite bilder :)

Första dagen åkte vi till Stjärnsund, som ligger i södra Dalarna - här hittade vi en plats för natten vid den gamla skolan...
På eftermiddagen tog jag en liten promenad runt samhället. 
Gick runt dammen och njöt av lugnet och fågelsången... såå vackert där med den gamla brandstationen som speglar sig i vattnet..
Vid bryggan i viken på andra sidan landsvägen låg en fin gammal båt som brukar skjutsa turister under sommaren... 
Kul litet hus med texten BENSIN ... och kanske fanns det bensin att köpa där en gång i tiden. Det vita huset där den lilla kanalen slutar är ett f.d. badhus...

Jag gillar kyrkor och kyrkogårdar och gjorde förstås ett besök där. Tyvärr var kyrkporten låst så det blev bara en promenad på kyrkogården. Två saker fastnade jag för - den ståtliga portalen...
... och gravstenen. Två olika familjenamn ... varför... och yrket vällare var jag tvungen att googla på...

Så nästa morgon ... dags för morgonpromenad :)
Först förbi Lanthandeln tvärs över gatan och så ner mot herrgården...
... förbi den gamla stationen och den gamla banvallen.

Hörde en hackspett alldeles nära ... tre olika tonlägen på trummandet, men det lät som det kom från samma plats - och det gjorde det. På en gatlampa satt han... och genom att byta ställe för trummandet så blev det olika ljud :)

Fortsatte stigen bort och hittade grinden till den Engelska Parken, som började anläggas 1799...
Såå vackert där, med gamla träd...
... och härliga promenadvägar.
Rådjursparet skällde ut mig innan de drog iväg in i skogen...
I en gran såg jag något som glimmade i solen ... en julgranskula!
Tittar man på kulan i mitten, så ser man mig :)

På f.m. åkte vi från Stjärnsund mot Klosters bruk ... och på väg dit passerade vi "Högsta kustlinjen" och en plats med information om olika bergarter.

 Längs en torr och damig väg över hyggen och genom skogen kom vi till en fantastisk rastplats vid Björktjärn.
Snart var vi så vid Kloster, där vi kunde titta på Gustav de Lavals smedja ... ja bara utifrån då det inte var öppet än...
Fascinerande med den absolut släta vattenytan, som slutar tvärt...
... så här ser det ut från andra hållet... 
Vacker natur är det!
Fortsatte vår färd - ibland på onödigt små vägar :)
 Så småningom tillbaka på mer farbar väg... och strax var vi i Husby.
Vackert beläget vid älven och en fin kyrka, som tyvärr var låst...
Fiskmåsarna högst upp på korset höll koll på kyrkogårdsbesökarna :)
Framme vid dagens mål... Hedemora...
 ... efter mycket letande hittade vi så till Folkets Park, där vi övernattade... billigt och bra... 100:- inklusive toalett, dusch och el.
Eftersom det var söndag så var det dans ... den här dagen med Jontez. Mycket folk var det och några hade kommit i husbilar eller med husvagnar. Nu är ju inte vi så dansanta och dansbandsmusik hör väl inte till favoriterna, men det var ändå väldigt trevligt :)

Fortsättning följer...

Ha det gott!

17 kommentarer:

  1. Vilken trevlig tur ni kom ut på och så vackra bilder från er helg. Hoppas det blir en bra start på veckan!

    SvaraRadera
  2. En titt in i din fina blogg! Det blir inte ofta som jag är ute och kollar bloggar. Blir inte av eftersom jag inte har min gamla dator kvar. Gubbens dator är sällan ledig!
    Intressanta bilder du visar och jag återkommer för att få se fortsättningen.
    Kram till dig och ha en fortsatt fin maj!
    Inga

    SvaraRadera
  3. Tack för ännu en härlig sverigeresa via foton. Det är så avkopplande att betrakta dem. Dina rådjur var betydligt snällare än det jag stötte på härom veckan. Det ville inte alls vara fotomodell.

    SvaraRadera
  4. Så vackra bilder du tar, som alltid! Jag blev fascinerad av gravstenen och kollade upp lite grann. Carl Erik Nyholm var vällare på Klosters Bruk, de bodde också i brukets arbetarbostäder. Det är hans sondotter Stina med make som ligger begravd tillsammans med Carl Erik och hans hustru, därav de olika familjenamnen.

    SvaraRadera
  5. Ni hittar verkligen många fina platser. Kul med vattenbilden! Överallt dit nig kommer är det fina vattenspeglar. / Britt

    SvaraRadera
  6. Vilka fina bilder.....Kul att få hänga med på eran resa.....ser också fram emot fortsättningen....Sverige är bra vackert ,,annat kan man inte säga

    SvaraRadera
  7. Som vanligt visar du er tur med fina bilder :) Tack!

    SvaraRadera
  8. Ni hittar alltid de riktiga guldkornen i vårt avlånga land. Skrattade gott åt hackspetten. H*n lär nog få hålla på en bra stund om han ska "fälla" den lampan:-)))

    Bilden med den släta vattenytan var helt underbar, bra att du visade andra sidan också, annars hade jag börjat undra...

    Åsså kan jag säga att "ditt" Husby är betydligt vackrare en stockholmsförorten med samma namn.

    SvaraRadera
  9. Så trevligt att säsongen nu har börjat igen med alla dess sköna turer ut i landet och alla fina upplevelser. Hoppas säsongen får ett bra och skönt väder.
    Önskar dig en fin ny vecka !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  10. Lite dystert i min smak, med alla gamla hus som inte brukas, kändes det som. Hacke Hackspett och rådjuren gillade jag. Kram

    SvaraRadera
  11. Du har alltid så fantastiskt fina bilder, trevlig resa verkade det också som. Ha det så bra. Kraam

    SvaraRadera
  12. Oj, så mycket vackra bilder från platser jag aldrig besökt! Otroligt vad mycket som finns att upptäcka i vårt avlånga land!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  13. I en bil av husmodell
    rullar hjulen runt
    någon rattar
    De far omkring och ser och känner allt vackert i vårt land
    sover här och var
    tills sömnen är klar
    - och fotar gör hon kvinnan med bravur
    varje gång de är på tur!
    Härligt Anki - och jag må kolla vällare -
    fick för mig något med att välta .. :-)
    kram!

    SvaraRadera
  14. Ni reser i kända trakter för oss ser vi!
    Synd vi inte var lediga o visste ni var uppåt!
    Då hade vi kunnat träffas,det hade vart kul :-)

    Ha det gott o njut vidare...Kram

    SvaraRadera
  15. Vattenbilden ser ju först redigerad ut- tur att du visar den från båda håll! Vilka fina mysiga ställen ni stannat till på. Ha en fortsatt trevlig tur! Kram

    SvaraRadera
  16. Nu blev jag ressugen!! Ellen blev besiktigad i dag, så nu kan vi ut och fara vi med! Till helgen blir det en husbilsträff i Motala.

    SvaraRadera
  17. Ni ser ut att att ha haft det underbart. Fint väder och härlig natur, mer behöver man inte. Jättefina bilder!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)