lördag 27 februari 2016

Lördagstema - färg och form

Februaris sista lördag och Toves sista tema - Färg och form.
Varmt tack till dig Tove!

Funderade lite på om jag skulle begränsa mig till "av människan skapat" - som de här gamla rostiga sakerna...
... eller de här muttrarna mot svart bakgrund...
... men så tänkte jag - vem är bästa skaparen av färg och form? 
Jo, just det "Moder Natur"!
Så då får det bli så... färg och form, när naturen själv får bestämma :)

I djurvärlden finns många olika färger och former.
Mjukt och runt ... som en mask.
Vinbergssnäckans mjuka kropp och det hårda, vindlade skalet.
Bokspinnarlarvens härliga färg och med vassa borst - allt för att skrämma bort hungriga fiender.
Snytbaggen - som ett urtidsdjur... 
 ... eller en helt vanlig grön bärfis som lägger illgröna ägg...

Bland växterna finns också många former. Spetsigt och skruvat, som de här bladen.
Vasst, vasst, vasst och lite böjt...
... som en tistelknopp.
Massor med färger förstås ... och olika former.


Ja, det blev visst långt det här ... men jag måste ju ha med några svampar också :)
Bland svamparna finns en väldig variation i både färg och form...
En jordstjärna...
... en scharlakansskål... 

Blomkålssvampen växer vindlande och krusigt...
... och svaveltickan har en vågig kant...
Så här skulle jag kunna fortsätta hur länge som helst, men ska inte trötta ut er med mina svampar :)

Avslutar med ett naturens konstverk ... ett fruset vattenfall.
Bilden är några år gammal och kanske har ni sett den förr, men det får ni ha överseende med :)

Om du vill se vad de andra Lördagsbloggarna skriver, så kan du gå in under fliken med samma namn högst upp, under headern.

Nästa vecka är det ny månad och då är det dags för Birgitta med bloggen Pensionären på ön att ta över och ge oss nya temaord. och så här ser de ut:

5/3 Ett projekt
12/3 Vintersport
19/3 Hemma hos...
26/3 Påsk

Ha det gott!

12 kommentarer:

  1. Det här måste nog vara ett av dina bästa inlägg ever. Vilka makrobilder på småkrypen! Helt fantastiskt! Å den där baggen ser ut som den var virkad. Otroligt!

    SvaraRadera
  2. Jag stämmer in i kören!
    Fantastiska bilder.
    Bärfisen med äggen är suverän!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilka läckra bilder!!!!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  4. Blev sugen på gröna druvor när jag såg bärfisens ägg, haha......nja men jag ändrade mig :)
    Maskar tycker jag är lite läbbiga men bilden var suverän.
    Fantastiska bilder helt enkelt ! Stämmer in i kören.

    Ha en fortsatt fin helg !
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vilka underbara bilder !!!!!!
    Masken kan jag dock inte se ngt vackert med TROTS att jag vet hur nyttig och bra den är för jorden .... ;)
    Men riktigt coola bilder !!!
    Kram till dig finaste
    ❤️

    SvaraRadera
  6. Åh vad vackra bilder!! Tack för att du delar med dig av dem!

    SvaraRadera
  7. Vilka svampar du hittar! Den där jordstjärnan... Som en liten knubbis som störtat från himlavalvet och fått punktering i mossan och inte kan återvända hem... Ja du ser vilka fantasier dina bilder framkallar :-)

    SvaraRadera
  8. Å det är så ljuvligt att skåda dina bilder!
    Så mycket färger i formen som naturen ger oss - du fångar de underbart!
    Naturkram formas till dig!

    SvaraRadera
  9. Som vanligt blir jag helt stum när jag ser dina bilder. Det här var som att gå på en konstutställning. Applåd! Ha en fin söndag.

    SvaraRadera
  10. Så alldeles fantastiskt underbara bilder. Var och en ett konstverk och tillsammans en helt suverän utställning med naturens färg och form. Stort tack för att jag fick komma på vernissagen.
    Kramen

    SvaraRadera
  11. Men ÅH, så många fantastiska bilder! Ingen som helst svårighet att stå ut med att någon av dem är ett år gammal! Den där bärfisen med sina prydliga marmeladkulor är ju helt enastående fin – liksom alla de andra bilderna.

    Kan du inte köra en liten fotokurs på bloggen? Lite tips och råd?

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)