söndag 7 februari 2016

Lördagstema - en fiktiv middag med två gäster

Tyvärr har Tove valt att lämna gruppen, men är ändå "mamma" till månadens teman, varav det första är detta - En fiktiv middag med två gäster.

Några frågor inställer sig genast... och jag funderade länge på vilka två som skulle bli mina gäster. Det finns många män och kvinnor som jag verkligen skulle vilja träffa... men den här gången får det bli två män...

 Charles Darwin (1809-1882)
och 
Konrad Lorenz (1903-1989)
Funderar på vad vi ska äta, men sanningen att säga så har jag ingen aning. Tror jag låter en cateringfirma ta hand om den saken, för om jag nu får sådana intressanta gäster, så tänker jag inte slösa bort någon tid i köket :)

VAR ska vi vara?
Skulle ju vara väldigt trevligt om vi kunde vara ombord på  Darwins fartyg HMS Beagle!
Då blir det ju så att det är Charles Darwin som får stå för värdskapet och Konrad Lorenz och jag blir hans gäster... och då blir det hans bekymmer att ordna med maten :)

Jag skulle så gärna lyssna till Darwins egna ord om arternas uppkomst... och skulle säkert komma med en del nyfikna frågor.

Konrad Lorenz...  etologins fader och forskare på djurens beteende skrev 1953 boken "I samspråk med djuren" - en bok som jag, som tioåring slukade från pärm till pärm.

Han var en omdiskuterad Nobelpristagare i Medicin 1973... och det skulle vara intressant att med egna öron höra honom ge en förklaring... delade han nazisternas syn på rasrehet... eller höll han "god min i elakt spel" för sin forskarkarriärs skull?

Jag tror de båda vetenskapsmännen skulle ha mycket att prata om... kanske så mycket att jag inte skulle få en chans att komma in med mina frågor och funderingar... nästa gång ska jag kanske bjuda in dem en i taget :)

Vill du se vad de andra Lördagsbloggarna skriver om, så titta under headern och klicka på fliken "Lördagsbloggare". 

Ha det gott!

13 kommentarer:

  1. Säkert en intressant middag för tre. Att ha de två för sig själv. Hade det inte varit roligt att ha med David Attenbourgh (så stavas det nog inte) också? Fast han kanske tar över pratet. / Britt

    SvaraRadera
  2. Undrar om man kunde sitta där som en fluga på väggen?

    SvaraRadera
  3. Vilken intressant och trevlig middag det skulle varit. Smart att leja bort maten en sådan viktig middag=) Ha en fin söndag. Kram

    SvaraRadera
  4. Ett intressant val. Det hade nog kunnat bli livliga diskussioner vid det bordet. Kram

    SvaraRadera
  5. Verkligen två högintressanta middagsgäster som har mycket att berätta. Så bra val du gjorde av dessa :)
    Önskar dig en fortsatt härlig söndag !
    Kram

    SvaraRadera
  6. Intressant!
    John Lennon och Mozart, det vore väl något. Fast vad i hela friden skulle vi tala om, jag kan ju inte spela något instrument. Fast jag misstänker att de två herrarna skulle halka in på andra samtal än musik. Helt säkert.

    SvaraRadera
  7. Det blev väl inte sköldpadda-soppa till middag ;)

    SvaraRadera
  8. Superintressanta gäster och en mycket bra idé att låte en cateringfirma ta hand om maten!

    SvaraRadera
  9. Skulle vara mycket intressant att läsa ditt långa och utförliga blogginlägg om vad som sades under middagen. :)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Stöttar helt ditt val att lägga matbekymret på en cateringfirma! Med de där två herrarna ska du självklart finnas med vid bordet under hela måltiden!

    SvaraRadera
  11. PS min lördagsmiddag serverades ett dygn för sent
    http://klimakteriehaxan.blogspot.se/2016/02/middag-med-selma-forsenat-lordagstema.html

    SvaraRadera
  12. Med dom gästerna kan det ju inte bli annat än en intressant middag. Håller helt med dig när det gäller maten. Gillar de här lördagsbloggarna men läser dom alldeles för sällan. Tiden räcker inte alltid till eller något. Fina bilder du tagit på saker som är brandgula. Själv så ska jag börja fotokurs ihopp om att få bättre resultat. Ska bli kul. Ha det gott!

    SvaraRadera
  13. Spännande och kunnig manlig fägring du bjuder in Anki!Jag säger som jag sa hos pettas; är gärna fluga i taket under middagssamtalet!
    kram!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)