måndag 22 februari 2016

Den där Bosse ... igen!

Så kom den då, den nya uppgiften i Bosses tävling :)

Den här gången vill han att vi ska sätta oss in i hur Ove tänker... ja, ni vet han, mannen i romanen och filmen  En man som heter Ove - mannen som är hela kvarterets ordningsman.

Nu ligger det inte för mig att gnälla, men jag får väl försöka ta på mig en ordningsman glasögon och leta efter saker att bli arg på eller åtminstone lite upprörd över :) 

En sak kom jag på direkt faktiskt - och det är taggtråd!
Detta otyg som hittas på alla möjliga och omöjliga ställen ... ja även ganska långt inne i skogen. oftast som kvarlevor efter inhägnade skogsbeten och det gör mig riktigt arg, för hur går det för de stackars djuren som skadar sig... rostig taggtråd är då inte att leka med!

Med de nyligen påtagna glasögonen såg jag under gårdagens promenad något som irriterat mig i alla år som vi bott här - en gammal galosch, som jag borde tagit med mig och kastat för länge sen!
 De första 15 åren hade den en funktion ... den visade vägen till bästa kantarellstället :) 
Nu har jag hittat en lika nästan lika bra vägvisare till samma ställe, så nästa gång jag tänker gå den här stigen genom skogen, då ska jag ha en soppåse med mig i jackfickan och göra slag i saken och verkligen göra slut på detta irritationsmoment!. 

Jo, det finns ytterligare en sak som retar mig, irriterar mig och får mig att skämmas... det gamla garagetältet bakom vedboden!
På något sätt lyckas jag blunda för det ... och skjuta det framför mig, men nu ser jag saker och ting lite klarare, så kanske kan det bli åtgärdat.

Idag var jag in till byn för att handla lite... och naturligtvis hade jag Oves glasögon på mig :)

Vi har två bensinmackar i Skärblacka och de ligger bredvid varandra utefter genomfartsvägen. Förr konkurrerade de. Numer har de någon slags kartell och man kan tanka med Shellkortet på st1 och med st1- kortet på Shell. Förr låg st1 alltid minst ca 10 öre under Shells priser, men så är det alltså inte längre. Mycket Irriterande!
 Om jag tankar där? Nix, inte längre!

Nu kanske just du har en annan åsikt, men detta anser jag vara lurendrejeri! Varför lura någon att köpa något så korkat som Gräddmjölk? Kanske finns det någon som tycker det är en bra produkt, men jag tycker som sagt det är att luras!


På hemväg svängde jag in och stannade till vid campingen. Det jag normalt inte bryr mig så mycket om, det gav mig med Oves glasögon rysningar av indignation! Hur kan de bara få stå där, år efter år och förfalla? Ingen ordning på någonting!
Eller ... kolla här! Hur tänker man? Bara att lämna skiten ... grrrr!

Nu är jag hemma igen och har tagit av mig Oves glasögon för den här gången!
 Genast känner jag mig betydligt gladare till mods ... och så kan jag tala om att jag är rik! I alla fall om jag tittar på prislappen på torkad Karljohanssvamp, som jag såg på ICA och så tänker på hur mycket jag har både torkad och i frysen... härligt!
Hm ... italiensk står det ... men den kan lika gärna vara plockad i Sverige för export till Italien, för de köper svensk karljohan för måånga miljoner varje år!
Nåja ... hur som helst - jag känner mig rik!

Ha det gott!

15 kommentarer:

  1. Ursäkta! Jag var på bloggpromenad och kom till station arton. Anki brukar det stå på skylten. En trevlig fotoblogg... men jag har tydligen kommit helt fel. :)
    Vad härligt att du är rik. Gräddmjölk har jag aldrig hört talas om. Har du fler hemliga vägvisare till dina bästa plockställen? Kanske dumt att avslöja dem här. Tack för ett fint och personligt sur Ove-inlägg. Där fanns en del att reta sig på. Jag har också stött på taggtråd på olämpliga ställen i naturen. Måndagskram Bosse. Ps. Nästa gång får du ta på dig andra glasögon. Inte svampbrillorna. Ta istället dem med huvudräkning på linserna. ;)

    SvaraRadera
  2. Haha du är ju helt underbart sur /irriterad haha Ove får akta sig....
    kom tillbaka nu till härliga Anki
    Kram ❤️

    SvaraRadera
  3. Intressant inlägg Anki, du retade upp även mig, hi hi . . . .
    Svampen kan också vara plockad i Polen, där finns det rikligt av svampskogar och folket älskar dem.
    Ove filmen såg jag och Rolf på annandag jul, han spelar bra våran Lassgård.Men gubben Ove hade inget att göra mer än att gnälla, han hade ju mist sin kära fru och var frustrerad över hur livet hade blivit för honom.

    Så jag förstår honom precis, han hade stängt inne sina känslor . . . . och var arg på hela världen.
    Kan folk verkligen vara så dumma så de köper gräddmjölken, då kan de inte gnälla sen att allt är dyrt, man måste alltid kolla kilo eller lite priset och fatta vad det rör sig om. Hinner man inte själv göra en blandning eller.
    Kan någon mata mig också eller helst laga klart maten . . . gnäll . . . ja du ser nu kan jag inte sluta gnälla.
    Sköt om dig Anki, kram/ Eva

    SvaraRadera
  4. Hej igen! OK då förstår jag det där med nätet och att det var på en golfbana, jag är lite jobbig med att jag gärna vill ha hela sammanhanget, annars förstår jag ingenting, men nu är jag med.
    Men, inte trodde jag att du hade fejkat den fina mossbilden, jag trodde bara det var samma bild nu ser jag att det inte är exakt samma, men samma slags mossa, eller hur?! Bilden är fantastisk!
    Så du ville ha en Land Rover Defender, ja, den var rolig, men lite trög, men det å sin sida gör väl att dom inte går sönder så lätt och dessutom spelar det ingen roll på en sån bil med en repa eller två, det blir liksom bara häftigare.
    Jag håller med dig om allt i inlägget idag, just gräddmjölken har jag redan retat ihjäl mig på.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  5. Hahaha! Här skrattade jag gott från första till sista bilden. Du är en bra Ove Anki, riktigt bra!

    Den där foppatoffeln som vägvisare till kantarellstället var härlig, liksom kvistarna. Smart tänkt där - kvistarna alltså;-)

    Åsså kunde jag inte låta bli att googla Shell och st1: "I december 2010 sålde Shell huvuddelen av sin affärsverksamhet i Sverige till det finska energibolaget St1. Shells verksamhet i Sverige drivs idag under varumärkeslicense av St1 Sverige AB." Då har du förklaringen - suck!

    Gräddmjölk har jag aldrig hört talas om, men sen så använder jag ingen matlagningsgrädde heller.

    Å till sist - att skräpa ner i naturen och lämna skrot efter sig är faktiskt nå't jag verkligen avskyr!

    SvaraRadera
  6. Ett härligt gnälligt inlägg! Jag tror det är bra att ta på sig olika glasögon, både egna och andras. Man upptäcker massor man tittar utanför den vanliga boxen. Gräddmjölk visste jag inte att det fanns, men skulle inte köpa. Ha dé gott!

    SvaraRadera
  7. Ja, tänk vad mycket galet det finns i världen! Det där med gräddmjölk är ju helt otroligt! Tänk att någon går på det!?!
    Ha det gott!
    Kram Lena

    SvaraRadera
  8. Svar: SORRY, SORRY, SORRY. Nu har jag åtgärdat missen igår. Ledsen. Är otroligt tacksam att du påpekade:-))))

    SvaraRadera
  9. Me again: Nu förstår jag varför jag missade. Du har ju inte varit med i Skyltsöndag förut. Det var första gången eller hur!!!? Nu har jag även uppdaterat länklistan med din blogg:-)))))) Så himla kul att du nu är med du också. Å med vilken succéskyltning dessutom:-) Välkommen:-)

    SvaraRadera
  10. Men vad kul! Jag har inte läst boken, inte sett filmen, men jag har hört många många Ove i mitt liv! Och vilken rolig utmaning! Vet du, jag bor och lever i skogen, men några taggtrådsstängsel har jag aldrig stött på! Undrar hur dom gjorde här i bygden när dom hade djur. Det enda jag sett är alla stengärdsgårdar...
    Mjölkgrädden är väl verkligen höjden av onödig produkt! Den som inte kan blanda själv ska inte laga mat...
    Kram på dig

    SvaraRadera
  11. Gud vilket roligt OCH irriterande inlägg! ;)
    Jag har ju inte sett filmen men ska göra mitt bästa att efterlikna honom ändå :)
    Bra jobbat Anki.
    Ha en jätte fin dag.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Oj, så många irriterande saker! Jodå, jag har morrat åt liknande, Bra få på sig glasögonen ibland.
    Och detta med alla sorters mejeriprodukter!!! Allt för att förvirra och sälja mera, helkäppt!
    Ha det fint, kram!

    SvaraRadera
  13. Ove hade nog smilat litet (men bara litet) för att någon kunde tänka som han.
    Angående gräddmjölk. Min finurliga moster, tyckte på den tiden då man skulle dricka bara lättmjölk, att varför ska jag köpa det, jag har ju vatten i kranen. För övrigt var hon ju uppvuxen på landet med bondgård så hon skulle aldrig köpa något sådant. Men likt Ove tänkte hon aldrig. / Britt

    SvaraRadera
  14. Tur att inte gå med Ove-ögon jämt men nog finns det mycket att hisna över i vårt samhälle.

    Ha det gott !

    Kram

    SvaraRadera
  15. Rätt skönt lägga av den där Ove masken som bara tar en massa onödig energi. Rik. Verkligen. Finns mycket man kan plocka i skog och mark och dessutom får man en härlig upplevelse. Vad vore livet utan skogen. Tråkigt och fattigare. Allt gott!

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)