måndag 15 februari 2016

Färger igen...

Jag hittade den här gula, fina vägglaven på en gammal asp i kanten av skogen...
... och den blågröna veden, som orsakas av en liten svamp fanns på en halvmurken trädgren.
På stubbar och rötter hittar man ofta den här svampen  - stubbhorn. Här vackert silverfärgad...
... men på hösten ser man den ofta så här...
Så här på vintern... om det inte finns någon snö, då lyser mossan extra grön och fin...

Strax efter soluppgången färgas isen i dammen alldeles rosa och träden ser ut som de är gjorda av guld... och kolla termometern mot väggen!
Hittar man inget kul i skogen så kan man ha turen att hitta såna här raringar när man hämtar posten...

Vet inte om det har något att göra med att man just nu gräver ner fiber i ett av Skärblackas villaområden, men kanske hör de här färggranna "trådrullarna" till det projektet :)

Ha det gott!

18 kommentarer:

  1. Vilka färgglada band det ska bli i naturen.
    Du hittar svampar som väl knappt finns i svampböcker. Stubbhorn har jag nog sett dock. Bra namn, för det liknar verkligen horn. / Britt

    SvaraRadera
  2. Så många fina bilder du visar idag igen!

    SvaraRadera
  3. Det är så kul när du visar och skriver lite om svampar uti skog och mark! Det är så häftigt att försöka börja leta efter liknande.
    Dom där rullarna såg ju kul ut, riktigt roliga faktiskt, man blev lite glad av dom!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Naturens färger är de allra vackraste.
    Gladrullar visar du också :)

    Karinkram

    SvaraRadera
  5. Jisses det ska visst vara färg grant där nere i jorden oxå, (kanske) hi hi . . .
    Minns ej hur de 'trådrullarna' såg ut när de grävde här förra året, (rynkar pannan och funderar)
    nä bestämt att jag inte såg dessa. För det är väl inget man bara glömmer si så där, de är jätte vackra.
    Men det där måste du kolla upp när 'grävarna' kommer, hi hi . . . oj vad nyfiken jag blev . . .
    Solsken till dig och varm kram. Solen värmer med vinden är kall.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  6. Det kan man kalla trådrullar!
    Vilka söta raringar du har inpå knuten till postlådan! Snart är ännu en solig februaridag slut, men man märker att ljuset är på väg tillbaka både morgon och eftermiddag nu! Härligt och så längtar man ju till att termometern går över tjugo strecket och då så klart på plussidan! =) Ha en skön kväll. Kram

    SvaraRadera
  7. Alltså dessa som "lillfingrar" i svart och vit har jag aldrig sett. Så söta och läckra dom ser ut. Å dessa färgglada kabelvindor är ju helt i min smak. Yummie, yummie. Även dessa har jag aldrig sett här. Så 1 000 tack för den färginjektionen som var väl behövlig, då det var väldigt grått ute här idag.

    SvaraRadera
  8. De där djuren kan nog vem som helst förälska sig i. Bara det inte kommer en bagge också. Kram

    SvaraRadera
  9. Väldigt vackra bilder!

    Ha det gott....Kram

    SvaraRadera
  10. Å, vad jag gillar dina svampar för att inte tala om fårfamiljen!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  11. Så livgivande med alla dessa färger. Tack för läckra bilder och lärorik fakta om svampar och mossa. Skönt med lokal värmebölja. Inte konstigt fårfamiljen gav sig ut i friska luften.
    Kram

    SvaraRadera
  12. Det var ett färggrant inlägg! Inte dåligt att hitta så mycket färger i vintertid. Allt är inte bara vitt, brunt eller grått...i varje fall inte hos dig. Kram

    SvaraRadera
  13. Du har verkligen lyckats hitta många och vackra färger! Tycker dock att de inte helt färgglada små ulltottarna tar hem priset. Kabelvindorna är ju inte så vackra även om de är färgglada.

    SvaraRadera
  14. Underbara färger på rullarna! Förstår att du inte kunde motstå att fota dem.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  15. Vilka läckra färgrullar ! Det måste vara trevligt att hämta posten när man träffar på såna där små sötingar :) Så gulligt och ulligt !
    Jag ligger rejält efter med kommentarer men jag har lite välbehövlig datorvila för tillfället :)
    Önskar dig en fin onsdag !
    Kram från Marie

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig bildkavalkad. Lammen som tittar fram visar ju att våren är på G. Ha dé gott! Elisabeth

    SvaraRadera
  17. Hej, är det redan årets lamm som är ute o går? I grannbyn har visst de första lammen fötts, väldigt tidigt tycker jag som vill minnas att mars är månaden då de brukar titta ut, bäääää
    Ger mig inte på dina gissningsbilder, jag ser direkt att min fantasi inte räcker till för att gissa.
    Kramiz

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)