måndag 29 februari 2016

Helgbilden

Jag lyssnade på "Ring så spelar vi" i lördags... och hörde då Sören Boström, journalist på Folkbladet i Norrköping. Han var en av dem som ringde in till programmet...
 ... så det var hans fel att jag hamnade på en Råttutställning i Skärkind :)
Svenska Råttsällskapet har ca. 100 medlemmar och några av dem var här för utställning och årsmöte.
De här verkade ta saken med ro och tittade bara lite yrvaket och nyfiket på mig.
Domarna som var fyra till antalet satt vid två olika bord och synade varje råtta mycket noga och skrev protokoll på varje liten individ.
De flesta tog det hela med upphöjt lugn ... den här försökte gömma sig i mattes hår :)
Det var även agility-tävling, men tyvärr blev bilderna därifrån ganska dåliga...

Här är prisbordet...
... men jag stannade inte så länge att jag vet hur det gick på slutet.
Kul att se hur det går till med andra djur än häst, hund och katt i alla fall :)
Det här får bli mitt bidrag till Marits utmaning "Helgbilden"...

Ha det gott!


15 kommentarer:

  1. Wok vad de kan få även råttor till att göra. Alla har sina intressen. / britt

    SvaraRadera
  2. Ja det finns många olika djur att pyssla om!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Inte nåt favoritdjur precis...

    SvaraRadera
  4. Så häftigt! Jag gillar inte råttor i allmänhet men de här är ju jättesöta!
    Ha en skön kväll!

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha . . . . ja ja varför inte, hi hi hi . . . .
    Detta inlägg skrattade jag gott av, råttor är inte mina favoriter, men jag måste ändå få säga (skriva) att
    jag föredrar en råtta eller mus framför orm och jätte spindlar.
    Synd att råttorna måste ha en svans för det är just den som är hemsk tycker jag, hi hi hi . . . .
    En kompis till våra katter Sixten, eller vad tycker du Anki ? ! tro du att katterna haade huggit dem på direkten. Men jag har sett bilder på katt och råtta som är de allra bästa vännerna, då måste de ha växt upp tillsammans, eller hur ?
    Nog tycker jag ändå att råttorna är gulliga i ansiktet, ja riktigt söta, hi hi hi . . . .
    Rolf tittade och sa bara usch ! hi hi . . . sen sa jag att jag nog skulle skaffa några . . . .
    han svarade inte . . . fniss
    En gång i Göteborg på en spårvagn satt en stor brunråtta på en killes axel, ja skrek och ville bara ut så fort som möjligt, nä den var inte fin.
    Kul inlägg Anki hi hi . . .
    Ha de fint/ Eva

    SvaraRadera
  6. Säg till när de odjuren har gömt sig och är borta. Mvh Matts

    SvaraRadera
  7. Jag ryser när jag ser de här bilderna! Råttor och möss är det absolut värsta jag vet. Hade ingen aning att det fanns något som hette råttutställning heller. Men kul att se bilderna, jag förstår att du tänkte på bloggen när du åkte dit, haha.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  8. Kul att få följa med på råttutställning. Alltid roligt att se mer av andras intressen och vidga sina vyer. För den som är trångbodd kan ju råttan ha många fördelar som husdjur och de verkar av dina bilder att döma vara både tillgivna och pigga på lek.
    Kram

    SvaraRadera
  9. Kul att vidga sina vyer med andras intressen. Dom har ju sin charm men för min del så räcker det med att titta på dom på dina bilder :)

    Önskar dig en fin tisdag !

    Kram

    SvaraRadera
  10. Jag hörde detta på radion också och blev mäkta förvånad, haha!
    Av dina bilder att döma, var det en kul tillställning.
    Ha det gott, kram ♥

    SvaraRadera
  11. Alltså råttor har jag en högst kluven inställning till! De som man ofrivilligt stöter på i källare eller utomhus är jag inte helt förtjust i, men inte i tamråttor heller, för jag blev biten i fingret av en liten rymmare i en zoobutik. Samtidigt tycker jag att de är rätt fascinerande och om man bortser från svansen, ganska gulliga.

    SvaraRadera
  12. Så roliga bilder och det är väl kul att man kan lära råttor en massa saker. Skulle tro att dom är ganska smarta djur

    SvaraRadera
  13. Men oh, dom är så gulliga! Jag har ingen råttfobi som många andra, visserligen kan den nakna svansen ge lite konstiga associationer men i övrigt är de ju jättesöta och smarta och keliga! Mitt barnbarn Simon hade två råttor när han var i tioårsåldern, en vit och en svart som klättrade på honom när han gick! Hasse vägrade gå in i samma rum!!! Minns att den enda fobin min mormor hade var just för råttor, hon hade säkert hiskeliga minnen,,,Det sägs ju att råttor sprider sjukdomar, jag tror det är därför som djuret förknippas med död och elände...
    Jättefina foton och så originellt, här har jag bara små huvudlösa näbbmöss att studera när katterna lämnar bytet på min hallmatta för att jag ska berömma deras jaktskicklighet
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  14. Festligt! Har aldrig hört eller sett att det finns bedömningar, tävlingar med råttor! Kul inslag.

    SvaraRadera
  15. Fniss tack för att du visade det här. Det gillade jag skarpt. Tänk jag vill ha en vit mus eller en råtta när jag var ung, men se det gick inte mor med på så det fick bli fåglar. Vi hade katt, men jag tror inte det var anledningen för katter äter fåglar likväl som möss och råttor. Milde tid så söta de är. Agility med dessa sötnosar skulle jag vilja se.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)