onsdag 3 februari 2016

Levnadsråd...

I utmaningen "365 Foton..." finns ett tema som heter  Levnadsråd... hur tolkar man det? 
Har funderat lite och flera gånger letat bland alla mina böcker i bokhyllorna. Letat bland både gamla och nya böcker, bland böcker jag köpt, böcker jag fått och böcker jag ärvt... många böcker med olika goda råd hittade jag, men... Levnadsråd... är det synonymt med Goda råd?
Jo, så måste det väl vara... eller...? Kanske menas det HUR man ska leva... VAD man ska äta... o.s.v...
Hur som helst - den här gamla fuktskadadeade Köksalmanackan från en tid för länge sedan, den innehåller många råd...
... som hur man undviker skadedjur i garderoben... finns sådana fortfarande? Ja, mal och sådant alltså...
Jag har ett par favoritböcker med goda råd... bl.a. den här med levnadsråd för den som har hund.
En annan liten favoritbok är en för trädgårdsentusiasten. I den finns många goda råd om hur man stoppar ovälkomna besökare. 
Ett levnadsråd för bladlössen är...
Akta er för nyckelpigorna!

Ha det gott!


PS Kommentarsgranskningen är fortfarande på... 
och stängs av först i kväll efter att jag gett svaret på GW  :)  DS

14 kommentarer:

  1. Den almanackan ska du va rädd om!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Tyvärr finns det nog fortfarande en del skadedjur! Härliga gamla böcker :)

    SvaraRadera
  3. Vad mycket bra böcker du har. Läste du tipset där om hur man slänger ut bladlöss ut i snön med huvudet före? / Britt

    SvaraRadera
  4. Ett gäng med roliga böcker där i gömmorna! Nu tittar visst solen fram efter en förmiddag med både snö och regn.... Nu ska jag ta tidig lunch och sedan bege mig till jobbet igen. Ha en fin onsdag! Kram

    SvaraRadera
  5. Härligt! Gamla böcker får ett annat värde helt plötsligt.
    Här finns också några skatter som jag försöker hinna med att läsa lite mera ingående.
    Mal finns det fortfarande, åtminstone i gamla hus. Vi fick problem när vi fick en låda med
    yllekläder av svärmor så att jag skulle kunna göra dockor av. Dessvärre gick de inte att rädda
    men några malar stannade kvar fastän det känns som att de inte finns just nu.
    Går dock här med vaken blick

    Kram

    SvaraRadera
  6. Ska man tolka det som det står så blir det, råd att leva efter. Små tips och råd som kan vara bra att känna till och följa på livets väg.
    Toppen att ha en sådan alamanacka, det är ju så roligt att se hur det var förr. Den är ju bara ifrån 4 år innan jag föddes, oj sicken almanacka. Var rädd om den.
    Även de andra böckerna, ovanliga och intressanta.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är både roligt och intressant att jämföra "goda råd" i äldre böcker med modernare böckers råd. Det är lätt att skratta åt vissa äldre upplagor, men oj vad guldkorn och visdomsord man kan hitta om man gräver lite under ytan. Nu tänkte jag ex. på olika sätt att bota vardagskrämpor. De gamla kloka gummorna kunde ofta sin sak. Sedan finns det massor som snabbt blivit inaktuellt. Ibland lika fort som boken kommit i tryck. Kram Bosse

      Radera
  7. Du lyckades illustrera temat mer än väl tycker jag allt :-) Fina gamla böcker!

    SvaraRadera
  8. Finns mycket roligt att läsa på detta tema. Min favorit är "Husmoderns hemkurer och goda råd". Den är över 100 år och väldigt underhållande att läsa.... ;)
    Kram Lena

    SvaraRadera
  9. Vilka gamla godingar! Älskar gamla böcker som gått i arv. Å det är många gånger man hittar några riktigt bra tips där inte minst vad gäller mat och "husmorstips". Utmärkt tolkning av temat. Å om jag talar om för dig att jag faktiskt har "Överlevnadsboken" i bokhyllan så tror du mig troligen inte;-)

    SvaraRadera
  10. Så många förträffliga böcker du har, för hela friden behåll dem.
    Men ibland när man rensar bland sina böcker av alla de slag tycker man att nu får det vara nog, men vissa ska man absolut inte kasta. Jag tycker det är trevligt med gamla böcker, de hade ett gediget språk i dem.
    En bekant har lämnat bort alla sina böcker med recept och vackra bilder, de tog för mycket plats sa hon, använder bara datorn nu. Ja alla sätt är ju bra, men jag vill ha en bok att hålla och bläddra i, ibland tar jag en matbok på måfå och tar fram en sida och säger att detta ska jag laga idag, det är kul.
    Du hittade många roliga 'leva eller låta dö' böcker, hi hi hi . . . .
    Nyckelpigor i en trädgård är bra att ha . . . .
    Kramen Eva

    SvaraRadera
  11. Trevligt att ha lite gamla böcker i bokhyllan tycker jag. Roliga gamla råd finns. Ja, mal minns jag från barndomen att det fanns s k "malkulor" som lades in i garderoben och gud vad dom luktade illa :( Måste ha satt lukt i kläderna också.
    Den där hundboken är en av mina favorithundböcker. Den är ju bara så roligt. Jag vet inte hur många gånger jag läst om den. Den kommer att hänga med ett bra tag till och tas fram för en omläsning :)

    Önskar dig en fin onsdagskväll !
    Kramis från Marie

    SvaraRadera
  12. Men en sån härlig samling av gamla råd och rön passande tema Levnadsråd, ett spännande tema. Började fundera själv och kom på att en flaska handsprit är ju ett levnadsråd. Konsten att umgås med en neurotisk hund blev jag nyfiken på :-)
    kram

    SvaraRadera
  13. Vad många mysiga böcker du har! De svarade bra mot rubriken.

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)