lördag 5 oktober 2013

Varför gå närmaste vägen...

...  när man kan ta vägen genom skogen...
... och njuta av lugnet och tystnaden...
Krypa ner på marken, titta lite närmare...
... på ullklubbor, ärggrön kragskivling och biskopsmössa...
 ... och den lilla flåhättan...
Ibland gör man helt andra fynd
... hm... det finns visserligen en liten lav som heter spiklav... men de är betydligt mindre :)
Där stigen kommer ut från skogen där finns en av hagarna...
... stannar en stund och tittar på hästarna...
Njuter av solen och sommarens (höstens) allra sista blommor...
... förgätmigej, johannesört, baldersbrå och röllika...
... den vackra blåklockan...
... harklövern som blommat klart...
... och tistlarnas lätta frön som sprids i den lätta vinden...
Morgonsolen gör att björkarna och de långa grässtråna blir nästan självlysande...
Så varför gå den kortaste vägen när solen skiner och hösten är som allra vackrast... jo... då missar man allt det här :)

De här bilderna är från igår... idag regnar det...  

Ha det gott!

34 kommentarer:

  1. Ljuvliga bilder! De söta och fluffiga hästarna gillar jag verkligen.

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder från skogen! Där finns så mycket vackert om man kryper ner lite.
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. När det är uppehåll och kameran är med ut, då lönar det sig alltid att ta en omväg. :))

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  4. Tänk att få promenera med dig i skogen! Du har ögon som upptäcker så mycket vackert och annorlunda. Ha en fin helg

    SvaraRadera
  5. Jag håller med Gunnel. Vilka söta glansgryn. Tistelfröna - vilken bild.

    SvaraRadera
  6. Underbara bilder, det finns inte mycket som slår en sådan promenad i vår vackra natur.
    Monkan

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra bilder från vår fina höst. Tur du gick ut i går. Vi har haft lite regn i dag men grått är det.

    Kram
    annika

    SvaraRadera
  8. Du är en mästare bakom kameran!

    Fantastiska bilder!

    Kram

    SvaraRadera
  9. En underbart vacker promenad - fick man så vackra bilder med sig hem kunde man nog gå både längre och oftare än man gör.

    SvaraRadera
  10. Tur att du gick genom skogen, så vi fick uppleva höstens färgpalett!
    Ha en fortsatt fin helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  11. Underbara foton av vår underbara natur. Som gammal scout har jag en väldigt stark känsla för naturen då vi fick lära oss så mycket om växter och djur. En bekant till mig från Iran som rest mycket i världen sade att det finns ingen vackrare natur än den svenska!
    Ha det Gott
    Kramar

    SvaraRadera
  12. Visst är det dumt att gå den kortaste vägen, man missar ju så mycket vackert då. Så fina foton du delar med dig av,
    Kram vännen och ha en fin lördag♥

    SvaraRadera
  13. Visst är det dumt att gå den kortaste vägen, man missar ju så mycket vackert då. Så fina foton du delar med dig av,
    Kram vännen och ha en fin lördag♥

    SvaraRadera
  14. Hejsan Anki !

    Inte såg jag sånt som Du visar på min stav-
    vandring ändå föll jag och satt en stund såg
    himmelen från gräsrotsnivå.

    Tror att VitaePro gjort så jag kom upp på benen
    utan att behöva asa fram till något att ta tag i, hade ju stavarna.
    Skönt att ramla på mjukt underlag, en rot ovan jord snavade jag på-

    Det blev lite träd som jag tog kort på.

    Om Du vet vad det heter som växer i mossan, då vet Du vad nagelskivling är.Fick lära mig det av pensionerade Skogsmulle-ledaren Katarina Juhlin som är med i Friluftsfrämjandet. Det var stavgång varje Torsdag Kl.13-14, men sedan skulle de gå och fika. Jag fotade mig genom hela staden.

    Efter jag skaffade Prinsen har jag inte gått i gruppen, går själv.

    Underbart inlägg.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  15. Fantastiska bilder! Jag har bra "öga" för bilder men ingen bra kamera så det blir foto som Egon Kjerrman sa "hellre än bra"/M

    SvaraRadera
  16. Ja exakt så Anki, förstår dig precis, från en marknivå blir världen annorlunda
    ut. Du är verkligen en jäkel på att vara duktig på svampar också.
    Ja igår var vädret super fint, Rolf, Tina o Paul (dottern o killen) var också till skogs igår. Paul vill gärna bli bekant med den Svenska skogen den korta stund han är här. Det som han har sett av Sverige gillar han verkligen.
    Han o dottern är riktiga natur människor men de plockar inte svamp.
    Kram/ Eva

    SvaraRadera
  17. Underbara bilder på din väg genom skogen!
    Så mycket vackert det finns om man kryper ned.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  18. Hej, ja tänk att naturen vill visa upp en sista blomsterprakt så vi sedan ska orka med den långa vintern. Regnet smattrar hos mig idag, tror ändå det är försent för svampen...har flyttat upp både svamptork och korgar på vinden. Men, de är ju lätt att hämta ner dem och så väl vore att det fanns tecken till liv i svampmarkerna.
    Kram och trevlig lördagskväll

    SvaraRadera
  19. Så duktig du är på både blommor, svampar och djur. Är riktigt impad här faktiskt! Å härliga bilder dessutom:-)
    Bra att du passade på idag - här är också grått idag, men det regnade inatt. Nu sär säkert många ute och letar trattisar i skogen skulle jag gissa.

    SvaraRadera
  20. Vilka härliga bilder, nu fick jag lust på en skogstur. Skiner solen i morgon så ska jag ta en sväng. Du ser ju verkligen allt på din väg också, spikar... ser riktigt stiligt ut :)

    SvaraRadera
  21. Så mycket vacker du hittar omkring dej!!

    SvaraRadera
  22. Har man ögonen med sig och fotosiktet inställt hittar man mycket!

    SvaraRadera
  23. Tänk vad man kan se om man tittar neråt. Till och med här blommar blåklockan och klövern lite överallt fast det är oktober. Jag älskar det. Dessutom finns mycket fina konstiga svampar som jag inte har en aning om vad det är. Jag ska lägga in några mysko imorgon som jag såg härom dagen

    SvaraRadera
  24. Hej!
    Så vackert du fångat längs skogsvägen och visst är det mycket man kan beundra i naturen!
    Kram /Bea

    SvaraRadera
  25. Här har det regnat hela helgen - och jag som hade tänkt mig en foto- och svampsafari...
    Härligt att få njuta av dina skogsbilder!!!

    SvaraRadera
  26. Tack för ramtips och beröm.

    SvaraRadera
  27. Ja du har alldeles rätt...varför ta den kortaste vägen när det finns så mycket vackert runt omkring?? Underbara bilder, och jag blir så förundrad över alla små svampar du hittar, som du har namn på också...Men allra vackrast, ja det är nog harklövern i alla fall!! Och samtidigt blir jag då påmind om att jag borde ha plockat en ny bukett i år, den andra som hänger här är väldigt "långhårig"...*gapskratt*!!
    Inte roligt med förkylning, oavsett när den drabbar en. Jag var lite halvdäckad på lördagen uppe i Kulls, så jag låg stundtals i husbilen och läste. Men mycket berodde nog på att jag dels på fredagen gick och gick (med kamera och Zambo...) och sen på lördagen gick vi lääänge inne på marknaden i ett riktigt ruskväder, vart genomkall och genomblöt. Så hela kroppen värkte till slut. Å när vi ändå är inne på Dalarna...tror det var ett annat hus med vacker farstukvist jag hade med på bild en annan gång, det ligger uppe i Laknäs tror jag. Det huset är lite mer tidsenligt rakt igenom, men behöver också underhåll. Jag blir ju alldeles sjuk i dessa vackra entréer och farstukvistar, så det gör ont att se en ful förrådsdörr förstöra alltihop!!
    Så nu är det dags att städa ur husbilen...gud så vemodigt det är!! Men snart är det vår igen...
    Krya på dej vännen och han en riktigt skön måndag!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  28. Underbara bilder! Nä man ska klart gå genom skog och hagar! Ha en fin vecka

    SvaraRadera
  29. Jag tycker om när du inte går den närmaste vägen hem. Vilka stora spiklavar ni har. :) Kram

    SvaraRadera
  30. Så trött jag blir på mej själv...inte är du sjuk, juuuu...!! Undrar just vart jag fick det ifrån...Det är nog dags att boka rum där jag jobbar...*blink,blink*...
    Kram kram

    SvaraRadera
  31. Vilka fina bilder du har på din blogg och tack för träffen i Åsens by
    Hälsningar
    Gunnar o Iren

    SvaraRadera
  32. Jag får nog börja kalla dig heltidsfotograf. Jag har inte en chans i världen, att hinna med så mycket fina bilder som du producerar Ha det gott kram.

    SvaraRadera
  33. Ja ibland är det faktiskt bättre och ta omvägar så man har chans att upptäcka allt det fina...
    Tack för fina bilder
    Kramiz**

    SvaraRadera
  34. ja..det är ju just detta...<3 det finns ju såå mycket som får en att må så bra ute i naturen och i skogen<3 det berör en...ända in...<3

    jag tror..och hoppas... att fler och fler finner detta....då kanske våran värld kan förändras än mer...<3

    varm kram

    SvaraRadera

Jag blir jätteglad om du tar dig tid och skriver en liten kommentar :)